مشاوره دبیرستان شهید بهشتی نورآباد دلفان
 
علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 654
بازدید کل : 166883
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content





نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, توسط غلامی


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, توسط غلامی

عید تان مبارک





 


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:, توسط غلامی

علت فحاشی کودکان چیست؟

سلامت نیوز : یک مشاور روانشناس با اشاره به دلایل فحاشی کودکان، جذابیت تلفظ الفاظ ناپسند را یکی از دلایل علاقه‌مندی کودکان برای فحاشی اعلام کرد و از والدین خواست تا موقع فحاشی فرزندانشان از هرگونه واکنش بپرهیزند.


فرامرز آسنجرانی در گفت و گو با فارس، اظهار داشت:‌ دشنام گویی و استفاده از کلمات رکیک در کودکان پدیده‌ای است که معمولاً والدین را در مورد نحوه ترتیب و اعمال خود به فکر فرو برده و نگران می‌کند.

وی افزود: در چنین زمانی آنچه بلافاصله به ذهن والدین خطور می‌کند یافتن منبعی است که کودک دشنام دادن را از آن آموخته است.

دلایل دشنام گویی کودکان چیست؟

وی ادامه داد:‌ دشنام گویی و استفاده از کلمات رکیک در کودکان چند دلیل عمده دارد. گاهی دشنام گویی فقط بخشی از فرایند زبان آموزی است که کودک طی آن به دلیل جذاب بودن نوع تلفظ کلمه از آن استفاده می‌کند. طی این فرایند کشفی، کودک کلمات جدید را می آزماید.

وی تصریح کرد:‌ یکی دیگر از دلایل عمده دشنام گویی در کودکان بیان احساس خشم و انزجار است. فراموش نکنید آنچه کودکان به عنوان راهکاری برای بیان خشم و عصبانیت خود به‌کار می گیرند، همانند زبان و لهجه‌ای خاص است که از والدین خود می‌آموزد.

این مشاوره روانشناس اظهار داشت: در کنار زبان گفتاری، زبان بدن نیز که شامل اطلاعات غیر کلامی است که کودکان استفاده از آن را طی مشاهده والدین فرا می گیرند.

موقع فحاشی کودکان چه کار کنیم؟

وی با اشاره به عکس‌العمل والدین در برابر استفاده کودکان از کلمات رکیک گفت: بازخورد والدین از آن جهت مهم است که می‌تواند در یک سر طیف از تکرار فحاشی جلوگیری و در سوی دیگر فحاشی را به عنوان راه حلی در دسترس و امن در بیان احساسات کودک معرفی کند.

وی افزود: در وهله اول سعی کنید آرام باشید. این عکس العمل هر گونه تماس چشمی، کلامی، و اخم کردن را نیز شامل می‌شود. سپس پس از گذشت چند دقیقه، با او به صحبت بنشینید و با زبان خود او به او بفهمانید که استفاده از برخی کلمات صحیح نیست. مثلاً می‌توانید بگویید ما نباید از صحبت هایی استفاده کنیم که دیگران را ناراحت می‌کند. من هم از صحبت تو بسیار ناراحت شدم.

دلایل فحاشی کودکان پیش دبستانی

وی ادامه داد: توجه به دلیل فحاشی در کودک نیز مهم است. گاهی کودکان در سنین پیش از دبستان فقط به آن دلیل فحاشی می‌کنند که جلب توجه کنند، احتمالاً شما هم دقت کرده‌اید. کودکان پس از هر عمل جدیدی به صورت اطرافیان خیره می‌شوند تا عکس العمل دیگران در مورد آنچه انجام داده اند را ارزیابی کنند.

وی گفت: اگر فحاشی کودک به دلیل واکنش هیجانی او در برابر ناکامی بروز کرده باشد، توصیه می‌شود به او یاد دهید تا با کلماتی که بار معنایی خنثی تری دارند خشم خود را بروز دهند، حتی می توانید برای آنها مدل شوید.

اگر کودک معنای کلمه رکیکی را پرسید، چه واکنشی نشان دهیم؟

آسنجرانی در مورد واکنش والدین در برابر پرسش کودک مبنی بر معنای واژه‌ای رکیک گفت:‌ در درجه اول مهم است که بدانید از دید کودک این کلمه نیز مانند تمام کلمات در ابتدا از معنایی خنثی برخوردار است. این شما هستید که او به یاد می‌دهید که این کلمه باعث عصبانیت و واکنش هیجانی من می‌شود.

وی ادامه داد: برای کودکانی که هنوز مدرسه نمی‌روند، توضیح چنین کلماتی توصیه نمی شود. برای کودکان بزرگتر نیز در کنار حفظ خنثی بودن کلمه به او یادآور شوید که استفاده از این کلمه توصیه نمی‌شود.

وی درباره راهکارهای پیشگیری از فحاشی کودکان به این موارد اشاره کرد:

• با همسر و اعضای خانواده خود در مورد کلمات و عباراتی که ناپسند می‌دانید، به توافق برسید و از استفاده از این کلمات در محیط خانه بپرهیزید. فراموش نکنید کودکان از شما به عنوان زبان پذیرفته شده در منزل استفاده می‌کنید، الگوبرداری می‌کنند.

• در زمان بیان احساسات، به جای استفاده از یک کلمه رکیک و بالا بردن صدا خود برای کودک، احساسات خود را در قالب جملات بیان کنید. مثلاً بگویید: «این کار تو اصلاً خوب نبود. هیچکس کودک که این کار را انجام دهد دوست ندارد.» فراموش نکنید کلیت شخصیت کودک خود را زیر سؤال نبرید.

• به کودکان خود یادآور شوید عصبانیت، واکنش طبیعی هر فرد است، نکته مهم آن است که چطور باید با آن کنار آمد و موضوع را بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات نشان داده است افرادی که در آنها بخشی از مغز که وظیفه صحبت کردن را برعهده دارد، به دلیلی از کار می افتد، در زمان عصبانیت، احساسات خود را با فحاشی کردن بروز دهند.


سلامت نیوزعلت فحاشی کودکان چیست؟

برچسب‌ها: روانشناسي, روانشناسي كودك, رفتارهاي پر خطر


نوشته شده در تاريخ شنبه 17 اسفند 1392برچسب:, توسط غلامی

اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور در باره‌ ثبت‌نام از داوطلبان متقاضي شركت در آزمون سراسري سال 1393 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و دانشگاه آزاد اسلامي كه در زمان مقرر (16/9/92 لغايت 29/9/92) موفق به ثبت‌نام نشده‌اند وهمچنين ويرايش اطلاعات ثبت‌نامي آن دسته از داوطلباني كه در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام نموده‌اند

 

 بدين‌وسيله‌ به‌ اطلاع‌ كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي‌ ثبت‌‌نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ براي‌ دوره‌هاي‌ روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نيمه‌حضوري، مجازي و بين‌الملل دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي‌، دانشگاه آزاد اسلامي(براي رشته هاي پذيرش باآزمون)،دانشگاه‌ پيام‌ نور (آموزش‌ از راه‌ دور) و مؤسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ سال 1393 مي‌رساند كه‌ ثبت‌نام و ويرايش اطلاعات ثبت نامي براي‌ شركت‌ در آزمون‌ مذكور از روز شنبه 3/12/92 (سوم اسفند 1392) از طريق سايت سازمان سنجش به نشاني: www.sanjesh.org آغاز و در روز سه‌شنبه 6/12/1392 (ششم اسفندماه 1392) پايان‌ مي‌پذيرد، لذا متقاضيان مي‌توانند در مهلت‌ فوق‌الذكر براي شركت در آزمون سراسري سال 1393 ثبت نام نمايند. 

الف) داوطلباني كه در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام درآزمون اقدام نموده‌اند:

اين دسته از داوطلبان به هيچ وجه مجاز به ثبت نام مجدد نمي باشند، لاكن مي توانند با مراجعه به سايت اين سازمان و وارد نمودن اطلاعات درخواستي نسبت به مشاهده اطلاعات ثبت نامي و در صورت لزوم نسبت به ويرايش اطلاعات خود براساس دستورالعمل به شرح ذيل اقدام نمايند.

1- آندسته از داوطلباني كه مشمول سوابق تحصيلي نمي‌باشند (ديپلم‌هاي سال 1383 و قبل از آن) اجازه ويرايش كليه اطلاعات ثبت‌نامي خود را دارند.

2- آندسته از داوطلباني كه مشمول سوابق تحصيلي مي‌باشند (ديپلمه هاي سال 1384وبعد از آن )اجازه ويرايش اطلاعات خود را داشته اما اجازه ويرايش اطلاعات سوابق تحصيلي را نخواهند داشت. 

ب) داوطلباني كه در زمان مقرر (16/9/92 لغايت 29/9/92) موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند:

تکالیف داوطلبان‌ براي‌ ثبت نام در آزمون:‌ 

ثبت‌نام براي شركت در آزمون‌ کلیه دوره‌هاي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و دانشگاه آزاد اسلامي سال 1393 که در دفترچه راهنما درج شده، منحصراً از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور امكان‌پذير است. لذا داوطلبان لازم است به روش ثبت‌نام اينترنتي كه به شرح زير توضيح داده شده است، اقدامات لازم را بعمل آورند.

1- مراجعه به سايت اينترنتي سازمان به نشاني: www.sanjesh.org. براي تهيه كارت اعتباري ياكارتهاي اعتباري به تعداد موردنياز .

2- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام (دفترچه شماره 1) از طريق اين سايت. 

3 - مراجعه به سايت اينترنتي سازمان براي دريافت كد سوابق تحصيلي (اطلاعات دانش آموزي براي داوطلبان مشمول احتساب سوابق).

4- آن دسته از داوطلباني كه ديپلم خود را بر اساس نظام جديد آموزش متوسطه از سال 1384 لغايت سال 1392 اخذ نموده اند در صورتي كه اطلاعات آنان در بانك اطلاعاتي ارائه شده از سوي مركز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته باشد و يا ناقص بوده باشد مي‌بايست براساس اطلاعات خواسته شده در تقاضانامه نسبت به ثبت‌نام خود در آزمون سراسري سال 1393 اقدام نمايند. بديهي است در صورت تأييد اطلاعات آنان از سوي آموزش و پرورش سوابق تحصيلي براي آنان اعمال مي‌گردد.

5- داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال مي‌باشد، با مراجعه به سايت سازمان و پرداخت مبلغ 106.000 (صد و شش هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شركت در آزمون، نسبت به دريافت شماره سريال كارت اعتباري ثبت نام كه يك عدد 12رقمي مي‌باشد، اقدام نمايند.

تبصره 1- چنانچه داوطلبي متقاضي ثبت‌نام در 2 و يا 3 گروه آزمايشي مي‌باشد، لازم است به ازاي هر گروه آزمايشي مبلغ 000/106 (صد و شش هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق پرداخت و اطلاعات كارت اعتباري را دريافت دارد.

تبصره 2- منظور از ثبت‌نام در 2 و يا 3 گروه آزمايشي بدين صورت مي‌باشد، كه داوطلب مي‌تواند علاوه بر انتخاب گروه آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني) در گروه آزمايشي هنر و زبان خارجي نيز متقاضي شود. به ديگر سخن هيچ داوطلبي نمي‌تواند بطور همزمان، در گروه‌هاي اصلي شامل گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني شركت نمايد.

تبصره 3- چنانچه داوطلبي علاقمند به شركت در گزينش رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي باشد، لازم است نسبت به پرداخت مبلغ 58.000 (پنجاه و هشت هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق، اقدام و اطلاعات كارت اعتباري كه يك عدد 10رقمي مي‌باشد را دريافت نمايد.

6-آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز براي ثبت‌نام.

‍ج ) مدارك لازم براي ثبت‌نام:

مداركي كه داوطلب براي ثبت‌نام به آن نيازمند است به شرح ذيل مي‌باشد:

1-فايل عكس اسكن شده: 

داوطلب مي‌بايست يك قطعه عكس پرسنلي خود را با مشخصات زیر اسكن نموده و فايل آن را براي ارسال از طريق برنامه ثبت‌نام اينترنتي آماده نمايد.

1-1- عکس 4×3  يا  4×6  که در سال جاري گرفته شده باشد (عکس تمام رخ).

1-2- عکس اسکن شده فقط بايد با فرمت  JPG  باشد.

1-3- اندازه عکس اسکن شده بايد حداکثر 400×300 پيكسل و حداقل 300×200 باشد.

1-4- تصوير داوطلب بايد واضح، مشخص و فاقد اثر مُهر، مَنگنه و هرگونه لکه باشد.

1-5- حجم فايل ذخيره شده عکس نبايد از 70 کيلو بايت بيشتر باشد.

1-6-حاشيه‌هاي زايد عکس اسکن شده بايد حذف شده باشد.

1-7-حتي‌الامکان عکس رنگي و داراي زمينه سفيد باشد.

تبصره 1: عكس خواهران بايد با حجاب و صورت كامل آنان مشخص باشد.

تبصره 2: در صورت ارسال عكس غيرمعتبر، ثبت‌نام داوطلب باطل شده و حق شركت در آزمون از وي سلب مي‌گردد.

تذكر خيلي مهم: با توجه به مشكلات به وجود آمده در آزمون‌هاي قبلي، در خصوص اشتباه در ارسال عكس داوطلبان مشخص گرديد ثبت‌نام اين دسته از داوطلبان اكثراً به وسيله كافي‌نت‌ها انجام شده است و تأكيد مي‌گردد چنانچه ثبت‌نام خود را توسط كافي‌نت‌ها انجام مي‌دهيد، علاوه بر كنترل اطلاعات ثبت‌نامي، حتماً نسبت به كنترل عكس ارسالي دقت نماييد تا اشتباهاً عكس داوطلبي به جاي عكس شما ارسال نگردد. 

2- كارت هاي اعتباري:‌

1-1- كارت اعتباري ثبت‌نام داراي يك شماره سريال 12 رقمي مي‌باشد.

1-2- كارت اعتباري علاقمندي به شركت درگزينش رشته‌هاي دانشگاه پيام نور و موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي داراي يك شماره سريال 10 رقمي مي‌باشد (اين كارت‌ها از طريق سايت اينترنتي سازمان خريداري مي‌شود).

3- فرم‌ شماره‌ 2: 

دانش‌آموزان ‌سال‌ آخر متوسطه‌ و ديپلمه‌هاي‌ سنوات‌ قبل‌ نظام ‌قديم ‌آموزش‌ متوسطه‌، فارغ‌التحصيلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي ‌نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه متقاضي شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ سال‌ 1393، لازم‌ است‌ فرم‌ شماره‌ 2 مندرج‌ در صفحه 43 دفترچه‌ راهنماي ثبت‌نام را از محل‌ خط‌چين‌ جدا نموده‌ و پس‌ از تكميل‌ و تأييد كليه‌ مندرجات‌ فرم‌ مذكور توسط دبيرستان‌ يا هنرستان‌ و يا مركز پيش‌دانشگاهي‌ محل‌ تحصيل‌ و يا نواحي ‌و مناطق‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ آن را براي اقدامات بعدي نزد خود نگهداري نمايند.

تبصره ‌1- در فرم‌ فوق‌ لازم‌ است‌ دقيقاً نام‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ محل‌ تحصيل‌ سه‌ سال‌ آخر دوره‌ متوسطه‌ توسط ديپلمه‌هاي‌ نظام‌ قديم‌ آموزش‌ متوسطه ‌و نام‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ محل‌ تحصيل‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ و دو سال‌ آخر دبيرستان‌ يا هنرستان‌ توسط فارغ‌التحصيلان‌ و دانش‌آموزان‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ با توجه‌ به‌ جدول‌ شماره‌ 7 ‌دفترچه‌ راهنما تكميل‌ و توسط رؤساي‌ دبيرستان‌ يا هنرستان‌ و يا مركز پيش‌دانشگاهي‌ محل‌ تحصيل‌ و يا نواحي‌ و مناطق‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ تأييد گردد.

تبصره ‌2- ديپلمه‌هاي‌ نظام‌ قديم‌ آموزش‌ متوسطه‌ كه‌ محل‌ اخذ ديپلم‌ و يا يكي‌ از دو سال‌ ما قبل‌ ديپلم‌ آنها و همچنين‌ فارغ‌التحصيلان‌ و

دانش‌آموزان‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ در صورتي‌ كه‌ محل‌ اخذ مدرك‌ پيش‌دانشگاهي‌ و يا يكي‌ از دو سال‌ آخر دبيرستان‌ آنها يكي‌ از بخش‌هاي‌ مركزي‌ شهرستان‌هاي‌: اصفهان‌، تبريز، تهران‌، شميرانات‌، شيراز و مشهد (مطابق‌ جدول‌ استان‌، شهرستان‌ و بخش‌ مندرج‌ در جدول شماره 7 دفترچه‌ راهنما) مي‌باشد، نيازي‌ به‌ تهيه اين فرم ندارند.

توضيح‌: آن‌دسته ‌از دانش‌آموزاني ‌كه ‌در سال‌ سوم‌ نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ به‌ تحصيل‌ اشتغال‌ دارند و همچنين‌ آن‌دسته‌ از دارندگان‌ ديپلم‌ نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ كه‌ وارد دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ نشده‌اند و يا به‌ صورت‌ داوطلب‌، براي‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ ثبت‌نام‌ ننموده‌اند، چنانچه‌ در آزمون ‌ثبت‌نام‌ و شركت‌ نمايند به‌ عنوان ‌متخلف‌ تلقي‌ و برابر قانون‌ تقلب‌ و تخلف‌ با آنان‌ رفتار خواهد شد.

د) توضيحات‌ مهم ديگر:

- هر داوطلب‌ مي‌تواند بدون‌ توجه‌ به‌ نوع‌ ديپلم‌ نظام‌ قديم‌ آموزش‌ متوسطه‌ و يا نوع‌ گواهينامه‌ دوره‌ پيش‌دانشگاهي‌ نظام‌ جديد آموزش‌ متوسطه‌ و تنها بر اساس‌ علاقه‌مندي‌ خود به‌ رشته‌هاي‌ تحصيلي‌، منحصراً در يكي‌ از پنج ‌گروه‌ آزمايشي ‌1 (علوم‌ رياضي‌ و فني)‌، 2 (علوم‌ تجربي)‌، 3 (علوم‌ انساني)‌، 4 هنر و يا 5 (زبان‌هاي خارجي)‌ ثبت‌نام‌ و در آزمون‌ مربوط برابر ضوابط شركت‌ نمايد.

تبصره 1- داوطلبان‌ هر يك‌ از گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ 1 ، 2 ، 3، 4 و يا 5 در صورت‌ تمايل‌ به‌ شركت‌ در گزينش‌ رشته‌هاي‌ تحصيلي‌ دانشگاه پيام‌‌نور (آموزش ‌از راه ‌دور) و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي ـ غيردولتي مي‌توانند ضمن‌ علامتگذاري‌ در قسمت‌ مربوط در تقاضانامه‌ ثبت‌نام‌، متقاضي‌ شركت‌ در گزينش‌ اين مراكز آموزشي شوند. ضوابط و شرايط تحصيل‌ در اين مراكز در پیوست شماره 2 دفترچه راهنما ‌درج‌ شده‌ است.

تبصره ‌2- داوطلبان ‌هر يك‌ از گروه‌هاي‌ آزمايشي ‌1 (علوم ‌رياضي‌ و فني‌)، 2 (علوم‌ تجربي‌)، 3 (علوم‌ انساني‌) و 5 (زبان‌هاي خارجي‌) با علامتگذاري در بند 36 تقاضانامه و انتخاب يك گروه آزمايشي، در صورت‌ تمايل‌ به‌ انتخاب‌ ‌رشته‌هاي‌ تحصيلي‌ گروه ‌آزمايشي ‌4 (هنر)، مي‌توانند ضمن‌ علامتگذاري‌ بند 45 تقاضانامه‌ ثبت‌نام اينترنتي، متقاضي‌ انتخاب‌ رشته‌هاي‌ تحصيلي‌گروه‌ آزمايشي‌ هنر نيز شوند. لازم ‌به‌ ذكر است‌ كه‌ اين‌ دسته‌ از داوطلبان‌ علاوه‌ بر شركت‌ در آزمون‌ عمومي‌ و اختصاصي‌ گروه‌ آزمايشي‌ انتخابي‌ (يكي‌ از گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ 1، 2، 3 و يا 5) بايد در آزمون‌ عمومي‌ و اختصاصي‌ گروه‌ آزمايشي‌ هنر به‌ منظور انتخاب‌ رشته‌هاي‌ گروه‌ آزمايشي‌ هنر نيز شركت‌ كنند. 

تبصره 3- داوطلبان‌ هر يك‌ از گروه‌هاي‌ آزمايشي ‌1، 2، 3 و يا 4 با علامتگذاري در بند 36 تقاضانامه و انتخاب يك گروه آزمايشي، در صورت‌ تمايل‌ براي‌ شركت‌ در گروه‌ آزمايشي‌ زبان‌هاي خارجي‌ (گروه‌ 5)، مي‌توانند ضمن علامتگذاري‌ بند 46 تقاضانامه‌ ثبت‌نام اينترنتي‌، متقاضي‌ شركت‌ در گروه‌ آزمايـشي‌ زبان‌هاي خارجي ‌(گروه‌ 5) به‌ منظور انتخاب‌ رشـته‌هاي‌ ‌تحصـيلي زبان‌هاي خارجي شوند. لازم‌ به‌ ‌توضيح‌ است‌ كه‌ اين دسته‌ از داوطلبان‌ لازم‌ است‌ علاوه‌ بر شركت‌ در آزمون‌ عمومي‌ و اختصاصي‌ گروه‌ آزمايشي‌ اصلي‌ خود (يكي‌ از گروه‌هاي‌ آزمايشي‌ 1، 2، 3 و يا 4) در آزمون‌ مربوط به‌ گروه‌ آزمايشي‌ 5 (گروه‌ آزمايشي‌ زبان‌هاي خارجي‌) نيز شركت‌ نمايند.

تذكر مهم 1: طبق ضوابط هيچيك از داوطلبان نمي‌توانند در بيش از يك نوبت در آزمون ثبت‌نام نمايند و چنانچه خواستار اصلاح اطلاعات ثبت‌نامي خود باشند، لازم است در اين مرحله، نسبت به اصلاح اطلاعات ثبت‌نامي خود اقدام نمايند/ همچنين ثبت‌نام همزمان در بيش از يك گروه آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني) خلاف ضوابط بوده و پرونده ثبت‌نامي داوطلبان خاطي باطل خواهد شد. 

تذكر مهم 2: پذيرش داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامي براساس ضوابط آزمون سراسري سال 1393انجام مي‌شود. لذا داوطلبان منحصراً مجاز به ثبت‌نام و انتخاب يك گروه آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني، علوم تجربي و يا علوم انساني) مي باشند.

هـ) اصلاحيه دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون سراسري سال 1393:

در خصوص موضوع شركت داوطلبان داراي مدرك كارشناسي و كارشناسي ارشد ناپيوسته در آزمون سراسري براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي تحصيلي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي و همچنين رشته‌هاي كارشناسي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، بند «ز» صفحه 5 دفترچه راهنماي ثبت‌نام به شرح ذيل اصلاح و براي اطلاع داوطلبان اعلام مي‌گردد:

«ز) مطابق مصوبه چهل و پنجمين جلسه شورايعالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 7/12/1389، مقرر گرديد دانش‌آموختگان مقطع كارشناسي در صورت شركت مجدد در آزمون سراسري و قبولي با رعايت شرايط زير مجاز به ادامه تحصيل در مقطع دكتراي عمومي رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي و يا مقطع كارشناسي رشته‌هاي گروه آموزش پزشكي ‌باشند.

1) لزوم گذراندن طرح نيروي انساني براي دانش‌آموختكان مشمول طرح.

2) دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه‌هاي اجرايي و عدم دارا بودن تعهدات سهميه بومي و يا سهميه مناطق محروم.

3) نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.

4) چنانچه داوطلب در مقطع كارشناسي از آموزش رايگان برخوردار بوده است، در صورت قبولي در دوره‌هاي مزبور، ملزم به پرداخت شهريه مطابق مصوبه هيأت امناي دانشگاه مربوط مي‌باشد.

5) تطبيق دروس تخصصي مقطع كارشناسي، در دوره دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) امكان‌پذير نمي‌باشد.

6) مطابق مصوبه شصت و چهارمين جلسه شوراي معين شوراي عالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 8/3/90، پذيرفته‌شدگان در دوره‌هاي دكتراي عمومي رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي و يا مقطع كارشناسي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و يا شعب بين‌المللي اين دانشگاه‌ها، حتي در صورتيكه در مقطع كارشناسي از آموزش رايگان برخوردار نبوده‌اند، ملزم به پرداخت شهريه در مقطع قبولي مي‌باشند.

ح) مطابق مصوبه پنجاه و يكمين جلسه شورايعالي برنامه‌ريزي علوم پزشكي مورخ 25/3/92 و مصوبه جلسه يكصد و سيزده شوراي معين شوراي عالي برنامه‌ريزي مورخ 17/6/92، مقرر گرديد دانش‌آموختگان مقاطع كارشناسي ارشد ناپيوسته كليه رشته‌هاي تحصيلي و دكتري عمومي (پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي) و دكتري حرفه‌اي دامپزشكي بتوانند با رعايت شرايط ذيل و از طريق شركت و قبولي در آزمون سراسري، در مقطع دكتري عمومي رشته‌هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي، صرفاً در شعب بين‌الملل دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ادامه تحصيل دهند.

1) لزوم گذراندن طرح نيروي انساني براي دانش‌آموختكان مشمول طرح.

2) دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه‌هاي اجرايي و عدم دارا بودن تعهدات سهميه بومي و يا سهميه مناطق محروم.

3) نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.

4) كليه پذيرفته‌شدگان در شعب بين‌الملل (اعم از اينكه در مقاطع قبلي تحصيل از آموزش رايگان برخوردار بوده يا نبوده‌اند)، ملزم به پرداخت شهريه مطابق مصوبه هيأت امناي دانشگاه و مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌باشند.

5) دانش‌آموختگان مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته صرفاً قادر به تحصيل در شعب بين‌الملل مي‌باشند.»

داوطلبان‌ مي‌توانند پس‌ از مطالعه‌ دقيق‌  دفترچه‌ راهنما كه در سايت سازمان سنجش قرار دارد نسبت به آگاهي از شرايط و ضوابط آزمون مطلع شوند و سپس نسبت به ثبت‌نام آزمون سراسري اقدام نمايند. در صورت‌ نياز براي‌ كسب‌ راهنمايي‌ در ساعات‌ اداري‌ با شماره‌ تلفن‌هاي‌:  99 الي 88923595- 021 به‌ طور مستقيم‌ با روابط عمومي‌ سازمان‌ سنجش‌ و يا با ستاد پاسخگويي ثبت‌نام آزمون سراسري سال 1393، از طريق شماره تلفن‌هايي كه در سايت سازمان درج شده است، تماس‌ حاصل‌ نمايند و يا با بخش پاسخگويي اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org سؤالات خود را در ميان بگذارند و از مراجعه حضوري خودداري نمايند.

 

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط غلامی

آشنایی با دانشگاه هوایی شهید ستاری

آموزش > عالی- همشهری آنلاین:
دانشگاه هوایی شهید ستاری در سال 1367 به ابتکار نیروی‌ هوایی ‌ارتش‌ جمهموری اسلامی ایران بویژه فرمانده شهید آن امیر سرلشکر منصور ستاری بنیان گذاشته شد و با 13 رشته کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد در قالب 6 دانشکده مشغول تربیت نیروی متخصص برای نیروی هوایی و سایر سازمان‌ها است.

دانشگاه هوایی شهید ستاری با این هدف تأسیس شد که افسران متخصص در رشته‌های راهبردی علوم با بالاترین سطح علمی و با توجه به ابعاد علمی، انضباطی، عقیدتی سیاسی و جسمانی در آموزش افسران برای ارتش جمهوری اسلامی ایران تربیت شوند و از پرورش تعداد زیادی از افراد اما با تخصص در رشته‌های با دید محدود اجتناب شود.

دانشگاه هوایی شهید ستاری دارای شش دانشکده تحت عناوین «دانشکده پرواز»، «دانشکده مهندسی برق»، «دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی»، «دانشکده مهندسی هوافضا»، «دانشکده کامپیوتر» و «دانشکده مدیریت» است.

سه رشته «هوانوردی ـ خلبانی»، «هوانوردی ـ ناوبری هواپیما» و «هوانوردی ـ مراقبت پرواز» در مقطع کارشناسی در دانشکده پرواز دانشگاه هوایی شهید ستاری به تربیت دانشجو می‌پردازند.  

دانش‌آموختگان رشته‌های «هوانوردی ـ خلبانی» و «هوانوردی ـ ناوبری هواپیما» برای هدایت انواع هواپیما‌های موجود در نیروی‌هوایی اعم از شکاری، ترابری، شناسایی تاکتیکی، هواپیمای سبک و ارتباطی و همچنین انواع هلی‌کوپتر‌ها بمنظور دفاع از قلمرو فضایی کشور با توانایی شناخت، بهره‌برداری، مدیریت در سیستم‌های مختلف‌ هوانوردی، مشاوره، طراحی و ساخت، گسترش و به‌سازی و نوسازی سیستم‌های پروازی و تهیه و تدوین طرح‌ها، خط‌ مشی‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در جهت توسعه و جایگزینی سیستم‌های پروازی تربیت می‌شوند.

کارشناسان تربیت شده در رشته «هوانوردی ـ مراقبت پرواز» نیز دارای توانایی در زمینه کنترل ترافیک هوایی، ‌بهره‌برداری از دستگاه‌های پیشرفته ناوبری و سیستم‌های ترافیک هوایی هستند.

افسران کارشناس الکترونیک و مخابرات با توجه به تنوع تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی زمینی و هوایی موجود در نیروی‌ هوایی با توانایی شناخت نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره‌برداری از این سیستم‌ها در رشته‌های کارشناسی مهندسی برق ـ الکترونیک و کارشناسی مهندسی برق ـ مخابرات دانشکده مهندسی برق دانشگاه هوایی شهید ستاری تربیت می‌شوند.

دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی دانشگاه هوایی شهید ستاری نیز در مقطع کارشناسی رشته‌های مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی در سه گرایش اطلاعات عملیات، عملیات موشک، کنترل شکاری، سیستم‌های فرماندهی و کنترل هوایی در توان نظامی کشور از نظر نظامی و سیاسی نقش مهمی ایفا می‌کند.

تربیت افسران کارشناس فرماندهی و کنترل هوایی بمنظور ایجاد یک شبکه قدرتمند منسجم دفاع هوایی در کشور جهت مقابله با تهدیدات احتمالی با توجه به اهمیت اقتصادی دفاع از مناطق حیاتی و صنعتی کشور و همچنین ایجاد توانایی علمی و عملی لازم بمنظور همگام شدن با پیشرفت سریع تکنولوژی و تجهیزات سیستم‌های موشکی، فرماندهی و کنترل هوایی از اهداف مهم دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی است.

تربیت افسران کارشناس جهت فعالیت در صنایع مربوط به هواپیما و هلی‌کوپتر در نیرو و سازمان‌های مشابه با توانایی محاسبات، طراحی و ساخت قسمت‌هایی از صنایع مختلف هواپیمایی، هلی‌کوپتر‌سازی و موشکی در دانشکده مهندسی هوافضا پیگیری می‌شود.

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه ‌هوایی شهید ستاری که در ارتباط با دروس نظری دانشکده مهندسی هوافضا ایجاد شده در مقایسه با دانشگاه‌های کشور که رشته هوافضا دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین تربیت افسران کارشناس با تکیه بر اصول مهندسی نگهداری، به‌سازی و مدیریت تعمیر سیستم‌های مکانیکی هواپیما، هلی‌کوپتر و غیره که قادر خواهند بود نیاز صنایع مختلف هواپیمایی، هلی‌کوپتر‌سازی و موشکی و دیگر صنایع نیروی هوایی و سازمان‌های مشابه را در حد کارشناسی تأمین کنند از اهداف غایی رشته کارشناسی مهندسی نگهداری هواپیما است که در دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه می‌شود.

در دانشکده کامپیوتر دانشگاه هوایی شهید ستاری نیز در مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر (نرم‌فزار) و در دانشکده مدیریت هم در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی و بازرگانی دانشجو پذیرش می‌شود.

شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه هوایی شهید ستاری در پی آمده است:

شرایط عمومی

  • متدین به دین مبین اسلام
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • ایمان به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن
  • اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه
  • فقدان محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت ناشی از اقدام علیه امنیت کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی
  • نداشتن عضویت و یا وابستگی و هواداری نسبت به احزاب، گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی
  • دارا بودن حداقل سن 17 سال تمام و حداکثر 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازی 24 سال تمام (تبصره : برای خانواده درجه 1 شهداء،‌ 5 سال به حداکثر سن داوطلبان اضافه می‌شود).
  • حداکثر سن برای رشته خلبانی هواپیما 20 سال است
  • عدم معروفیت به فساد اخلاقی برابر ضوابط اولیه استخدام
  • داشتن سلامت جسم و روان (برابر معاینات اولیه استخدام)

تبصره : حداقل قد برای عموم داوطلبان 165 سانتی‌متر و دید چشم برای رشته‌های خلبانی و ناوبری 10/10 و برای سایر رشته‌ها حداقل 10/8 است.

شرایط اختصاصی‌

  • سپردن تعهد خدمتی برابر ضوابط قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل معدل کل 14 جهت فارغ‌التحصیلان رشته تجربی و ریاضی
  • قبولی در آزمون علمی، معاینات پزشکی، ‌مقاومت جسمانی و صلاحیت گزینشی (تبصره : استخدام معاف‌شدگان پزشکی از خدمت وظیفه عمومی در نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست).
  • نداشتن تعهد خدمتی یا استخدامی به دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی

امتیازات

  • تحصیل در دانشگاه‌ هوایی شهید ستاری بعد از طی دوره رزم مقدماتی مشترک در لشکرک به صورت شبانه‌روزی است
  • پوشاک، ‌تغذیه، ‌آموزش و درمان دانشجویان رایگان است
  • به دانشجویان در طول دوره، کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود
  • دانشجویان پس از طی هفت ‌ترم موفقیت‌آمیز تحصیلی به درجه ستواندومی نائل می‌گردند و پس از دانش‌آموختگی به آنان دانشنامه کارشناسی در رشته مربوطه اعطا می‌شود.

فهرست رشته‌های دانشگاه هوایی شهید ستاری در مقطع کارشناسی

ردیف

رشته تحصیلی

1

هوانوردی ـ خلبانی هواپیما

2

هوانوردی ـ ناوبری هواپیما

3

هوانوردی ـ مراقبت پرواز

4

مهندسی برق ـ الکترونیک

5

مهندسی برق ـ‌ مخابرات

6

مهندسی هوافضا

7

مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما

8

مهندسی رایانه (نرم‌افزار)

9

مدیریت (دولتی-بازرگانی)

10

مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی (کنترل شکاری)

11

مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی (علمیات موشک)

12

مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی (اطلاعات عملیات)

 

 منبع مورد استفاده برای این مدخل : پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:, توسط غلامی

فرصتی مجدد برای ثبت نام کنکور

یکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت‌نام از داوطلبان رشته‌های با آزمون کنکور 93، از 16 تا 29 مهرماه سال 92، گفت: داوطلبان‌ متقاضی‌ ثبت‌نام‌ آزمون‌ سراسری‌ برای‌ پذیرش دانشجو در دوره‌های‌ روزانه‌، نوبت دوم، نیمه حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیرانتفاعی‌ و غیردولتی‌ سال 93 و رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که در مهلت قبلی موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، می‌توانند از روز شنبه سوم اسفندماه از طریق سایت اینترنتی سازمان سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه مرحله دوم ثبت‌نام آزمون سراسری سال 93 تا روز سه‌شنبه ششم اسفندماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: داوطلبانی که پیش از این نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند، مجاز به ثبت‌نام مجدد نیستند، اما می‌توانند در زمان اعلام شده نسبت به مشاهده اطلاعات ثبت‌نامی و در صورت نیاز ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کنند. توکلی خاطر نشان کرد: اطلاعیه تکمیلی ثبت‌نام در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه، 18 بهمن‌ماه درج خواهد شد.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, توسط غلامی
مشاوره تحصیلی در مدارس لنگ می‌زند!
 
12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز، صد هزار مدرسه و مشاوران تحصیلی که براساس اعلام آموزش و پرورش تعدادشان در خوشبینانه‌ترین حالت به 20 هزار نفر می‌رسد. اگر تعداد کل دانش‌آموزان را به تعداد مشاوران حاضر در مدارس تقسیم کنیم عددی به دست می‌آید که گویای کمبودی بزرگ است؛ حدود ‌600.
 
 
 
600 یعنی به ازای این تعداد دانش آموز در کشور یک مشاور تحصیلی وجود دارد که اگر جمعیت هر مدرسه را به طور متوسط 120 دانش آموز در نظر بگیریم به هر پنج مدرسه یک مشاور می رسد. از این لحاظ میان شهرهای بزرگ و کوچک نیز تفاوت ملموسی وجود ندارد و حتی در شهرهای بزرگی چون تهران که جمعیت دانش آموزی اش بیشتر از بقیه نقاط است، کمبودها شدیدتر است. پرس و جوی جام جم از چند مدیر مدرسه در تهران این وضع را تائید کرد. در دو مدرسه در غرب و جنوب تهران نیرویی به نام مشاور وجود ندارد و اگر دانش آموزان با مشکلات تحصیلی یا عاطفی درگیر شوند آن را با معلم یا مدیر مدرسه در میان می گذارند. یکی از این مدیران خاطره دانش آموزی را تعریف می کند که به علت برخی مشکلات خانوادگی، پرخاشگری غیرقابل کنترلی داشت و چون اولیای مدرسه برای مهارش راه حلی نداشتند او را به یک مرکز مشاوره معرفی کردند. وضع در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان نیز اغلب به همین شکل پیش می رود و این معلمان، مدیران یا معاونان مدرسه هستند که می کوشند در حد توان گرهی از مشکلات دانش آموزان باز کنند. اما در مدارسی که کادر آموزشی، وقت یا تخصص ارائه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان را ندارند، وضع برای شاگردانی که بویژه در دوره متوسطه نیاز مبرم به راهنمایی تحصیلی و هدایت شغلی دارند، سخت تر می شود.

کیفیت مهم تر از کمیت
این که به هر 615 دانش آموز، یک مشاور برسد یا این که تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در دوره تحصیل خود حتی یک بار نیز حضور مشاور در مدرسه را تجربه نکنند به اندازه کافی جای تامل دارد. اما مهم تر از تعداد، کیفیت کار و میزان بهره وری آن 20 هزار نیرویی است که هم اکنون با حکم مشاوره در مدارس فعالیت می کنند.
مدیر یکی از مدارس متوسطه شهرری در گفت وگو با جام جم از مدرسه اش می گوید که مشاور تحصیلی هفته ای سه بار در آن حاضر می شود و در مورد رشته های تحصیلی دانشگاهی و مشاغلی که دانش آموزان می توانند در آینده داشته باشند، حرف می زد، اما به اعتقاد او کارایی این نیرو می توانست بیشتر از آنی که هست باشد.
این مدیر که تجربه همکاران دیگرش در چند مدرسه این منطقه را نیز نقل می کند، معتقد است بیشتر نیروهایی که به عنوان مشاور به مدارس می آیند تحصیلات مرتبط ندارند و اگر رشته تحصیلی مرتبط با مشاوره دارند عملکرد قابل توجهی نداشته و در برخی موارد، بودنشان با نبودشان فرق زیادی ندارد.
در واقع این مدیر به یک مشکل عمده اشاره دارد و آن چینش نامناسب نیروهای آموزش و پرورش در سال های اخیر است، به نحوی که از یک سو در بخشنامه ها تاکید می شود اولویت جذب نیروهای مشاور با دارندگان مدارک تحصیلی راهنمایی و مشاوره، علوم تربیتی و مدیریت و برنامه ریزی آموزشی( با دست کم 15 سال سابقه خدمت) است، اما در عمل به علت کمبود نیروی متخصص، افرادی با رشته های غیرمرتبط و تجربه کمتر در این پست ها قرار می گیرند.

فراز و نشیب های مشاوره

نقش مشاوران در هیچ دوره ای در آموزش و پرورش آن طور که انتظار می رود، نبوده است. نام مشاور اولین بار سال 37 خورشیدی با نام آموزش و پرورش گره خورد؛ آن زمان که مسئولان در تدارک مقدمات کار بودند و تا سال های ابتدایی دهه 50 به دنبال تربیت نیرو در دانشگاه ها و تهیه شرح وظایف مشاوران و جاانداختن این طرح در سیستم بودند.
پس از انقلاب نیز این کار متوقف نشد، اما شکل و شمایل کار به سمت سیستم معلم ـ مشاور حرکت کرد، یعنی به کارگیری نیروهایی که هم به تدریس و هم به مشاوره می پرداختند. اما پس از مدتی این برنامه متوقف شد و مربیان پرورشی به کار گرفته شدند. با این حال این وضع زیاد ادامه نیافت و در میانه دهه 60، هسته های مشاوره و راهنمایی بار دیگر در مناطق آموزش و پرورش ایجاد شد و این شرایط ادامه پیدا کرد تا امروز که نظام آموزشی کشور به دنبال ارائه خدمات تخصصی مشاوره در مدارس است البته در همه این سال ها، خدمات مشاوره ای که آموزش و پرورش بر آن تاکید داشته از نوع مشاوره تحصیلی است نه مشاوره های روان شناسی و خانوادگی، در حالی که دانش آموزان امروز که به علت شرایط خاص زندگی اجتماعی یا با انواع آسیب های روانی درگیرند یا در معرض این آسیب ها قرار دارند، به مشاوره های روان شناسی نیز به اندازه مشاوره های تحصیلی نیاز دارند.

نبود مشاور یعنی نبود برنامه
البته تمرکز آموزش و پرورش بر مشاوره تحصیلی تاکنون سبب ارائه خدمات مشاوره ای مطلوب در همه مدارس نشده، حتی در همه این سال ها همه مدارس موفق به بهره مندی از خدمات مشاوران نشده اند که وجود فقط 20 هزار مشاور در مدارس آن هم در شرایطی که بیش از صد هزار مدرسه در کشور وجود دارد، شاهد خوبی بر این ماجراست. اما نبود مشاور تحصیلی در مدارس موضوعی نیست که بشود با ساده انگاری از کنارش گذشت.
امیر زنده نام، از مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش معتقد است مدرسه ای که مشاور تحصیلی ندارد به این معناست که برای دانش آموزان برنامه ریزی تحصیلی ندارد و این یعنی دانش آموزان در این مدرسه کسی را ندارند که در مسیر تحصیل راهنمایشان باشد.
او در گفت وگو با جام جم توضیح می دهد یک مشاور تحصیلی می تواند در طول سال، حجم درس ها را طوری برای دانش آموزان خرد کند و به نحوی برای آنها برنامه ریزی کند که در نهایت به موفقیت تحصیلی آنها منجر شود و مشخص است وقتی مدرسه ای از وجود چنین نیرویی بی بهره باشد این فرآیند اتفاق نمی افتد. البته زنده نام، میان پشتیبان تحصیلی و مشاور تحصیلی تفاوت قائل می شود و توضیح می دهد: مشاور، کار پزشک را می کند و پشتیبان کار پرستار را.
در مدارس کشور مشاوران بیشتر در قالب پشتیبان عمل می کنند، درست مثل بیماری که قادر به مراقبت از خود و اجرای دستورات پزشک نیست و بدون این که تلاشی کند به پرستار متکی می شود. در واقع او به این نکته اشاره دارد که چون مشاوران تحصیلی در مدارس، کمتر راهکار تحصیلی ارائه می کنند و در عوض بیشتر وارد حیطه کار ناظم مدرسه می شوند نمی توانند نقش واقعی خود را درروند تحصیلی دانش آموزان ایفا کنند. آنچه روی کاغذ به عنوان شرح وظیفه برای یک مشاور تحصیلی تعریف شده شامل ارائه مشاوره های موثر برای انتخاب رشته و راهنمایی شغلی است، همچنین بررسی افت تحصیلی دانش آموزان، آموزش شیوه های صحیح مطالعه، روش های بهسازی حافظه و کاهش اضطراب امتحان می شود.
بی شک اگر مشاور تحصیلی در عرصه عمل به انجام این وظایف متعهد نباشد، به نیرویی تبدیل می شود که به زعم برخی مدیران بود و نبودشان در مدرسه فرق چندانی ندارد.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 دی 1392برچسب:, توسط غلامی
دانشگاه‌ فرهنگیان در کنکور ۹۳ دانشجو می‌پذیرد
 
 
سرپرست دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در کنکور 94ـ93 دانشجو پذیرش خواهد کرد و جزئیات آن در دفترچه دوم کنکور اعلام خواهد شد.
 
 
دانشگاه‌ فرهنگیان در کنکور ۹۳ دانشجو می‌پذیرد
محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با فارس، درباره جذب دانشجو در کنکور سال آینده در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان در کنکور 94ـ93 دانشجو پذیرش خواهد کرد و جزئیات آن در دفترچه دوم کنکور اعلام خواهد شد.
* فعالیت ۱۱۰۰ نفر در دانشگاه فرهنگیان به عنوان کادر آموزشی
مهرمحمدی در زمینه ساماندهی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: در دانشگاه فرهنگیان بالغ بر 1100 کادر آموزشی داریم که از مدرسین باسابقه مراکز تربیت معلم بوده و مشغول به خدمت هستند.
وی ادامه داد: تلاش‌مان بر این است که زمینه تبدیل وضعیت این تعداد مدرسان را به هیئت علمی فراهم کنیم؛ در این زمینه دانشگاه فرهنگیان مثل هر دانشگاهی باید از آیین‌نامه استخدامی اعضای هیئت علمی تبعیت کند که با رایزنی‌هایی که با مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد، تلاش می‌کنیم زمینه‌های لازم را فراهم کنیم تا در این راستا شرایط دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی که کادر آموزشی مأموریت ویژه تربیت معلم را دارند، لحاظ شود.
وی تأکید کرد: به هر میزان که موفق شویم مدیران وزارت علوم را متقاعد کنیم بیشتر خواهیم توانست ساماندهی کادر موجود آموزشی را به شکلی که مطلوب و مراد خودمان است، پیش ببریم؛ یعنی اینکه همه آنها را به هیئت علمی تبدیل کنیم.

*معاونت فرهنگی مکلف به تدوین پیش‌نویس فعالیت‌های فرهنگی شده است
 سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره منشور فرهنگی و تربیتی برای دانشجویان و اساتید گفت: هنوز چنین منشوری تهیه نشده است و معاونت فرهنگی مکلف شده است پیش‌نویس منشور فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان را تدوین کند. وی ادامه داد: این موضوع در اولین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و سفارش تدوین آن مصوب اولین جلسه شورای تخصصی معاونت فرهنگی است.
*احتمال ایجاد رشته‌های جدید در سطح کارشناسی ارشد
سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره رشته‌های جدید اضافه کرد: احتمال دارد بعضی از رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش در سطح کارشناسی ارشد برای توسعه حرفه‌ای کادر موجود وزارت آموزش و پرورش یعنی فرهنگیان مثل «مدیریت آموزشگاهی» و «تکنولوژی آموزشی» را بتوانیم دایر کنیم البته باید بتوانیم استانداردهای وزارت علوم را برای دایر کردن این رشته‌ها بگیریم.
وی ادامه داد: اگر موفق شویم این رشته‌ها را در سطح کارشناسی ارشد دایر خواهیم کرد و در غیر این صورت در سطح کارشناسی همان رشته‌های 16گانه قبلی خواهد بود.

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 دی 1392برچسب:, توسط غلامی
فرمول مطالعه شب امتحان
نويسنده: ديويد جي في٭

يكي از موضوع‌های رايج در دانشگاه‌هاي امروز اين است كه دانشجويان براي آزمون‌ها مطالعه مي‌كنند و استادان نيز آنان را به انجام مطالعه و تحقيق تشويق مي‌كنند. انتظار است بسياري از استادان دانشگاه از اين توصيه كه «به دانشجويان نگوييد درس بخوان» وحشتزده شده و از آن به‌عنوان حكم كجروي از روش‌هاي آموزشي ياد كنند. هر اندازه استادان براي ضرورت مطالعه قبل از امتحان استدلال كنند، دانشجويان به اندازه كافي مطالعه نمي‌كنند.
قطعاً اگر دانشجو مطالعه كند، سيستم تحصيلي نتايج بهتري خواهد گرفت اما عبارت «براي امتحان مطالعه كنيد» كه در بسياري از موارد نشانه شيوه مسئوليت دانشگاهي است، در حقيقت دانشجويان را ترغيب مي‌كند تا رفتارها و گرايش‌هايي كه مخالف با هدف معنوي توسعه و يادگيري عقلاني است از خود بروز دهند.
به‌جاي آن‌كه به دانشجويان بگوييم براي امتحان مطالعه كنيد، بايد بگوييم به منظور يادگيري و دريافتن مطالعه كنيد. گاه اين ديدگاه وجود دارد كه به دانشگاه مي‌رويد تا مدرك بگيريد و شغلي داشته و کسب درآمد کنید.
به همين نحو، شما اين دوره را مي‌گذرانيد تا نيازهايتان تأمين شود و فعاليت‌هاي مربوط به ترم تحصيلي را انجام داده و تمام مفاد امتحاني را مطالعه مي‌كنيد تا دوره را با موفقيت به پايان رسانده و مدرك بگيريد. همه چيز به معناي يك پايان است، مقصد بالاتري وجود ندارد.
هنگامي كه به دانشجويان مي‌گوييم براي امتحان مطالعه كنيد يا بر انجام آن تأكيد مي‌كنيم آنان بهتر از پس آزمون‌هاي درسي برمي‌آيند، به اين ترتيب مقتدرانه روش فكر كردن را روي آن‌ها مي‌بنديم. در صورتي كه استادان همگی در مورد وسيله‌گرايي گلايه مي‌كنند، ما و سيستم يكپارچه را به انجام چنين رفتاري تشويق كرده و راه را تسهيل مي‌كنند.
از يك سو، به دانشجويان مي‌گوييم فراگيري دانش را به‌خاطر خود دانش انجام دهند و از سوي ديگر، به آنان مي‌گوييم بهتر است اين مطلب يا آن مطلب را بدانند يا بهتر است يادداشت بردارند يا بهتر است كتاب مطالعه كنند چرا كه در امتحان بعدي حتماً از آن بخش‌ها سؤال خواهد آمد و چنانچه به اين توصيه‌ها عمل نكنند، آنان در امتحان درسي قبول نخواهند شد.
اين نوع گفت‌و‌گوها با دانشجويان فرايند تحقيقي عقلاني، كاوش علمي و حاصل دانشي است كه از فعاليت سودمند به‌دست آمده است. (روشي كه براي موفقيت حتمي در آزمون بعدي طراحي شده است).
باتوجه به آنچه گفته شد، خيلي غافلگيركننده نيست اگر دانشجويان بپرسند آيا اين يا آن مطلب در امتحان خواهد آمد يا خير يا اين‌كه آيا لازم است فلان مطلب را بدانند و براي آزمون بعدي آن را مطالعه كنند؟ يا اين سؤال كه در ابتداي اولين كلاس هنگام آشنايي با استاد از او مي‌پرسند، آزمون نهايي چگونه خواهد بود؟ اين سيستم با چنين كاركردي با آزمون نهايي پايان ترم به اوج خود مي‌رسد. ما حتي تا جايي پيش مي‌رويم كه هفته خاصي را براي برگزاري آزمون‌هاي پايان ترم اختصاص مي‌دهيم.
اين روش دانشجويان را تشويق مي‌كند با شتاب خود را براي امتحانات آماده كنند و هر آنچه لازم است تا براي امتحان بدانند در مغز خود ذخيره كنند، خواب را بر خود حرام كنند و هيچ اوقات فراغتي نداشته باشند تا بتوانند تمام جزوات ترم را به‌طور كامل مطالعه كنند و انبوهي از اطلاعات را به‌خاطر بسپارند. در حالي كه اين روش سنتي انجام تكاليف بايد دانشجويان را آماده سازد تا در كشمكش‌هاي ناخوشايند و اجتناب ناپذير فعاليت‌هاي بزرگسالي با آن مواجه شوند كه بعيد به نظر مي‌رسد در فرايند يادگيري تأثيري داشته باشد.
بر اساس تحقيقاتي كه درباره آموزش علوم انساني انجام شده، مطالب ياد گرفته شده در بزرگسالي زماني به‌كار مي‌رود كه يادگيري و انتقال هر دو با هم انجام شود. مطلبي كه بيشتر از دو هفته قبل از امتحان پايان ترم «فراگرفته شده باشد»َ بيشتر در حافظه انسان مي‌ماند.
قدرت انتقال مفاهيم بيش از دانش براي فهم،‌ درك و تحليل بعدي براي دانشجو كاربرد دارد. بر اساس اين تعريف، يادگيري در دوره‌هاي دانشگاه جايگاه کاربردی نخواهد داشت.
يكي از دلايل اين است كه دانشجويان مطالعه را با امتحان برابر مي‌دانند. مطالعه بسياري از دانشجويان براي امتحان همان مطالعه شب امتحاني است. تحقيقات زيادي نشان مي‌دهد يادگيري در كوتاه مدت نمي‌تواند فراگيري و انتقال مفاهيم را به دنبال داشته باشد.
به هرحال اگر نتيجه مثبتي از يادگيري كوتاه مدت به دست آيد تنها در نمراتي خواهد بود كه براي هر درس كسب مي‌شود. بنابر اين تا زماني كه نمرات آزمون‌هاي پايان ترم تعيين‌كننده باشد، دانشجويان تنها براي موفق سپري كردن دروس مطالعه مي‌كنند و به ندرت چيزي ياد خواهند گرفت.
يكي از دلايل ياد نگرفتن بسياري از واحدهاي درسي كه دانشجويان قبلاً آن‌ها را گذرانده‌اند همين خواندن‌هاي شب امتحاني است چرا كه گذراندن واحد درسي با يادگيري آن به يك معنا نيست.
در عوض، در ساختاري كه ما به وسيله آن دانشجويان را ارزيابي مي‌كنيم دو رويكرد اساسي بايد وجود داشته باشد: ارزيابي سازنده و ارزيابي موثق و معتبر كه با استفاده هر دو آن‌ها مي‌توانيم به سوي فضاي سالم يادگيري پيش رويم لذا بايد از آزمون‌ها و مطالعات متناوب براي پاس كردن امتحانات درسي خودداري شود. ارزيابي‌هاي سازنده به دانشجويان اين امكان را مي‌دهد تا توانايي‌ها و قدرت تشخيص خود را ارتقا دهند.
به اين ترتيب آن‌ها با ارزيابي، فعاليت‌هاي آموزش و يادگيري را با هم تركيب مي‌كنند. گاهي اوقات به اين فعاليت‌ها، تكنيك‌هاي ارزيابي همكلاسي‌ها گفته مي‌شود و لازم نيست حتماً نمرات رسمي براي آن‌ها در نظر گرفته شود بلكه فرصتي است كه در اختيار دانشجويان قرار مي‌گيرد تا بعد از انجام كامل تكليفي كه برعهده شان گذاشته شده دريابند كه در كدام ابعاد خوب هستند و در كدام بخش‌ها لازم است بيشتر تمرين كرده و پيشرفت كنند.
ساختار‌هاي معتبر به دانشجويان اين فرصت را مي‌دهد تا توانايي هايشان را در زمينه زندگي واقعي به نمايش بگذارند. كمال مطلوب آن است كه عملكرد دانشجو با توجه به توانايي او در به خاطر سپردن عبارات و اصطلاحات ارزيابي نشود بلكه توانايي وي در استفاده از ابزار‌هاي نظم دهنده مورد توجه قرار گیرد. مثلاً برگزاري آزموني كه به‌صورت « open book» برگزار مي‌شود به‌عنوان جعبه ابزاري عمل مي‌كند كه دانشجويان مي‌توانند از آن استفاده كنند. قضاوت حرفه‌اي يا نظم دهنده بر اساس توانايي انتخاب بهترين و مؤثرترين ابزار براي حل مسأله است. اگر آمادگي وجود داشته باشد،بر اساس مرور ساختارهاي سازنده‌اي است كه در ارزيابي‌هاي گذشته نمراتي براي آن درج شده است.
همه اين فعاليت‌ها به آموزش و پرورش معنا مي‌بخشد، برخي كالج‌هاي روشنفكر در حالي كه لزوماً با اين رويكردهاي ارزيابي هماهنگ نشده‌اند، تا به امروز دريافته‌اند آزمون‌هاي پايان ترم نقشي در ارتقا فراگيري دانشجويان نخواهند داشت. براي مثال ممكن است استادان دانشگاه هاروارد، از آزمون‌هاي پايان ترم براي محك زدن دانشجويان استفاده كنند، اما تعداد استاداني كه از تكنيك‌هاي جايگزين براي ارزيابي دانشجويان استفاده مي‌كنند رو به افزايش است. اما نبايد به اين بسنده كنيم. اميدي نيست كه سيستم آموزش از مدل جديدي بهره بگيرد و تحصيلات عاليه بهترين جايگاه براي شروع است چرا كه استادان مقاطع بالاتر تحصيلي انعطاف پذيري براي تجربه كردن اشكال جايگزين تكنيك‌هاي آموزشي نسبت به معلمان دوره‌هاي ابتدايي و مقاطع بالاتر دارند.
ما مي‌توانيم از اين فرصت‌ها استفاده كرده و روش متفاوتي ارائه كنيم تا دانشجويان با اين روش جديد مطالعه كرده و ياد بگيرند و دانش بياموزند. بله، غول «مطالعه براي امتحان» به اندازه كافي رشد كرده اما هنوز دير نيست كه آن را از بين ببريم و بر آن فائق آييم.

٭مترجم: مهسا خادم المله
استاد روانشناسي از دانشگاه فلوريداي شمالي


روزنامه ايران

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 دی 1392برچسب:, توسط غلامی
 
رفتارهای پر خطر در جوانان
 
 
 
برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب منفی در بردارند " رفتارهای پر خطر " می نامند .
 
 
رفتار های پر خطر در جوانان
مقدمه:
رويكرد نوين و بين‌المللي ارتقاي سلامت برخاسته از نياز تاريخي به تغييرات بنيادي در راهكارهاي دستيابي به سلامتي كامل بوده و به منظور تأمين، حفظ و ارتقاي سلامت بوجود آمده است. در زمانهاي گذشته دغدغه اصلي متوليان سلامتي مردم، بيماريهاي عفوني بود و آنها با تنها راهكار مؤثري كه به ذهنشان خطور مي‌كرد يعني تقويت مقاومت مردم از طريق واكسيناسيون سعي در حل مشكلات بهداشتي و سلامتي مردم را داشتند. ليكن در دوره‌هاي بعدي مشكلات و دغدغه ديگري مطرح گرديد كه ناشي از شرايطي بود كه مردم بر اثر ورود به دوره صنعتي با آنها مواجه ‌شدند.
تحولات فرهنگي، جمعيت شناختي، سياسي و ريشه شناسي بيماريها و مشكلاتي نظير بيماريهاي رواني،‌ انواع سرطانها، حوادث و سوانح، بيماريهاي قلبي- عروقي و استعمال دخانيات ديگر مربوط به ويروسها و باكتريها نبوده و با تقويت مقاومت افراد و تجويز دارو قابل پيشگيري و درمان نبوده و نياز به راهكارهاي جديد احساس مي‌شد. درواقع جنبش نوين ارتقاي سلامت در پاسخ به اين نياز مطرح شده است. براساس رويكرد ارتقاي سلامت، مردم مي‌بايست به نوعي توانمند شوند كه بتوانند مسووليت سلامتي خود را بپذيرند و شيوه زندگي سالمي را اتخاذ نمايند. به عبارت ديگر، توانمند سازي افراد و گروهها جهت اتخاذ شيوه زندگي سالم راه رسيدن به سلامت و ارتقاي آن است. برخی از رفتارها که تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عمیقی بر سلامت فرد و جامعه می گذارند و عواقب منفی در بردارند " رفتارهای پر خطر " می نامند . در صورت ثبات این رفتارها در شخصیت فرد ، سبک زندگی او ناسالم نامیده می شوند.
رفتارهای پر خطر سنین نوجوانی و جوانی عمدتا شامل استعمال دخانیات ، اعتیاد و سوء مصرف مواد ، رفتارهای مرتبط با صدمات و جراحات ( مثل خشونت ) ، رفتارهای جنسی ناسالم ، الگوهای ناسالم تغذیه و الگوی تحرک کم بدنی می باشند. شناخت این الگوهای رفتاری غلط و اجتناب از بروز این رفتارها و یا تداوم این رفتارها در نوجوانان و جوانان منجر به فراهم شدن زندگی سالم و کسب سلامتی و توانمندی این گروه خواهد شد . در این مجموعه سعی شده است رفتارهای پر خطر به اجمال توضیح داده شود.

استعمال دخانیات ( سیگار):
سیگار یکی از تهدید کننده های جدی سلامت است که سالانه حدود 5 میلیون نفر را در سطح جهان به کام مرگ می کشد و حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و بیماریهای خطرناک در پی ندارد. در ایران حدود 15 میلیون نفر به مصرف آن روی آورده اند . گرایش به سیگاری شدن ، به سرعت در بین نوجوانان در حال افزایش است . داشتن اطلاعات لازم در زمینه عواقب و آثار مصرف سیگار و سایر دخانیات و اطلاعاتی در زمینه چگونگی حفاظت فرد شاید گامی باشد در جهت کمتر شدن گرایش نوجوانان و جوانان در این خصوص که در این بخش به آن پرداخته خواهد شد.

اثرات سیگار بر سلامت :
 گازها ، بخارات و ذرات موجود در دود سیگار با گازها و بخارها و ذرات موجود در هوا تفاوت دارند. شخص معتاد به سیگار ، علاوه بر گازهای موجود در هوا – مقدار زیادی از گازهای حاصل از سوختن سیگار را نیز به درون ریه خود می کشد. گاز دی اکسید نیتروژن و منو اکسید کربن دو نوع از این گازها هستند که بسیار خطرناکند. گاز دی اکسید نیتروژن (2NO ) در دود خودروها نیز وجود دارد. اگر چه در دود سیگار مقدار اندکی از این گاز وجود دارد اما همین مقدار موجب صدمه دیدن بدن انسان می شود. گاز خطرناک منو اکسید کربن نیز در دود سیگار وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که در خون یک فرد سیگاری ، 5 تا 10 درصد منو اکسید کربن وجود دارد. ذرات جامد در دود سیگار همان هایی هستند که از سوختن توتون حاصل می شوند. این ذرات و گازها با همان تشکیل ترکیبی قهوه ای رنگ را می دهند که " قطران" نامیده می شود و همین ماده باعث زرد و تیره رنگ شدن انگشتان و دندان های وی می شود. قطران دارای بیش از 10 نوع ماده سرطان زاست.

v تاثیر سیگار بر سلامت جسمی :
وقتی که فرد سیگار می کشد ، مواد و ذرات تنباکو به داخل مجرای تنفسی و ریه های او هدایت می شود و به آنها آسیب می رساند. کشیدن تنها یک سیگار توسط نوجوان ، باعث می شود حرارت پوستش پایین افتد، جریان قلبش سریعتر شود و فشار خونش بالاتر رود . در صورت کشیدن سیگارهای بعدی ، دهانش بد بو شده ، دندان هایش به تدریج زرد شود، لطافت و شادابی چهره اش از بین برود و در ادامه دچار چین و چروک اطراف دهان و کاهش درخشندگی چشم ها شده و بسیاری از دستگاههای داخلی بدنش آسیب ببیند.
به طور خلاصه می توان گفت که مهمترین آثار زیانبار توتون از این قرارند:
* افزایش سرعت ضربان قلب
* افزایش فشار خون
* کاهش قابلیت تغذیه و اکسیژن رسانی ماهیچه قلب
* افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد می شوند و کمتر از سایر افراد عمر می کنند
* فرد سیگاری با کشیدن با هر نخ سیگار به طور متوسط 5/5 دقیقه از عمرش را از دست می دهد.

v تاثیر سیگار بر بهداشت روانی :
وابستگی روانی ( اعتیاد ) به مصرف دخانیات را می توان از مهمترین پیامد های روانی آن دانست . اگر چه استفاده از دخانیات ( به دلیل وجود نیکوتین ) موجب آرامش کاذب می شود ولی این موضوع باعث می شود که فرد نتواند آن را به راحتی کنار بگذارد . این عادت روانی باعث می شود که شخص تصور کند که مصرف دخانیات عامل محرکی برای انجام کارها و رفع خستگی می باشد. اگر چه خستگی با جوانی همساز نیست و نیروی سر شار این مرحله از زندگی باید مانع از تجربه خستگی باشد ولی زمینه های بروز خستگی ( از جمله افسردگی و اضطراب ) می تواند تصور عملکرد خستگی زدایی سیگار را در کودکان و نوجوانان تقویت کند.

مقابله با وسوسه سیگار کشیدن
تحقیقات متعدد نشان داده است که ترک و درمان مصرف دخانیات دشوار و زمان بر است. بنابر گزارش مجله پزشکی مجله پزشکی پیشگیری ا ز بیماریها در امریکا ، تنها 5/1 درصد نوجوانانی که سیگار را به طور تفننی مصرف کرده اند توانسته اند ، با موفقیت آن را ترک کنند. توصیه های زیر می تواند در پیشگیری مصرف دخانیات ، در کودکان و نوجوانان راه گشا باشد: کسب مهارتهای زندگی :مهارت های مقابله با استرس ، خشم ، مهارتهای ارتباط و سازگاری با دیگران ، دوست یابی ، اظهار وجود و ارتباط موثر سالم ، حل کردن مسایل و مشکلات و " نه" گفتن را بیاموزید و به کار ببندید.

شرکت در فعالیت های اجتماعی : تشکیل گروه های مقابله با دخانیات در محله یا مدرسه و انجام تبلیغات در این زمینه ، مشارکت در گروه های حافظ محیط زیست ، مبارزه با آلودگی هوا ، جمعیت های امدادی مانند حلال احمر و عضویت در موسسات خیریه از نمونه فعالیت های اجتماعی است که می تواند به قوام شخصیتی شما و تقویت سپر محافظت شما در برابر سیگار کمک به سزایی بکند. انجام فعالیت های جایگزین : ورزش ، فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای ، اشتغال به صنایع کوچک خانگی ، سرگرمی های فکری و .... از شما یک نیروی مولد می سازد تا نیازی به سیگار کشیدن نداشته باشید.

اعتیاد و سوء مصرف مواد:
 " اعتیاد " یعنی وابستگی به مواد؛ این مواد شامل همه ترکیباتی است که باعث تغییر کار کرد مغز به صورت هیجان ، افسردگی ، رفتار نابهنجار و عصبانیت یا اختلال یا اختلال در قضاوت و شعور بشود. " وابستگی" یعنی تمایل شدید فرد به ادامه مصرف یک ماده ؛ وابستگی باعث بروز برخی رفتارها و حالت های غیر عادی زیر در فرد می شود : · فرد وابسته برای رسیدن به حالت نشئه مجبور است ، به تدریج مقدار ماده مصرفی را افزایش دهد.( تحمل) · فرد وابسته، در صورت عدم مصرف ماده، به عوارض ناراحت کننده ای دچار می شود که به آن " خماری " می گویند . ( ترک) · به تدریج نسبت به آداب و مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی خود بی تفاوت می شود. · فرد وابسته گاهی به ترک ماده تمایل پیدا می کند ، اما نمی تواند آنرا ترک کند.
" سوء مصرف مواد " بدین معنا است که اگر چه فرد نسبت به مواد اعتیاد ندارد ، ولی آن را مصرف می کند یعنی : · استفاده از ماده ای که مصرف آن غیر قانونی است.
· استفاده از ماده ای که مصرف آن باعث بروز تغییرات روحی در فرد می شود.
· استفاده از ماده ای که به خود فرد یا دیگران ضرر می رساند. ( مثال : مصرف تریاک در کشور ما غیر قانونی است ، پس حتی یکبار کشیدن آن سوء مصرف است . مصرف حشیش باعث به هم خوردن شعور فرد می شود، پس کشیدن سوء مصرف است.
مصرف مشروبات الکلی ، گاهی باعث بروز عصبانیت و پرخاشگری می شود، پس نوشیدن آن سوء مصرف است. )

- عوامل موثر در شروع مصرف مواد
 به دنبال شرایط زمینه ساز ، عواملی وجود دارند که در شروع مصرف مواد تاثیر دارند و لازم است فرد آمادگی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را داشته باشد . این آمادگی ها شامل توانایی در " نه" گفتن، مهارت مقابله با استرس ، اطلاع از عوارض مصرف مواد و شرکت در فعالیت های اجتماعی سالم می باشد. اگر فردی چنین آمادگی هایی را نداشته باشد ، ممکن است در برخورد با این عوامل با یک اقدام نسنجیده که ناشی از ناپختگی وی می باشد دچار مشکلات بزرگی شود.

× فشار گروه هم سن و سال ( دوستان) : یکی از مهمترین عوامل در شروع مصرف می باشد. افراد مصرف کننده برای اینکه رفتار خود را تاکید کنند، سعی می کنند دوستان خود را وادار به همراهی نمایند. فرد برای اینکه از جمع دوستان طرد نشود ( یک ترس ناخودآگاه ) و نیاز تعلق به جمع را ارضاء نماید ، نمی تواند در مقابل اصرار دوستان مقاومت نماید. فرد باید برای رد چنین پیشنهاد هایی همیشه آماده باشد.

× ارضای کنجکاوی : گروهی از افراد ممکن است درباره دانستن مطالبی راجع به مواد کنجکاو باشند و همین علت در شروع مصرف مواد نقش داشته باشد. بهترین راه برای دانستن مطالب در خصوص این مواد مطالعه کتاب ، پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک ( اینترنت) و مراجعه به سازمان های مرتبط ، مثل سازمان بهزیستی می باشد.
× نا آگاهی از خطرات ناشی از مصرف : بعضی افراد آگاهی لازم را ندارند و درک آنها از احتمال خطرات ناشی از مصرف کمتر از واقعیت است . بنابراین امکان مبادرت به مصرف مواد در آنها افزایش می یابد.
× مقابله با استرس ، احساس بزرگی ، احساس تعلق و ریسک کردن : این عوامل به تنهایی یا در یک همبستگی با یکدیگر ممکن است فرد را در معرض خطر مصرف قرار دهند. در نهایت ، فردی که برای فرار از مشکلات راه غلط را انتخاب می کند، فکر می کند با مصرف مواد فرد بزرگی می شود ؛ از طرد شدن توسط گروه دوستان هراس دارد و نمی تواند خطرات چنین ریسکی را برآورد کند؛ ممکن است به سمت مصرف مواد سوق داده شود.

عوامل موثر در ادامه مصرف
حال موقعی است که فردی ، مصرف را امتحان کرده است . اکنون گاه گاهی و به طور نامنظم مصرف کننده مواد است . او به غلط معتقد است که اراده وی مانع ا اعتیاد وی می شود ( همانطور که در ابتدا گفتیم ، هیچکس قصد معتاد شدن ندارد) . او قبلا به علت عدم رشد مناسب عواطف و عدم رشد شخصیت به این دام افتاده است، اکنون با مصرف مواد تکامل شخصیت وی بیشتر به عقب می افتد و در نتیجه به انکار و دروغ گویی می پردازد. بعضی افراد و عوامل محیطی که فرد را احاطه کرده اند ، ممکن است با عدم واکنش یا حتی همراهی با او باعث شوند که رفتارهای مصرف مواد و اعتیاد وی بیشتر تقویت شود.

عوامل موثر در باقی ماندن
به تدریج ، فرد به مصرف مواد وابسته می گردد. عواطف ، علایق ، تجارب و نگرش های فرد به علت مصرف مواد تغییر می کند. در ارتباط خود با دیگران دچار مشکل می شود و نمی تواند علت این مشکلات و مشکلات دیگر ایجاد شده به علت مصرف مواد را ببیند. کماکان اعتیاد خود را انکار می کند و حتی به صورت هذیانی ( باور غیر ممکن ) معتقد است که توانایی کنترل مصرف خود را دارد. به دنبال آن دوستان خود را از دست می دهد و با خانواده اش مشکلات زیادی می گردد؛ در کار تحصیل ناموفق می شود و احساس تنهایی و انزوا کرده و فشار عاطفی شدیدی را تحمل می کند . در یک چرخه معیوب ، مجددا برای حفظ دوستان جدید ( دوستان مصرف کننده مواد ) و فرار از مشکلات ایجاد شده ، بیشتر در دام گرفتار شده و اصرار به باقی ماندن در این حالت را دارد.
نهایت کار ( نتایج گرفتاری در چرخه معیوب مصرف مواد)
  فرد در دام اعتیاد گرفتار شده و از خانواده و دوستان قدیمی طرد شده است . در کار و تحصیل ناموفق بوده و هزینه های زیادی را برای مصرف مواد صرف می کند. مصرف مواد باعث ایجاد بیماری در وی می گردد و شاید نیاز به بستری در بیمارستان نیز پیدا کند . به علت مشکلات ناشی از مصرف مواد و هزینه های آن ، دچار مشکلات قانونی می گردد و حتی زندان هم دور از انتظار نیست . پیامد نهایی گرفتاری در چنین مسیری می تواند حتی به مرگ نیز بیانجامد.

عوامل محافظت کننده در مقابل اعتیاد
 × عوامل فردی: صفات مثبت شخصیتی ، داشتن مهارت ، باورها و ارزش ها ، موفقیت ها ü عوامل شخصیتی: داشتن اعتماد به نفس بالا و مهارتهای اجتماعی ، علاوه بر کاهش استرس های محیطی ناشی از ارتباط با دیگران باعث توانایی مقاومت در مقابل خواسته های خلاف دیگران و اصرار دوستان برای مصرف می شود. همچنین مهارتهای انطباقی موجب می شود که فرد هنگام برخورد با استرس برای حل مشکلات و تطابق با آن شیوه های مناسبی استفاده نماید.

باورها و ارزش ها: اعتقادات و باورهای راسخ دینی و مذهبی ، فرد را در مقابل مصرف مواد محافظت می کند . نگرش منفی به مواد ، شامل باور به اعتیاد آور بودن و اثرات تخریبی مواد ، احتمال مصرف آن را کاهش می دهد. ü موفقیت ها : موفقیت های تحصیلی ، شغلی و اجتماعی با افزایش اعتماد به نفس ، ایجاد ثبات و هدفمندی در مسیر زندگی و کسب حمایت های لازم ، فرد را از خطر مواد مخدر حفاظت می نماید.

× عوامل محیطی و اجتماعی : خانواده سالم و همبسته ، حمایت کافی اطرافیان ، ضد ارزش بودن مصرف مواد ، دسترسی به خدمات حمایتی – مشاوره ای و درمانی ، عدم دسترسی به مواد 

داشتن خانواده سالم و همبسته : پیوند و تعامل مثبت بین فرد و والدین از سنین کودکی موجب ارضای نیازهای عاطفی – روانی کودک می شود. این افراد با تجربه روابط منطقی و قابل پیش بینی ، کمتر دچار انحرافات شخصیتی می شوند و مهارتهای گوناگونی را که لازمه برقراری روابط سالم بین فردی و اجتماعی است می آموزند و با داشتن حس تعلق و وابستگی ، کمتر احساس تنهایی و انزوا نموده به دامن اعتیاد کشیده نمی شوند.

هشیاری و حمایت خانواده ، مدرسه و اطرافیان : هشیاری و آگاهیوالدین از خطر مصرف مواد مخدر و احتمال اعتیاد فرزندان ، کنترل و مراقبت کافی و تامین حمایت و راهنمایی لازم از طرف خانواده ، مدرسه ، اطرافیان و دوستان سالم و صمیمی ، به هنگام نیاز ، احتمال مصرف مواد و یا سوء مصرف و اعتیاد را کاهش می دهد.

ضد ارزش بودن مصرف مواد : در محیط ها و جوامعی که به وضوح هرگونه مصرف مواد نهی می شود و اعتبار موقعیت فردی ، خانوادگی ، شغلی و اجتماعی افراد مصرف کننده تنزل می یابد ، نگرش منفی افراد به مواد به کاهش شیوع اعتیاد می انجامد.

دسترسی به خدمات : دسترسی به خدمات حمایتی ( هنگام بروز مشکلاتی مانند بی سرپرستی و از دست دادن شغل ) ، خدمات مشاوره ای ( هنگام بروز مشکلات عاطفی یا اتخاذ تصمیمات مهم ) و خدمات درمانی ( برای بیمارانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند ) موجب می شود تا عوامل مخاطره آمیزی که فرد ممکن است در طی زندگی با آنها روبرو شود ، تشدید نشوند.
عدم دسترسی به مواد: هر قدر مواد در محیط زندگی فرد نایاب تر و یا گرا نتر باشد احتمال مواجه و مصرف کاهش می یابد.

عوارض مصرف طولانی مدت مواد بر سلامت فرد ، خانواده و جامعه
 مصرف طولانی مدت مواد موجب اختلال در بهداشت و سلامت جسمی و روانی فرد می شود که با بروز بسیاری از بیماریهای مزمن و خطرناک همراه است. به علاوه از آنجا که اعتیاد بیشتر به هنگام ایجاد و ساخت خانواده و در ارزشمند ترین سال های زندگی ، از نظر میزان کارآیی ، رخ می دهد ، مشکلات رفتاری ناشی از اعتیاد بیشترین تاثیر را بر زندگی خانوادگی و شغلی فرد می گذارد. مواد مخدر تنها بر مصرف کننده آسیب نمی رساند بلکه به هر کس که با آن در تماس باشد آسیب می رساند ؛ و زمانی که تعداد معتادان فراتر از حد قابل جبران باشد ، جامعه صدمه می بیند . اعتیاد خسارات و هزینه های بسیاری را به جامعه تحمیل می کند .
بنابراین عوارض ناشی از اعتیاد شامل عوارض فردی ، خانوادگی ، شغلی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد.
1) عوارض اعتیاد بر سلامت جسمی و روانی فرد
کاهش وزن ، سوء تغذیه ، اختلالات گوارشی متعدد، آسیب های عضلانی ، اختلالات کبدی و کلیوی ، عفونت های خطرناک ( ایدز ، هپاتیت ، کزاز )، بیماریهای مزمن تنفسی ، اختلالات قلبی – عروقی ، سکته های قلبی و مغزی ، آتروفی مغزی، ناتوانی جنسی و عقیمی ، اختلال خواب ، افسردگی ، اختلالات روانی شدید و پایدار

2) عوارض خانوادگی
 خشونت در خانواده شامل کودک آزاری و همسر آزاری ، غفلت از فرزندان ، مشکلات تحصیلی ، اختلالات روانی و خود کشی فرزندان ، نابسامانی و آشفتگی خانواده ، محدودیت در روابط سالم خارج از خانواده ، افت سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده ، بی کفایتی در سرپرستی خانواده ، طلاق
3) عوارض شغلی
  افت اعتبار فردی و موقعیت شغلی، سوانح و حوادث حین کار ، غیبت از کار ، کاهش کارایی ، اخراج و بیکاری.
4) عوارض اقتصادی
خسارات ناشی از کاهش نیروی مولد و افزایش نیروی مصرف کننده جامعه ، هزینه های تحمیل شده به نیروهای انتظامی و جمع آوری امکانات لازم برای مبارزه با جرایم مستقیم و غیر مستقیم ناشی از مواد مخدر ، صرف وقت دادگاه ها و نیروهای قضایی، هزینه نگهداری مجرمین مواد مخدر و معتادان در زندان ها ، هزینه مراکز بازپروری و درمانگاه های ترک اعتیاد، هزینه ها و خسارات ناشی از مراقبت های بهداشتی ثانویه شامل بیمارستانها و درمانگاهها

5) عوارض اجتماعی
ضعف پای بندی به اصول اخلاقی و مذهبی ، انواع جرایم مثل سرقت ، فحشا، خشونت ، تجاوز و قتل، افزایش مشاغل کاذب و بیکاری ، بی خانمی و فقر مهارت های ترک اعتیاد

 v چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم
 انسان ها همواره نیازمند ارتباط با دیگران می باشند. انسان موجودی اجتماعی است و از دیر باز به دنبال برقراری ارتباط بوده است . ابتدا با دود ، سپس با زبان تصویر و در ادامه زبان ( کلام ) به وجود آمده است . عصر حاضر عصر ارتباطات نام گرفته است که نشان دهنده ، اهمیت روز افزون ارتباط است . ما روزانه 75 درصد اوقات خود را در ارتباط و تماس با دیگران می گذرانیم و به همین دلیل کیفیت زندگی ما وابسته به کیفیت روابط ما با دیگران است. روابط سالم و صمیمی با انسان های دیگران باعث ایجاد آرامش ، آسایش خیال و اعتماد می گردد. زندگی هر شخصی خواه ناخواه دچار مشکلات می گردد و دوره هایی سخت را برای او پیش می آورد .
می توان به هنگام مواجهه با شرایط سخت با داشتن دوستان صمیمی ، خانواده ای گرم و آشنایان دلسوز از بار مشکلات کاست و راه حل هایی برای مشکلات پیدا نمود . پیوندها ، روابط و معاشرت های اجتماعی مانند سپری در برابر ناملایمات از انسان دفاع می کند و او را در برابر گرفتار شدن به اعتیاد حمایت می کند . برای اینکه بتوان از این مواهب بهره مند شد بایستی مهارت هایی را کسب نمود ؛ البته باید توجه داشت مهارت های ارتباطی بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هر جامعه باید در نظر گرفته شود.
برای فراگیری این مهارتها تمرین عملی بسیار حائز اهمیت است ؛ این مهارت را بهتر است نوجوانان و جوانان فرا گیرند و آنها را برای بکار بستن تمرین کنند:
مهارت های اصلی ارتباط با دیگران :
در این قسمت چند نکته که برای بر قراری ارتباط موثر هستند ، بیان می شود :
J به چشمان مخاطب نگاه کنید. نگاه کردن به فرد مخاطب شما هنگام صحبت ، باعث ایجاد حس صمیمیت می گردد.
J از لحن مناسب استفاده کنید. لحن محبت آمیز و مناسب ، افراد را به برقراری ارتباط شفاف تر و بهتر ترغیب می کند ، سعی کنید با صدای آرام و کلمات شمرده صحبت کنید.
J در شروع مکالمه پیشقدم شوید . گاهی برای ایجاد یک ارتباط مناسب با دیگران ، لازم است که پیشقدم شویم . یک هم صحبت پیدا کنید و مکالمه را شروع کنید تا زمینه را برای شروع ارتباط اجتماعی آماده کنید.
J به گوینده نگاه کنید و کاملا به او توجه داشته باشید. سعی کنید به صحبت های طرف مقابلتان گوش دهید . گوش دادن ، به معنی شنیدن نمی باشد . شما در گوش دادن به صحبت ، آگاهانه و با توجه و بدون اینکه به کاری دیگری مشغول باشید ، به سخنان مخاطب گوش می دهید.
J درباره مسائل مشترک صحبت کنید . وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید، سعی کنید که صحبت های شما شفاف و روشن باشد و در عین حال ، تلاش کنید که درباره مسایل و احساسات مشترک صحبت کنید تا به نقاط اشتراک و تشابهات دست یابید .
J سخن طرف مقابل را قطع نکنید. بی جهت سخن گوینده را قطع نکنید . برای پاسخ دادن منتظر تمام شدن مطلب مخاطب باشید.
J به دیگران هم اجازه صحبت کردن بدهید. در برقراری ارتباط با سایرین، باید بکوشید صحبت دو طرفه باشد و به عبارت دیگر نوبت را در رد و بدل کردن صحبت رعایت کنید تا حس خوشایندی برای پایه ریزی یک ارتباط مستحکم فراهم گردد.
J از سوال استفاده کنید . با مطرح کردن سوالات واضح در صحبت هایتان ، به مخاطب خود انگیزه تداوم این ارتباط و فرصت دادن پاسخ مورد نظر را بدهید.

مهارت های سازگاری با دیگران:
 در این بخش چند روش برای اینکه بتوانید در رابطه ایجاد شده با دیگران پایدار بمانید و سازگاری شما با سایرین افزایش یابد ، مطرح می شود:
J واژه های مودبانه به کار برید. سعی کنید از کلمات مناسب در زمان مناسب استفاده کنید .
J همدلی و همکاری داشته باشید. در انجام کارهای دسته جمعی با دیگران همکاری نمایید. همکاری احساس همدلی و نزدیکی بین افراد به وجود می آورد . سعی کنید ، عقاید ، باورها و احساس دیگران را درک کنید ( همدلی ) تا دیگران هم شما را با تمام ویژگی ها و خصلت ها بپذیرند.
J پایبند اصول مشخص باشید . در ارتباط تان با دیگران از اصول و قواعد مشخص پیروی کنید .
J به دیگران کمک کنید . در انجام کارهای مفید به دیگران یاری برسانید و اطمینان داشته باشید که موثر بوده و جبران خواهد شد.

مهارت های دوست یابی:
یکی دیگر از حیطه هایی که مهارت شما در آن در برابر برقراری ارتباط اهمیت دارد ، دوست یابی است . برای اینکه دوستان مناسب پیدا کنید علاوه بر این روش ها ، لازم است در انتخاب دوستان نیز دقت کنید.
به ظاهر خود اهمیت دهید . ظاهر آراسته ، تمیز و مرتب باعث ترغیب دیگران در برقراری ارتباط با شما خواهد شد و موجب می شود که بهتر پذیرفته شوید. لبخند را فراموش نکنید.
لبخند زدن روشی کم هزینه و پر سود برای جلب دیگران است. لبخند شما باعث می گردد که دیگران نیز با شما به راحتی ارتباط برقرار کنند.
پیشقدم شوید. در ایجاد رابطه دوستانه با فرد مناسب ، شما شروع کننده باشید. محبت خود را اظهار نمایید. بیان جملات محبت آمیز و انتقال حس مثبت شما به دیگران در ایجاد تحکیم روابط نقش دارد.

v اظهار وجود و ارتباط سالم
در یک ارتباط موثر سالم فرد باید بتواند اظهار وجود نماید. منظور از اظهار وجود این است که شخص بتواند:
× تقاضاهای نامعقول را رد کند.
 × احساسات مثبت دیگران را جلب نماید.
× درخواست های خود را مطرح کند. × گفتگو ها را شروع ، ادامه و خاتمه دهد. در واقع اظهار وجود رفتاری است که فرد را قادر می سازد منافع خود را تشخیص دهد و بر اساس آن عمل نماید . بدون اضطراب جدی ، بر حق خود پافشاری کند و احساسات واقعی خود را صادقانه بیان نماید و با در نظر گرفتن حقوق دیگران ( بدون پایمال کردن حقوق دیگران) حق خود را مطالبه کرده و بگیرد.

v چگونه با مشکلات و مسایل خود برخورد کنیم؟
هر روز مشکلاتی به وجود می آید که باید آنها را حل کرد. این وضعیت از کودکی شروع می گردد و هر چه بزرگتر می گردد و هر چه بزرگتر می شویم، مسایل بیشتری برای ما ایجاد می گردد که ناچار به مواجهه با آن هستیم . مشکلات و مسایل اجتناب نا پذیرند و باید بدانیم که برای همه ، مشکلات وجود دارد . آنچه اهمیت دارد نحوه برخورد ما با مشکلات است . بعضی در برابر مشکلات آشفته ، ناراحت و پر خاشگر می شوند و چه بسا زمینه هایی برای مشکلاتی نظیر مصرف مواد مخدر نیز برای آنها ایجاد گردد. در مقابل ، عده ای سخت ترین مشکلات را پشت سر می گذارند و با تجربه تر نیز می شوند.

v چگونه مشکلات را حل کنیم ؟
نکات زیر را به خاطر بسپاریم :
این واقعیت ها کمک می کند با مشکلات بهتر روبرو شد:
× وجود مشکلات در زندگی طبیعی است از آن فرار نکنیم ؛
× وجود مشکلات دلیل بی کفایتی فرد نیست ، بنابراین نباید خود را سرزنش نمود؛
× نباید عجله کرد . پیدا کردن راه حل مناسب ممکن است وقت گیر باشد؛
× نباید در مقابل مشکلات نا امید شد ، همیشه راهی وجود دارد حتی اگر راه اول به نتیجه نرسد؛ علت اینکه عده ای در مواجهه با مشکلات دچار آشفتگی و ناراحتی می شوند ، این است که نمی توانند برای مشکلات خود راه حل مناسبی بیابند . حل موفقیت آمیز مسایل به اعتماد به نفس بیشتر ، آرامش و روحیه بهتر می انجامد .

در مواجهه با مشکل برای حل مسئله مراحل زیر را به کار برید :
 مرحله اول : نسبت به مسئله یک جهت گیری کلی بکنید. در ذهن خود واقعیت " وجود مشکلات برای همه " را مرور کنید و فراموش نکنید که مشکل لازمه زندگی طبیعی است . تصمیم بگیرید و بگویید که مشکل را حل می کنید . سعی کنید آرام باشید ( آرامش ذهنی ) و فراموش نکنید که مشکل برای همه پیش می آید و برای شما هم پیش آمده است. اکنون ذهن شما آماده حل مشکل است.

مرحله دوم : مشکل را کاملا شناسایی کنید. در مورد مشکل خوب فکر کنید و مشکل را کاملا مشخص کنید . عوامل موثر در ایجاد آن و زمان شروع آن را به خاطر آورید. عواملی که باعث ایجاد مشکل شده است را تعیین کنید . عوامل موثر در ایجاد مشکل را بررسی کنید.
مرحله سوم: راه حل های مختلف را پیدا کنید. در شرایط آرام ، به ذهن خود اجازه فکر کردن بدهید . مشکل ، عوامل آن و ارتباط بین آنها را در یک مجموعه در نظر بگیرید . هر راه حل که به ذهنتان می رسد ( چه خوب ، چه بد ) را یادداشت کنید. در پایان این مرحله شما باید لیستی از راه حل های مشکل را در اختیار داشته باشید.
مرحله چهارم: راه حل ها را ارزیابی کنید. لیست راه حل های که دارید را بررسی و نتایج حاصل از انتخاب هر راه حل را در نظر بگیرید . ببینید هر راه حل برای شما و دیگران چه منافع و زیان هایی در پی دارد. راه حل های بی فایده و مضر را کنار گذاشته و بهترین راه حل را انتخاب کنید. اکثرا در این بررسی راه حل مناسب در ذهن شما جرقه خواهد زد.
مرحله پنجم: راه حل را بکار برید.
اکنون راه حل انتخاب شده را به کار برید، دقت کنید راه حل تان را به درستی اجرا نمایید. مرحله ششم: نتایج را بررسی کنید.
اگر مشکل شما حل شده است ، پس راه حل مناسبی انتخاب کرده اید . چنانچه مشکل برطرف نشده است ، از راه حل دیگری استفاده کنید . در صورت لزوم روش حل مسئله را مجددا انجام دهید. آنچه باید در این قسمت یاد آور شویم این است که مهارت حل مسئله به شما می آموزد که چگونه فکر کنید ، نه اینکه به چه مسئله ای فکر کنید . سعی کنید در این قسمت یک مسئله را مطرح کرده و این مراحل را روی آن پیاده کنید . با انجام تمرین در زندگی روزمره خود ، به تدریج مهارت کافی در حل مسئله پیدا خواهید کرد و در صورت بروز مشکلات برای شما ، کمتر ایجاد ناراحتی و اضطراب می شود. گاهی مشکلاتی پیش می آید که راه حل های کاملی برای آن وجود ندارد و نمی توان آنها را کاملا حل نمود. فردی که عزیزی را از دست داده یا در یک حادثه موقع کار ، نابینا شده است مشکل کاملا قابل حلی ندارد ولی باید با آن مقابله کند. منظور ما از مقابله ، یک سری فعالیت ها است که برای کاهش ، برطرف کردن و قابل تحمل ساختن مشکلات و ناراحتی های حاصل از مشکل به کار برده می شود و صورت های مختلف دارد.
گاهی روش احساسی استفاده می شود که فرد با اطرافیان خود درد دل می کند.، به مراسم مذهبی می رود ، گریه و بی قراری می کند و یا به تسکین خود می پردازد. گاهی از روش عاقلانه استفاده می گردد و فرد با در نظر گرفتن واقعیت ها ، مطالعه و برنامه ریزی برای کاهش اثر مشکل ، راه حل هایی می یابد.
این دو روش به جای خود به تنهایی و یا با ترکیب با هم ( بسته به نوع و شدت مسئله ) منطقی می باشند. یک روش نامناسب و غیر منطقی ، روش رویارویی ناساز گارانه است . در این روش فرد از راه های نامعقول و غیر منطقی برای کاهش ناراحتی خود استفاده می کند . فریاد زدن بر سر افراد خانواده ، شکستن وسایل و پناه بردن به خرافات ، از آن دسته واکنش ها می باشند. یکی از خطرناک ترین روش های رویارویی ناسازگارانه ، پناه بردن به مصرف مواد است. بنابراین آشنایی با مهارت های مقابله با مشکلات و مهارت های حل مسئله برای همه افراد مفید خواهد بود.

چگونه بگوییم " نه"
 همه ما روزی به دنیا آمده ایم ، به تدریج رشد کرده ایم و با حمایت والدین یا دیگر افراد بزرگ شده ایم. همه زمانی را به یاد می آوریم که برای دستیابی به نیازهای خود ، به دیگران متکی بوده ایم، به کمک دیگران غذا می خوردیم ، برای رفتن به مدرسه نیاز به همراهی داشتیم . والدین در انجام هر کاری مراقب ما بودند و بسیاری از تصمیمات ما را تایید یا رد می کردند . اما پس از طی شدن دوران کودکی که فرد تکامل بیشتری می یابد به تدریج تمام این وظایف را خود به عهده می گیرد . خودش تصمیم می گیرد و کارهایش را انجام می دهد .
در بسیاری از موارد کسی مراقب او نیست . دوستانش را خودش انتخاب می کند و در بسیاری از موارد تنها تصمیم گیرنده است . بنابراین چون خود مسئول مراقبت از خود است ، مسئول است که در مواقع مورد نیاز بگوید " نه". مواردی به وجود می آید که دیگران ( دوستان، آشنایان و ...) شما نوجوان عزیز را به صرف و همراهی در مصرف مواد تشویق و دعوت می کنند. این مسئولیت شماست که در برابر فشارهای پیشنهادی نادرست مقاومت کنید و تسلیم پیشنهادات نادرست دیگران نشوید .
تاکید بر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد ، مصرف م.اد به دنبال گرفتار شدن افراد در قبول تعارفات و خواهش های نادرست دیگران است . این نکته یادآوری می شود که افراد مصرف کننده ( به خصوص دوستان و گروه هم سن ) برای توجیه کار خود و تایید خودشان ، علاقه دارند دیگران را نیز به مصرف وا دارند. توانایی مناسب و مهارت لازم برای مواجهه با این شرایط ، آن است که شما بتوانید بدون در گیر شدن ، با ارایه استدلال های منطقی و روشن و نیز رفتارهای اصلاحی و تکمیلی در زمینه امتناع ، از خود پایداری نشان دهید.

چگونه به مصرف مواد بگوییم " نه"
 در ادامه برای اینکه بتوان به سهولت با چنین شرایطی روبرو شد ، مواردی برای گفتن « نه » به مصرف مواد ذکر می شود.؛ که بایستی مراحل آن به شرح زیر نوجوان آموزش داده شود :
1. شرایط را درک کنید. متوجه باشید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است . یک فرد از شما می خواهد که مواد مصرف کنید ، تشخیص دهید که این وضعیت جدی است ؛
2. در ذهنتان دلایل خود برای « نه » گفتن را مرور کنید. مصرف مواد غیر قانونی است ، به مغز و بدن شما ضرر می رساند و درنهایت شما را گرفتار می نماید؛
3. بگویید« نه ». نه گفتن شما در موقعیت صحیح نشان دهنده قدرت شماست . ممکن است همه افراد مثل شما جرات آن را نداشته باشند.
4. پیشنهاد دیگری بدهید. اگر دوست شما است و می خواهید دوستی تان را ادامه دهید پیشنهاد دیگری برای گذراندن وقت بدهید، رفتن به سینما ، پارک یا بازی ورزشی پیشنهادهای مناسبی هستند. اگر طرف مقابل به « نه » گفتن شما احترام نمی گذارد ، دوست شما نیست.
5. از محل بروید. اگر فرد مقابل شما دوست شما نیست یا به پاسخ منفی شما احترام نمی گذارد و اصرار می کند ، آنجا را ترک کنید . در واقع ، بدانید گاهی دوستانی وجود دارند که باید آنها را کنار بگذارید. برای امتناع می توانید جملات مختلفی را بیان کنید .
در ادامه چند جمله که احتمالا برای « نه » گفتن قابل استفاده است ، می آید. می توانید جملات دیگری را نیز تمرین کنید :
× نه ، من جدا نمی خواهم.
 × نه ، این کار خلاف قانون است.
× نه ، بیا به سینما برویم .
× نه ، من عقلم را احتیاج دارم.
× نه ، به اعتقاد من مصرف مواد غلط است .
یک حالت دیگر که ممکن است با آن مواجه شوید ، این است که افرادی که نقش مهمی در زندگی شما دارند ، مواد مصرف می کنند . متوجه باشید که مصرف مواد توسط آنان اشتباه شما نیست . شما مسئول اعمال و انتخاب خودتان هستید و دیگران مسئول کار خودشان هستند.

کمک به دیگران برای ترک اعتیاد
  توصیه های مفید اگر یکی از دوستان یا اقوام ما مبادرت به مصرف مواد می کند ، وظیفه ماست که دوست خوبی باشیم و به او کمک کنیم و وی را به مراکز با تجربه در این موضوع ، راهنمایی کنیم. خطرات و عواقب مصرف مواد را برای او شرح دهیم.یکی از علل درگیری در اعتیاد و ادامه آن، عدم آگاهی است . ممکن است فرد علاوه بر اینکه از خطرات جسمی و روانی مصرف مواد اطلاع ندارد ، از اثرات آن بر سایر افراد خانواده ( برای مثال برادر کوچکتر یا خواهری که در انتظار ازدواج است ) بی خبر باشد.
برای فرد توضیح دهید که با ترک اعتیاد ، عوارض جسمی ( علایم ترک) به زودی برطرف می گردد. وی سلامتی و توانایی بدنی خود را باز خواهد یافت و در ادامه درمان شخصیت وی نیز سلامت خود را به دست خواهد آورد. به او توضیح دهید که به او کمک خواهد شد که با تحمل کمترین مشکلات ، اعتیاد خود را کنار بگذارد . افراد آموزش دیده ، داروها و روش های جدید که به کار گرفته می شوند به وی کمک می کنند تا بتواند درد و بی قراری ناشی از ترک را کاهش دهد . ( روش های مختلف و مراکز معتبر برای ترک در ادامه معرفی می شوند ) . دوست تان را مطمئن کنید که با تصمیم قطعی ، می تواند موفق شود. برای او توضیح دهید افراد زیادی هستند که در این راه موفق بوده اند. به او یادآوری کنید که هر چه زودتر اقدام کند . هر چه فرد دیرتر اقدام کند ، عده بیشتری از اعتیاد وی باخبر می شوند و موقعیت وی را نزد اطرافیان خراب می کند. از او بخواهید که از خانواده و نزدیکان کمک بگیرد و مشکل خود را با آنها در میان بگذارد. روابط خود را با خانواده تقویت نماید و رابطه اش را با دوستان مصرف کننده اش قطع نماید .
توجه فرد را به این موضوع جلب کنید که با ترک اعتیاد ، دوستان جدیدی پیدا می کند. رابطه اش با خانواده و اطرافیان بهبود می یابد و در جمع آنها پذیرفته می شود. فرد را به کوشش برای ترک تشویق کنید تا حتی در صورت عدم موفقیت قبلی ، باز هم تلاش کند. به او گوشزد کنید که بسیاری از افراد پس از چند مرتبه موفق شده اند. او را به یکی از مراکز معتبر درمان اعتیاد معرفی کنید. از او بخواهید هرچه سریعتر برای درمان اقدام کند. در حال حاضر درمانگاه ها بیمارستان ها و مراکز مختلفی برای ترک اعتیاد مجوز گرفته و در این زمینه فعالیت دارند.

محل های مراجعه برای درمان
 در این قسمت بعضی از مکان هایی که فرد مبتلا می تواند برای درمان مراجعه نماید، معرفی می گردد.
× واحدهای درمان سرپایی معتادان خود معرف سازمان بهزیستی در مراکز استان ها
× درمانگاه های سرپایی اعتیاد معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور
× درمانگاه های درمان نگهدارنده
× گروه های خود یاری معتادان مثل گروه معتادان گمنام
× درمانگاه های مشاوره بیماری های رفتاری ( درمانگاه های مثلثی )

خشونت:
 خشم يکي از هيجان هاي پيچيده انسان و واکنشي متداول نسبت به نا کامي و بد رفتاري است . به هر نوع عمل فیزیکی، با سلاح یا بدون آن بر ضد خود شخص ، شخصی دیگر ، حیوان یا شیء بی جان ، چه این عمل انجام شود یا تنها قصد انجام آن وجود داشته باشد و چه این عمل باعث صدمه شود و چه نشود ، یک عمل خشونت آمیز است .
از يک طرف خشم پاسخ طبيعي انسان است و از طرف ديگر مي تواند روابط بين فردي را مختل کند و ما را از رسيدن به اهداف باز دارد. در حقيقت خشم هيجان شايعي است که بيشتر نسبت به دوستان و نزديکاني که نتوانسته اند انتظارات و خواسته هاي ما را برآورده سازند، تجربه مي شود.
هيجان هايي که بيشتر با خشم همراه است عبارتند از: عصبانيت ، خشونت ، خصومت ، کينه توزي ، غضب ، تنفر، تحريک ، حسادت ، رنجش ، غرض ورزي ، تحقير و ناراحتی . بيشتر افراد ، ابراز خشم خود را حالتي ناخوشايند مي دانند. بيشترين واکنش افراد به ابراز خشم خود عبارت است از احساس تحريک پذيري ،میگنا دات آی آر،خصومت ، عصبانيت ، افسردگي ، ناراحتي و غمگيني ، احساس شرمندگي و گناه ، احساس آرامش ، رضايت و خشنودي. و در برخی مواقع احساس خوشحالي ، سرحالي ، احساس پيروزمندي ، اعتماد و تسلط . از سوي ديگر خشم مضراتي همانند استرس ، ناراحتي هاي بدني ، احساس درماندگي ، تنهايي و انزوا دارد.
اشکال خشم اين است که اگرچه بخشي از زندگي است ؛ ولي ما را از رسيدن به اهداف خود باز مي دارد و علت اين که افراد درباره خشم دچار تعارض و تضاد هستند، همين نکته است . در سنین نوجوانی و جوانی به دلیل تغییرات هورمونی ، احساسات و هیجانات فرد نیز دستخوش تغییر می شود بطوریکه در این دوران احساسات بسیار شدیدتر از گذشته می شوند .
بنابراین نوجوان یا جوانی که با عوامل محرک هیجانات خود روبرو می شود و خشم او برانگیخته می گردد در معرض بروز رفتارهای خشونت آمیز بسیاری است . به همین دلیل رفتارهای مرتبط با صدمات در این سن بیشتر دیده می شود. در اغلب موارد رفتارهایی که به دلیل خشم و ناکامی از نوجوان سر می زند مانند درگیری های بدنی ، تنها منجر به لطمات جزئی می شود اما گاهی مواقع ممکن است این صدمات به گونه ای باشد که مشکلات بزرگی مانند آسیب های جدی در سلامتی یک انسان و حتی در برخی مواقع تا حد سلب حق زیستن یک فرد به وجود می آید.
همانگونه که از سخنان بزرگان و پیشوایان دین برداشت می شود همواره لازم است انسان خشم خود را کنترل نماید تا از صدمات و آسیب های احتمالی در امان بماند ، امام کاظم ( ع ) : هر که خشم خود را از مردم باز دارد خدا در قیامت غضب خود را از او باز می دارد.
علل خشم :
 - تحقير شدن يا مورد تبعيض قرار گرفتن
- مورد پيش داوري ، تبعيض يا بي مهري قرار گرفتن
- مورد فريب يا عهد شکني قرار گرفتن
- تحقير شدن احساسات ، ارزش ها يا اقتدار واقعي فرد از سوي ديگران
- مورد بد رفتاري و بي توجهي قرار گرفتن از سوي افراد مهم
- صدمه ديدن در نتيجه بي توجهي نسبت به خود
 
کلمات کليدی: رفتارهای،پر خطر

نوشته شده در تاريخ شنبه 7 دی 1392برچسب:, توسط غلامی

اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ اموزش‌ کشور در باره‌ تاريخ‌ ثبت‌نام‌ و هم‌ چنين‌ شرايط و ضوابط شرکت در‌ ازمون‌ سراسري‌ سال‌ 1393

 
  • بدين‌وسيله‌ به ‌اطلاع‌ كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي‌ ثبت‌ نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ براي‌ پذيرش دانشجودردوره‌هاي‌ روزانه‌، نوبت دوم (شبانه‌)، نيمه حضوري، مجازي و بين الملل دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالي، دانشگاه‌ پيام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ سال 1393 و همچنين متقاضيان تحصيل در آن دسته از كد رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه آزاد اسلامي كه پذيرش دررشته هاي مذكور براساس آزمون صورت مي‌پذيرد، مي‌رساند كه‌ ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمونهاي‌ مذكور از روز شنبه مورخ 16/9/92 (شانزدهم‌ آذرماه‌ 1392) منحصراً از طريق شبكه اينترنتي اين سازمان آغازو در روز شنبه مورخ 23/9/1392 (بيست و سوم آذرماه‌ 1392) پايان‌ مي‌پذيرد، لذا داوطلبان‌ مي‌توانند در مهلت‌ مقرر بر اساس توضيحات ذيل براي شركت در آزمون سراسري سال 1393 ثبت نام نمايند. 
الف) تکالیف داوطلبان‌ براي‌ شركت‌ در آزمون:‌ 
   داوطلب‌ شركت‌ در آزمون‌ بايد يكايك‌ اقدامات‌ زير را به‌ موقع‌ و در مهلت‌ مقرر انجام‌ دهد.
1- خريد كارت اعتباري ثبت‌نام.
2- مراجعه به سايت اينترنتي وزارت آموزش و پرورش http://dipcode.medu.ir براي دريافت كد سوابق تحصيلي (اطلاعات دانش‌آموزي براي داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصيلي، شامل ديپلمه‌هاي سال 1384 تاسال92 با عنوان رشته هاي تحصيلي رياضي فيزيك، علوم تجربي، ادبيات و علوم انساني و علوم و معارف اسلامي). 
3- ثبت‌نام از طریق سایت اینترنتی سازمان در زمان مقرر (16/9/92 لغايت 23/9/92).
4- پرينت كارت‌ شركت در‌ آزمون، با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور‌ به نشاني: www.sanjesh.org بر اساس برنامه زماني مندرج در دفترچه راهنماي شماره يك.
5- حاضر شدن در محل‌ و حوزة امتحاني تعيين‌ شده در كارت شرکت در آزمون‌ و پاسخ دادن به سؤالات.
ب) ثبت‌نام‌ براي‌ شركت‌ در آزمون:‌ 
ثبت‌نام براي شركت در آزمون‌های کلیه دوره‌هاي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي سال 1393 منحصراً از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org امكان‌پذير است. لذا داوطلبان لازم است ابتدا نسبت به پرداخت هزينه خريد كارت اعتباري ثبت‌نام در آزمون به شرح ذيل، اقدام نموده و سپس مراحل بعدي را به انجام برسانند.
1-پرداخت هزينه خريد كارت اعتباري:
با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام منحصراً به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آنها فعال مي‌باشد، با مراجعه به سايت سازمان و پرداخت مبلغ 106.000 (صد و شش هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام شركت در آزمون، نسبت به دريافت اطلاعات كارت اعتباري (شماره سريال 12 رقمي) اقدام نمايند. لازم به توضيح است به منظور رفاه حال داوطلبان تسهيلات بيشتر پرداخت الكترونيكي، لينك پرداخت هزينه خريد كارت اعتباري از روز دوشنبه مورخ 11/9/92 فعال شده و داوطلبان مي‌توانند از اين تاريخ نسبت به پرداخت وجه ثبت‌نام دريافت اطلاعات كارت اعتباري براي ثبت‌نام اقدام نمايند.
تبصره 1- هر داوطلب مطابق ضوابط آزمون مي‌تواند متقاضي شركت در يكي از گروههاي آزمايشي پنج‌گانه شامل گروه آزمايشي يك (علوم رياضي و فني)، گروه آزمايشي 2 (علوم تجربي)، گروه آزمايشي 3 (علوم انساني)، گروه آزمايشي 4 (هنر) و گروه آزمايشي 5 (زبانهاي خارجي) گردد.
تبصره 2- چنانچه داوطلبي متقاضي ثبت‌نام در 2 و يا 3 گروه آزمايشي (باتوجه به توضيحات تبصره 3ذيل ) ‌باشد، لازم است به ازاي هر گروه آزمايشي مبلغ 106.000 (صد و شش هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق پرداخت و اطلاعات كارت اعتباري را دريافت دارد.
تبصره 3- منظور از ثبت‌نام در 2 و يا 3 گروه آزمايشي بدين صورت مي‌باشد، كه داوطلب مي‌تواند علاوه بر انتخاب گروه آزمايشي اصلي (علوم رياضي و فني يا علوم تجربي و يا علوم انساني) در گروه آزمايشي هنر و زبان خارجي نيز متقاضي شود. به عبارت ديگر هيچ داوطلبي نمي‌تواند بطور همزمان، در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني شركت نمايد.
تبصره 4- چنانچه داوطلبي علاقمند به شركت در گزينش رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي و غيرانتفاعي باشد، لازم است نسبت به پرداخت مبلغ 58.000 (پنجاه و هشت هزار) ريال ديگر نيز از همين طريق، اقدام و اطلاعات كارت اعتباري را دريافت نمايد.
تبصره 5-در رابطه با نحوه اعلام علاقه‌مندي به رشته‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي توضيحات لازم در دفترچه راهنماي شركت در آزمون و اطلاعيه‌هاي بعدي داده خواهد شد. 
2- دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون سراسري سال 1393:
متقاضيان ثبت‌نام در آزمون سراسري سال 1393، با دريافت دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون از سايت اين سازمان، ضمن مطالعه دقيق آن براي اطلاع از شرايط عمومي و اختصاصي، مقررات وظيفه عمومي، مقررات مربوط به ضوابط ثبت‌نام اتباع غير ايراني و توضيحات مربوط به سهميه ايثارگران كه در اين دفترچه راهنماي درج شده در صورتي كه داراي شرايط مندرج در دفترچه ‌باشند، مي‌توانند به عنوان داوطلب در اين آزمون ثبت‌نام نمايند.
 
تذكرات مهم:
-ضوابط آزمون سراسري سال 1393 همانند ضوابط آزمون سال 1392 بوده و تغييري در آن ايجاد نخواهد شد.
-متقاضياني كه از سال‌ تحصيلي‌ 64-1363 به‌ بعد، دو نوبت‌ در آزمون‌هاي‌ ورودي‌ (دوره‌هاي‌ روزانه‌) رشته‌هاي تحصيلي متمركز و يا نيمه‌متمركز پذيرفته‌ شده‌ باشند، حق ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1393 را نخواهند داشت.
-پذيرفته‌ شدگان‌ دوره‌هاي‌ روزانه‌ آزمون‌ سراسري‌ سال‌ 1392 (اعم‌ از رشته‌هاي‌ متمركز و يا نيمه‌متمركز) حق ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1393 نخواهد داشت.
-براساس ضوابط دانشجويان دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي(بجز دانشجويان، ورودي سال 92 كه مجاز به شركت در آزمون سال 93 نمي‌باشند) در صورتي مي‌توانند در آزمون سراسري سال 93 ثبت‌نام و شركت نمايند كه اولاً واجد شرايط عمومي و اختصاصي مندرج در دفترچه راهنماي ثبت‌نام آزمون مذكور باشند و ثانياً حداكثر تا تاريخ 28/9/1392 نسبت به انصراف قطعي از تحصيل اقدام نمايند. بديهي است داوطلبان مذكور در صورت عدم انصراف قطعي از تحصيل تا تاريخ تعيين شده، در صورت موفقيت و قبولي در آزمون، مجاز به ثبت‌نام و ادامه تحصيل در رشته قبولي جديد خود نمي‌باشند.
-مطابق مصوبه اولين جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو و در راستاي اجراي قانون سنجش وپذيرش دانشجودردانشگاهها ومراكز آموزش عالي كشور (مصوب مجلس محترم شوراي اسلامي) سوابق تحصيلي موجود ( اعلام شده از وزارت آموزش وپرورش ) آن دسته از ديپلمه‌هاي رياضي فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و علوم و معارف اسلامي كه ديپلم خود را طي سالهاي 1384 لغايت 1392 اخذ نموده‌اند و دروس امتحاني آنها بصورت نهايي و سراسري برگزار شده ، مشمول اعمال  سوابق تحصيلي مي باشند و سوابق تحصيلي تراز شده آنها به ميزان حداكثر 25 درصد تأثير قطعي در نمره كل نهايي آنان اعمال خواهد شد.
3- آماده نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز براي ثبت‌نام.
-داوطلبان مي‌بايست پس از مطالعه دفترچه راهنما مدارك و يا اطلاعات لازم مندرج در تقاضانامه ثبت‌نام، از جمله فايل عكس اسكن شده را براساس توضيحات مندرج در دفترچه آماده نمايند.
 
توجه: شرايط وضوابط ثبت نام وشركت درآزمون دردفترچه راهنماي شماره 1 آزمون درج شده است و هرگونه‌ تغيير‌ در شرايط و ضوابط ثبت‌نام بصورت اطلاعيه رسمي از طريق‌ نشريه پيك‌ سنجش‌ (هفته‌نامه خبري‌ و اطلاع‌رساني‌ سازمان ‌سنجش‌)، سايت سازمان سنجش و در صورت لزوم ‌از طريق رسانه‌هاي گروهي ‌اعلام ‌خواهد شد.
ضمناً داوطلبان گرامي مي توانند سوالات خود را با شماره‌ تلفنهاي‌ 9-88923595 (كد 021)، يا بخش پاسخگويي اينترنتي سايت سازمان به نشاني www.Sanjesh.org در ميان بگذارند و از مراجعه حضوري به اين سازمان خودداري فرمايند

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 10 آذر 1392برچسب:, توسط غلامی
من جوان، خجالتی!
 
منشأ اضطراب به اعتقاد بعضی از روان شناسان، افکار منفی و تلقی های غیرمنطقی منشأ اضطراب هستند.
 
 
من جوان، خجالتی!
طرح مسئله: «با سلام... بنده با مشکلات زیر مواجهم و امیدوارم به من راه حل نشان دهید. مشکل اصلی من ترسو و کمرو بودنم است. مثالی می زنم: مثلا وقتی سوار تاکسی می شوم اگر راننده کرایه را بیشتر بگیرد، کوچک ترین اعتراضی نمی توانم به او بکنم و می ترسم ناراحت شود یا به من توهین کند یا گدا حسابم کند و نیز می ترسم چیزی بگیم و او در جواب من چیزی بگوید و حالت ضعف من مشخص شود و دیگران این ضعف مرا بفهمند. ضمناً مشکل من در جاهایی به گناه می انجامد. مثلاً چون من سربازی هستم که خدمتم را اداره ای می گذرانم و بعضی اوقات به عنوان ناظر برای نظارت بر شرکت های خصوصی که با اداره قرارداد دارند، فرستاده می شوم و مسئولیتم این است که ببینم آیا آن شرکت وظایفش را که تدریس برای تعداد مشخصی از روستاییان است انجام می دهد یا نه. بعضی اوقات تعداد کشاورزانی که به آنها درس داده می شود، کمتر از تعهد آن شرکت هاست. آن شرکت ها از من می خواهند به دروغ تعداد افراد آمده را بیشتر عنوان کنم. و چون من فردی کم رو هستم و اعتماد به نفس لازم را نداشته و خود کم بینی دارم، احساس می کنم که اگر این کار را نکنم پاچه خوار و ... به حساب می آیم و در نتیجه با آن که این شرکت ها مرا نمی شناسند و شاید دیگر مرا هم نبینند، تن به دروغ گویی می دهم. برای حل این مشکل بزرگ چه کمکی می توانید به من بکنید؟»
دوست عزیز! خوشحالیم که مشکل خود را شناخته و برای حل آن پا پیش گذاشته اید. لازم است بدانید که این مشکل یکی از شایع ترین مشکلات روحی در جامعه، بخصوص در بین جوانان است و شما در این مشکل تنها نیستید. با این تفاوت که شما برخلاف بسیاری دیگر، برای حل آن گامی مثبت برداشته اید. ابتدا باید عرض کنیم که برخی از مسائلی که بیان کردید، صرفاً به کم رویی بر نمی گردد، بلکه علاوه بر آن علل دیگری مانند فرهنگ های نادرست جامعه نیز در بروز این رفتارها دخیل است که بر شما و بسیاری از افراد جامعه سایه افکنده است. مثلا خبر ندادن از عدم تعهد برخی شرکت ها، در حالی که شما را نمی شناسند و چه بسا دیگر اصلاً شما را هم نبینند و ... اما در مورد کم رویی از نظر روان شناختی باید گفت: کم رویی و خجالتی بودن یکی از علایم اضطراب است که با روشن شدن منشأ اضطراب، احساسات فرد مضطرب و راهکارهای درمانی، می توان شناخت بیش تری به این مسئله پیدا نموده، برای مقابله با آن گام برداشت. منشأ اضطراب به اعتقاد بعضی از روان شناسان، افکار منفی و تلقی های غیرمنطقی منشأ اضطراب هستند. مثلا اگر بر این باور باشید که همیشه مورد تأیید دیگران قرار بگیرید، در برابر دیگران دچار اضطراب و نگرانی می شوید. در میان نگذاشتن افکار خود با دیگران به دلیل ترس از تحقیر شدن، اجتناب از رودررویی شما و سرکوب احساس و در نتیجه عصبی و هراسان شدن از عوامل اضطراب به شمار می آیند. احساسات و افکار فرد خجالتی و کم رو که احتمالاً شما هم بعضی از آن ها را در خود می یابید: چنین افرادی احساس می کنند دیگران وقتی به آن ها نگاه می کنند، درون شان را می خوانند. بنابراین معمولاً از برنامه های اجتماعی اجتناب می کنند. می ترسند در حضور دیگران رفتار خاصی داشته باشند، چون احتمال می دهند احمقانه به نظر برسد. همواره در حال مقایسه خود با دیگرانند و معمولاً خود را در مقایسه با دیگران کم تر و پایین تر می پندارند. راضی نگاه داشتن مردم، ذهن چنین افرادی را اشغال کرده است.
راهکارهای درمانی  1- پذیرش و نوشتن احساسات منفی و عدم انکار آن ها و پیدا کردن راه حل با مشورت روان شناسان و مشاوران.  نوشتن احساسات منفی و قبول داشتن بدین معنا است که با خود در مکانی بنشینید و احساس منفی و آزاردهنده خود را بنویسید. مثلاً «هر وقت با فردی صحبت می کنم دلهره و اضطراب دارم، حرف هایم را که از قبل آماده کرده ام نمی توانم بزنم، رنگم سرخ می شود، تپش قلب می گیرم و...» تمام راه کارهای مقابله یا کاهش این حالت را بنویسید و یکی یکی آن ها را امتحان کنید. مثلاً «قبل از حرف زدن بدنم را شل نگه دارم و نفس عمیق بکشم و یا این که اول از احوال پرسی ساده شروع کنم یا قبل از حرف زدن اصلاً به این که با فردی ملاقات دارم فکر نکنم و ...»
2- نوشتن توانایی ها و نقاط مثبت و تقویت آن ها در ذهن و مرور آن ها  معمولاً فرد مضطرب به تدریج توانایی های خود را ناچیز شمرده و خود را همیشه سرزنش می کند. این تکنیک به شما اجازه می دهد لیستی از توانایی های خود را در تمام زمینه ها بنویسید. آنچه را که می توانید به خوبی انجام دهید و استعداد آن را دارید، یادآوری کنید. هر روز در وقت بیکاری این توانایی ها را مرور کرده و موارد موفقیت هایتان را به یاد بیاورید و آن صحنه ها را برای خود بازسازی کنید.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 22 آبان 1392برچسب:, توسط غلامی
 
نترسيد، در جمع صحبت کنيد
 
 
اين اختلال از رايج ترين اختلال هاي روان شناختي است و در زنان بيشتر از مردان شايع است. مبتلايان به اين اختلال مي توانند در يک موقعيت يا همه موقعيت هاي اجتماعي احساس اضطراب و پريشاني کنند.
 
 
سارا وارد خانه که شد، بدون اين که با کسي حرفي بزند به اتاقش رفت و شروع کرد به گريه کردن. بدشانسي ها دوباره شروع شده بود. يک ماه مانده به امتحانات، استاد يکي از دروس سر کلاس گفته بود که ارائه کنفرانس اجباري است و اين يعني سارا بايد درسش را حذف کند. سارا ۲۴ ساله و دانشجويي نمونه است و نمره هاي بسيار بالايي مي آورد، جز در دروسي که به کنفرانس يا ارائه شفاهي نياز دارد. در کل حضور در کنار افراد غريبه او را مضطرب مي کند، مخصوصا وقتي قرار باشد غريبه ها درباره او قضاوتي داشته باشند. سارا از رفتن به مهماني پرهيز مي کند، از ۱۴ سالگي تا به حال در مکان هاي عمومي غذا نخورده است، کار نمي کند (دوست دارد شغلي داشته باشد، ولي حتي فکر ارتباط با افراد غريبه و ارزيابي شدن از طرف آن ها برايش عذاب آور است) و نمي تواند به تنهايي خريد کند. چند بار هم قرار بود براي سارا خواستگار بيايد، ولي خانواده نتوانست او را راضي کند. وقتي سارا در يکي از اين موقعيت ها قرار مي گيرد، همه چيز به هم مي ريزد: صورتش قرمز مي شود، صدايش مي لرزد، قلبش به تپش مي افتد، تمرکزش را از دست مي دهد و بدتر از همه اين که احساس دلشوره و نگراني بسيار شديدي به سراغش مي آيد و فکر مي کند که ديگران او را به چشم يک احمق مي بينند. اين حالت ها آن قدر شديد و ناراحت کننده است که از مدت ها قبل تصميم گرفته تا جايي که مي شود از موقعيت هاي اجتماعي اجتناب کند.
***
اين اختلال از رايج ترين اختلال هاي روان شناختي است و در زنان بيشتر از مردان شايع است. مبتلايان به اين اختلال مي توانند در يک موقعيت يا همه موقعيت هاي اجتماعي احساس اضطراب و پريشاني کنند. درجاتي از خجالتي بودن يا اضطراب در موقعيت هاي اجتماعي در بسياري از افراد ديده مي شود و اسم آن را خجالتي بودن مي گذاريم. اما شدت ناراحتي و اضطراب در مبتلايان به اختلال اضطراب اجتماعي به اندازه اي است که در زندگي روزمره، اين افراد را با مشکلات جدي مواجه مي کند. مثل سارا، که فرصت ازدواج و کارکردن را به علت اين اختلال از دست مي دهد. اگر شما هم به اين مشکل دچار هستيد، مي توانيد براي کاهش اضطراب خود در محيط هاي اجتماعي از راهبردهايي که در ادامه مي خوانيد استفاده کنيد. بايد دقت داشته باشيد که اين راهکارها در طولاني مدت و با تمرين زياد اثربخش خواهد بود.
از توانايي هاي خود اطمينان پيدا کنيد اگرچه بسياري از افراد خجالتي و يا مبتلا به اضطراب اجتماعي، در زمينه مهارت هاي اجتماعي مشکل قابل ملاحظه اي ندارند، برخي از آن ها از کمبود مهارت هاي اجتماعي رنج مي برند. در گام نخست بررسي کنيد که شما جزو کدام يک از آن دو دسته هستيد. آيا مهارت هاي کافي را داريد؟ مثلا شايد علت خراب کردن آخرين سخنراني شما اين بوده که به علت اضطراب زياد، فرصت نکرده بوديد بر موضوع بحث تسلط کافي پيدا کنيد. در اين صورت، کسب مهارت هاي اجتماعي مانند مهارت شروع مکالمه، تنظيم تن صدا، برقرار کردن ارتباط چشمي، نه گفتن و رفتار غيرکلامي مي تواند بسياري از مشکلات شما را حل کند. براي ارزيابي اين موضوع مي توانيد از دوستان صميمي خود کمک بگيريد. همچنين مي توانيد با تمرين جلوي آينه و يا ضبط تصاوير خود، نقص هاي خود را تشخيص دهيد.
کنار بياييد بپذيريد که برخي از تجربه هاي اجتماعي ناخوشايند است. هر کسي ترجيح مي دهد در موقعيت هاي ناخوشايند قرار نگيرد. ولي اگر بخواهيد زندگي خود را بر پايه اجتناب از اين موقعيت ها برنامه ريزي کنيد، روز به روز دايره زندگي شما تنگ تر خواهد شد. اضطراب ناشي از برخوردهاي اجتماعي، منفي و ناخوشايند هستند، نه وحشتناک و غيرقابل تحمل. موارد شديدتر از اين را هم تحمل کرده ايد، چون خود را مجبور به انجام آن مي دانستيد. تا زماني که اجتناب کردن را به عنوان يک راه حل ساده براي مشکلات خود بدانيد، اوضاع هيچ گاه بهتر نخواهد شد. به خاطر داشته باشيد هرچه از يک موقعيت (چه اجتماعي، چه غيراجتماعي) فرار کنيد، در طولاني مدت ترس شما بيشتر خواهد شد و از طرف ديگر هرچه بيشتر در معرض آن قرار بگيريد، اضطراب شما کاهش خواهد يافت؛ همان طور که در روزهاي اول رانندگي، دو دستي فرمان را مي گرفتيد و مدام نگران بوديد، و الان در حين رانندگي تخمه مي شکنيد و با تلفن همراه هم صحبت مي کنيد!
فاجعه نسازيد در ميان مبتلايان به اضطراب اجتماعي، فاجعه سازي بسيار متداول است: «اگر در وسط جلسه رسمي تپق زدم چي؟ همه فکر مي کنند بي کفايتم. اگر شانس بياورم و اخراجم نکنند، حتما مرتبه شغلي ام را پايين مي آورند، ديگر کسي روي من حساب نمي کند...» تعجبي ندارد اگر فرد با چنين افکاري چنان مضطرب شود که از همکارش بخواهد به جاي او در جلسه شرکت کند.  اگر فرد ديگري در جلسه تپق بزند يا صورتش قرمز بشود، شما فکر مي کنيد بي کفايت است، يا اين که کمي هول شده؟ اگر کسي در يک مهماني نتواند به سوال شما جواب درستي بدهد، شما فکر خواهيد کرد که او احمق است، يا فکر مي کنيد دست و پايش را گم کرده؟ ممکن است ديگران درباره شما نظر منفي داشته باشند. اين موضوع چقدر در زندگي شما تاثيرگذار است؟ مثلا اگر يک فروشنده يا مسافري که کنار شما در مترو نشسته، واقعا احساس کند که شما بي کفايت و حتي احمق هستيد، چه اتفاقي براي شما خواهد افتاد؟ شکي نيست که برخي از موقعيت هاي اجتماعي تاثير بيشتري در زندگي شما دارند. سعي کنيد همواره به مشکلات خود منطقي نگاه کنيد.
واقع بين باشيد بسياري از افراد معيارهاي بالاي اجتماعي براي خودشان ترسيم مي کنند و به هيچ عنوان حاضر نيستند از آن ها کوتاه بيايند. اگر به آن ها بگوييم که هدفتان واقع بينانه نيست، احتمالا مي گويند: «هدف هاي کوچک به چه درد مي خورد؟ هدف هاي بزرگ باعث مي شود بيشتر تلاش کني. هميشه بايد يک وجب آن طرف جوي را نگاه کني و بپري». اين افراد به اين موضوع دقت نمي کنند که هدف هاي غيرواقع بينانه چه اضطرابي به آن ها وارد مي کند و چقدر موجب نااميدي مي شود.واقع بين باشيد. با توجه به مهارت هاي فعلي و ميزان اضطرابي که تجربه مي کنيد، هدف هاي واقع بينانه اي براي خود ترسيم کنيد و براي رسيدن به آن ها حداکثر تلاش خود را انجام دهيد.
در موقعيت قرار بگيريد تمامي راهکارهاي ارائه شده تا به اين جا، مقدمه‌اي است براي رسيدن به اين مرحله: هيچ کس با مطالعه درباره شنا، شناگر ماهري نشده است. شما هم براي کاهش اضطراب و بهبود عملکرد خود در موقعيت هاي اجتماعي، بايد با چنين موقعيت هايي مواجه بشويد. برخي از شما چندين بار تلاش کرده ايد تا با ورود به موقعيت هاي اجتماعي از اضطراب خود بکاهيد، ولي موفق نشده ايد اين موارد مي تواند موجب افزايش احتمال موفقيت شما شود.  
از موقعيت هاي ساده تر شروع کنيد. شايد يکي از علل موفق نبودن شما در تجربه هاي قبلي اين بوده که از موقعيت دشواري شروع کرده ايد. مي توانيد به نسبت ترس هايي که داريد فهرستي تهيه و تمرين را از موقعيت هاي ساده آغاز کنيد. هر تمرين بايد آن قدر تکرار شود که ديگر براي شما اضطراب شديد نداشته باشد. چند مورد ساده مانند: خريد کردن اجناس ساده که احتياجي به صرف زمان زيادي ندارد، پرسيدن ساعت از يک عابر، پرسيدن يک سوال از پيش تعيين شده در کلاس و ...  خلاقيت به خرج دهيد. بعد از اين که هر يک از اين تمرين ها برايتان ساده شد، سعي کنيد همان تمرين را به گونه اي انجام دهيد که دشوارتر از قبل شود، مثلا وقتي مغازه دار نوشابه شما را آورد، بپرسيد نوشابه رژيمي دارد يا نه.  به يک بار و دو بار اکتفا نکنيد.ميگنا دات آي آر،اين اضطراب سال ها با شما زندگي کرده است و به اين سادگي دست از سر شما برنمي دارد. هر تمرين را چندين و چند بار تکرار کنيد.  به موفق نشدن هم فکر کنيد. ممکن است شرايط آن طور که انتظار داشتيد پيش نرود. اسم اين رويداد را شکست نگذاريد. مواجهه شما با چيزي که از آن مي ترسيد، صرف نظر از اين که موفق شويد يا نه، يک پيروزي است. با افزايش تجربه، در موقعيت هاي ديگر عملکرد بهتري خواهيد داشت. با انجام مکرر مواجهه هاي اجتماعي به تدريج متوجه خواهيد شد که ديگران آن طور که فکر مي کرديد متخاصم و ايرادگير نيستند، ما ايراني ها بيشتر از آن چه تصور کنيد خون گرم هستيم. اگر اين راهکارها را استفاده کرديد و پيشرفتي نداشتيد، احتمالا شدت اضطراب شما خيلي زياد بوده و يا مشکل ديگري بر سر راه تان است. در چنين مواردي مي توانيد از يک روانشناس مجرب کمک بگيريد.
ماهنامه «سپيده دانايي

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, توسط غلامی
دانلود برنامه امتحانات نهایی دی ماه دانش‌آموزان
 
 
امتحانات نهایی دی ماه دانش‌آموزان از روز چهارشنبه ۴ دی ماه ۹۲ آغاز می‌شود.
 
 
برنامه امتحانات نهایی تمام رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی (نظری، فنی و حرفه‌ای) در دی ماه سال تحصیلی ۹۳ـ۱۳۹۲ به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است.  این برنامه برای دانش‌آموزان سال سوم متوسطه رشته‌های شاخه نظری شیوه سالی ـ واحدی(روزانه) و نیمسالی ـ واحدی(بزرگسالان و داوطلبان آزاد)، سال سوم متوسطه، رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و دوره پیش‌دانشگاهی(بزرگسالان و داوطلبان آزاد) است.
امتحانات نهایی دانش‌آموزان از روز چهارشنبه ۴ دی ماه با امتحان قرآن، تعلیمات دینی، دین و زندگی و معارف اسلامی آغاز می‌شود و ۲۴ دی ماه با امتحان زبان خارجی پایان می‌یابد.
دانلود برنامه امتحانات نهایی دی ماه دانش‌آموزان: لينك مستقيم : اينجا
لينك كمكي:  امتحانات نهایی دی ۹۲

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, توسط غلامی
اختلالاتی که بعد از عقد شما را پشیمان می‌کند!
 
ازدواج فقط حلقه به دست کردن و تعیین مراسم روز ازدواج نیست. درست زمانی که حتی فکرش را هم نمی کنید، بروز بعضی مشکلات ممکن است عرصه زندگی را حتی در دوران عقدو زمانی که کارت های عروسی تان را بین اقوام پخش کرده اید، چنان به شما تنگ کند که عطای بودن با همسرتان را به لقایش ببخشید. به همین علت روانشناسان به دخترها و پسرها توصیه می کنند که با شناخت کامل همسر خود را انتخاب کنند تا دوران امزدی و عقد را به سلامت طی کنندو به خانه بخت بروند.
 
 
اختلالاتی که بعد از عقد شما را پشیمان می‌کند!
با این حال جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است و حتی در دوران نامزدی و عقد هم اگر با بعضی نقایص جدی شخصیتی و رفتاری در طرف مقابلتان روبرو شدید، باید برای ازدواج و ادامه رابطه با چنین فردی، تردید کنید.  با این حال این نسخه ای برای همگان نیست و شاید زوج هایی هم باشند که با وجود چنین مسائلی ازدواج می کنندو یک عمر هم با تمام مشکلات ناشی از چنین نقایصی می سازند. پس تصمیم با خودتان است.  
چراغ های قرمز: شاید لازم باشد جدا شوید  اگر در دوران عقد متوجه شدید که همسرتان درگیر یکی از بیماری های جسمی یا روانی است، قبل از جدا شدن یا ادامه زندگی با همسرتان، حتما با پزشک یا یک مشاور و روانشناس در مورد نوع بیماری و علائم آن، نحوه زندگی با او، اقداماتی که می توان برای بهبودش رایط انجام داد و عوارضی که در آینده با آن روبرو خواهید شد و ... صحبت کنید. 1- ابتلا به بیماری های سخت: بعضی از بیماری ها بسیار هشدار دهنده اند و برای زندگی با مبتلایان به این بیماری ها باید همه چیز را در نظر بگیرید. برخی از این بیماری ها عبارتند از: ایدز، هپاتیت C، تومور و سرطان های کشنده پیشرونده. کسی که قرار است با یک فرد مبتلا به بیماری های سخت ازدواج کند، باید بداند که زندگی زناشویی اش ممکن است چندان طولانی نباشد و همسرش بعد از مدتی فوت کند. وقتی طرف مقابل قرار نیست مدت زیادی زنده بماند، همسرش قبل از اینکه وارد فاز سوگواری شود، باید مرحله پیش سوگواری را بگذراند که اصلا کار ساده ای نیست. ضمن اینکه بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت C به شدت مسری اند و فرد باید احتمال آلوده شدن خودش را به این بیماری ها بدهد.
2- تشخیص اسکیزوفرنی: اسکیزوفرنی از جمله بیماری های عصبی روانی مزمن و جدی است که روی کل شخصیت فرد تاثیر می گذارد و شایع ترین سن ابتلا بین 15 تا 30 سالگی است. ساختمان مغز این بیماران طبیعی است ولی بعضی از مواد شیمیایی آن عملکرد طبیعی ندارند، به طوری که افزایش و یا کاهش ترشح این مواد اختلالاتی در رفتار، تفکر و هیجان های بیمار ایجاد می کند و در مرحله حاد فعالیت های هیجانی، رفتاری، فکری و به طور کلی عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد.  نشانه های بیماری در افراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل افسردگی، رفتار عجیب و غریب، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانایی در خوابیدن، گوشه گیری، خصومت بی دلیل، فراموشی نشان دادن واکنش شدید در بحران ها، عدم توانایی در گریه کردن یا گریه های شدید، استفاده از الکل و مواد مخدر، تراشیدن موهای سر و بدن و خودکشی می شود. آنها معمولا چیزهایی را می بینند و می شنوند که برای بقیه قابل رۆیت و شنیدن نیست.  برخی از مبتلایان به اسکیزوفرنی برای کنترل علائم بیماری خود باید همیشه دارو مصرف کنند، برخی دیگر مدت زمان مصرف دارویشان کوتاه است و بالاخره عده ای که بیماری آنها در پی استرس حاد نظیر بیماری جسمی با زایمان شروع شده ممکن است طی مدت زمان کوتاهی بهبود پیدا کنند. 3- اطمینان از اعتیاد به مواد مخدر: معتادان به مواد مخدر و محرک، حتی اگر سم زدایی کنند، بدنشان هرگز مثل سابق و قبل از مصرف مواد مخدر نمی شود. اینها تا زمانی که یک مقدار مشخص مواد مخدر به بدنشان نرسد، نمی توانند عملکرد طبیعی داشته باشند اما باید به این نکته توجه داشته باشیم؛ چون زوج ها در دوران عقد ارتباط مستمری با هم ندارند، اگر یکی از دو طرف اعتیاد داشت، دیگری به راحتی متوجه آن نمی شود؛ مگر اینکه با هم به سفر بروند یا ارتباطشان نزدیکتر شود اما در هر صورت و در شرایط عادی که دو طرف با هم معاشرت عادی دارند، نمی توان به راحتی تشخیص داد که فرد مصرف کننده مواد مخدر است یا نه.
4- فاش شدن بزهکاری:        
 
شخصیت های نمایشی هم در مردان و هم زنان دیده می شود ولی در خانم ها به مراتب بیشتر است. پوشش ظاهری و حتی آرایششان با بقیه زنان فرق دارد و با این کار دوست دارند خودشان را بیش از پیش مطرح کنند
 
         انجام رفتارهای خلاف شأن مثل اینکه خانم بهمد درآمد شوهرش از راه کسب حرام است یا در کار قاچاق است هم از جمله مسائلی است که خانم می تواند در همان دوران عقد رابطه را تمام کند.     چراغ های نارنجی: حتما باید مشاوره کنید  افراد مبتلا به برخی بیماری های جسمی مانند تالاسمی ماژور. هموفیلی، صرع و ام.اس: این دسته از بیماری ها به سختی خوب می شوند و همین مسئله باعث می شود تا زندگی برای کسی که با فرد مبتلا به یکی از این بیماری ها زندگی می کند، خسته کننده شود. اینها با یکسری محدودیت ها در زندگی مواجه هستند و اگر قرار است وارد زندگی مشترک با فردی شوند، شخص مقابلشان باید به این نکته آگاه باشد که عملکرد افراد مبتلا به صرع یا ام. اس ممکن است در طول زندگی و مراودات اجتماعی کاهش پیدا کند. این کاهش عملکرد مشکلاتی را برای دو طرف این زندگی در پی دارد. 1- پارانویا: ویژگی اصلی مبتلایان به این اختلال روانی، عدم اعتماد آنها به دیگران، بدگمانی و بدبینی است. این اختلال بین آقایان شایع تر است و فرد مبتلا، سوءظن بیمارگونه دارد و مدام به همسر خود شک می کند. زندگی با چنین فردی هم سخت است. چرا؟ چون فرد مقابل مدام به این فکر می کند که تا کی باید او را توجیه کنم؟ اینها اهل جر و بحث هستند و خشک و عصبی اند. ضمن اینکه بدبینی بیش از حد ممکن است منجر به خشونت یا اختلالات رفتاری دیگر هم شود. 2- اختلال شخصیت مرزی: این دسته از افراد به قدری بی ثبات هستند که اگر اتفاقی بیفتد دنیا را یا سیاه می بینند یا سفید و نگاهشان خاکستری نیست. نشانه هایی همچون روابط بین فردی بسیار بی ثبات، خشم شدید و نزاع های مکرر بدنی، بی ثباتی عاطفی، خرج کردن افراطی، سوء مصرف مواد، رابطه جنسی نابهنجار، رانندنگی بی مهابا، زیاد خوردن و اقدام مکرر به خودکشی کردن که شکل فریبکارانه دارد، از ویژگی های مهم این اختلال است.   اگر پنج علامت از علائم گفته شده را فردی داشته باشد او یک بیمار مرزی یا بوردرلاین است. این دسته از افراد به محض اینکه بحث کوچکی بین آنها و همسرشان در می گیرد یا اتفاق جزیی می افتد؛ بلافاصله دست به خودکشی می زنند تا دیده شوند.
3- اختلال شخصیت هیستیریونیک (نمایشی): اینها هم جزو تهدیدکننده ها محسوب می شوند. رفتار آنها نمایشی است. شخصیت های نمایشی هم در مردان و هم زنان دیده می شود ولی در خانم ها به مراتب بیشتر است. پوشش ظاهری و حتی آرایششان با بقیه زنان فرق دارد و با این کار دوست دارند خودشان را بیش از پیش مطرح کنند. در مرحله بعدی بیمار از واقعیت های ذهنی و بیرونی دور می شود و اصلا هویت خود را فراموش می کند یا موقتا برای آرامش خود موضوعی را که بار سنگین عاطفی داشته باشد از یاد برده و دست به دامن انکار می شودو با این کار در قالب شخصیت دیگری قرار می گیرد و خود را چیز دیگری نشان می دهد. 4- دست بزن: هر چند تنش ها و بحران های موجود در دوران عقد به ندرت به برخوردهای فیزیکی و کتک منتهی می شود، با اینحال اگر جر و بحث در مورد مسائل جزیی و کوچک منجر به کتک زدن شود و یا موضوع کتک زدن چندین بار تکرار شود، حتما باید به این رابطه خاتمه داد، چون چنین شخصی نمی تواند خشمش را کنترل کند. چه بسا این کتک زدن در آینده به قتل هم منجر شود. 5- اختلاف دو قطبی: پر بودن خانه از انبوه کارهای نیمه تمام یکی از ویژگی های اختلال دو قطبی است. این افراد معمولا قادر به تمرکز روی یک کار نیستند و میلیون ها کار را شروع می کنند بدون اینکه بتوانند آنها را تمام کنند. آنها یا در فاز افسردگی هستند و یا در فاز هیجان که در هر دو فاز رفتارهای غیرعادی دارند،میگنا دات آی آر ، اینها معمولا مشکل خواب دارند. در فاز افسردگی زیاد می خوابند و همیشه احساس خستگی می کنند اما در فاز جنون و هیجان به اندازه کافی نمی خوابند اما هیچ وقت احساس خستگی نمی کنند. 6- وسواس: وسواس یک فکر، تصور، احساس یا حرکت مکرر مضر و اعصاب خردکنی است که با نوعی احساس اجبار و علاقه به مقاومت در برابر آن همراه اوست. وسواس، تعادل روانی و رفتاری را از بیمار گرفته و باعث می شود تا او در سازگاری با محیط دچار مشکل شود. در بیمار مبتلا به وسواس نشانه هایی همچون شک و تردید، ترس، دقت و نظم افراطی، اجبار، احساس بن بست، لجبازی دیده می شود و در مواردی این علائم خود را به شکل دله دزدی، آتش زدن جایی، درآوردن لباس، بیقراری، بهانهگیری، بی خوابی، بدخوابی، بی اشتهایی، و ... نشان می دهد. مشاهده این علائم در فرد وسواسی به قدری عجیب است که این احساس به اطرافیانش داده می شود که نکند او دیوانه شده باشد.
برگرفته از: تندرستی

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, توسط غلامی
قرآن و بهداشت روانی
 
 
در این مقاله، سلامت روان در قرآن و نشانه های آن و نیز رابطه قرآن و معنادرمانی و راه های درمان افسردگی از دیدگاه قرآن و نقش باوردرمانی در بهداشت روان به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز به جلوه هایی از شفابخشی قرآن پرداخته شده است.
 
 
قرآن و بهداشت روانی
چکیده واژه بهداشت و سلامتی به ویژه بهداشت روانی، همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است، تدوین برنامه های تربیتی - بهداشتی برای حفظ سلامتی و بهداشت روان نمونه ای از این اقدام بشری است و در این میان دین باوری و آموزه های قرآنی نقش بسزایی در تأمین بهداشت روانی دارند. در این مقاله، سلامت روان در قرآن و نشانه های آن و نیز رابطه قرآن و معنادرمانی و راه های درمان افسردگی از دیدگاه قرآن و نقش باوردرمانی در بهداشت روان به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نهایت نیز به جلوه هایی از شفابخشی قرآن پرداخته شده است. کلید واژه ها بهداشت، بهداشت روانی، معنادرمانی، روان درمانی افسردگی، شفابخشی قرآن.
مقدمه واژه ی بهداشت و سلامتی همیشه انسان را در طول تاریخ به خود مشغول کرده است. تدوین برنامه های تربیتی - بهداشتی برای حفظ سلامتی و مطالعه، جلوگیری و درمان بیماری ها نمونه ای از این اقدامات بشری است. بهداشت در یک تقسیم کلی به دونوع بهداشت جسمی و بهداشت روانی تقسیم می شود ولی آنها همپوشی های زیادی با هم دارند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. بهداشت روانی از آن جهت که رابطه مستقیمی با عملکرد فردی - اجتماعی و سیستم های روانی - اجتماعی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و این اهمیت باعث تدوین و اجرای برنامه های متعدد بهداشت روانی در ابعاد مختلف می شود.
برآنیم تا در این مقاله تأثیر آموزه های قرآنی بر بهداشت و سلامت روان و نیز جنبه های مختلف این تأثیر گذاری را بررسی کنیم.
سلامت روان در قرآن  قرآن فردی را سالم و سلیم النفس می داند که با تکیه بر فطرت توحیدی از ایمان قلبی برخوردار بوده و در رفتار با ایجاد تعادل میان قوای متضاد درونی و نیز تقابلات بیرونی و درونی برخاسته از غرایز و محیط بهترین شیوه را در دستیابی به خوشبختی و قرب الی الله برگزیند. از نظر قرآن کسانی که در عقیده، کفر و در عمل، نفاق را برگزیدند از سلامت روانی برخوردار نبوده و دچار بیماری روانی هستند: «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا».(بقره: ده) روان رنجوری تنها در رفتار نیست بلکه در عقیده و ایمان نیز راه می یابد. ازآنجایی که تعادل شخصیت یعنی تعادل فرد در ایمان به خدا و عمل صالح، پس عدم تعادل در هر یک از آن دو موجب «روان رنجوی» فرد بوده و فرد از سلامت روانی برخوردار نخواهد بود.(مجمع البیان، ج یک، ص چهل وهفت)
نشانه های سلامت روان سلامت روان آن چنان که پیش از این گفته شده، تنها سلامت در رفتار نیست بلکه یکی از نشانه های سلامتی روان، سلامتی رفتار است. بنابراین کسانی که از توحید و ایمان درستی برخوردار نیستند همانند کافران و منافاقان حتی مؤمنان ضعیف الایمان، از رنجوری روان برخوردارند. این رنجوری خود را در مظاهر بیرونی و رفتاری و واکنش های عملی به خوبی نشان می دهند. وجود اضطراب، ترس، نگرانی، وسوسه و افسردگی، همه نشانه ای از روان رنجوری فرد دارد (بهداشت روان، ص سی ودو) این نشانه ها خود را در دو صورت فردی و اجتماعی بازتاب می دهد.
ما در اینجا به برخی از نشانه های سلامت روانی از منظر قرآن اشاره می کنیم تا افزون بر یافتن نشانه های منفی به نشانه های اثباتی سلامت روانی در برابر رنجوری آن اشاره داشته باشیم.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 1 آبان 1392برچسب:, توسط غلامی
البته در بدو گرایش به چنین شیوه زندگی، مردان بیشتر به آن تمایل داشتند و خواستار مستقل شدن از خانواده بودند به طوری که برخی از پسران پس از اتمام دوره خدمت سربازی ترجیح می دادند که از خانواده مستقل شده و به صورت مجردی زندگی کنند.
شفاف: این روزها سبک زندگی ایرانی رو به تغییر است.از شیوه ازدواج و طلاق گرفته تا زندگی خانوادگی همه و همه دچار تغییرات جدی شده که شاید تا چند سال پیش برای خانواده ها ناملموس بود.
 
امروز اگر سری به بنگاههای  معاملات ملکی محل بزنید ، موارد زیادی را برای رهن و اجرای مجردها خواهید دیدکه نشان از افزایش تقاضا برای زندگی مجردی  بین جوانان ایرانی است.
 
در روزگاری نه چندان دور زندگی مجردی بیشتر یک ژست غربی در زندگی شرقی تلقی می شد و تمایل به داشتن چنین زندگی در کشور ،مورد نکوهش و مذمت اکثر خانواده ها قرارداشت. 
 
البته در بدو گرایش به چنین شیوه زندگی، مردان بیشتر به آن تمایل داشتند و خواستار مستقل شدن از خانواده بودند به طوری که برخی از پسران پس از اتمام دوره خدمت سربازی ترجیح می دادند که از خانواده مستقل شده و به صورت مجردی زندگی کنند.
 
در این میان کمتر خانواده ای حاضر بود استقلال طلبی فرزند خود را به رسمیت بشناسد و از او حمایت کند و بیشتر خانواده ها سعی می کردند که در صورت داشتن فرزندی که خانه مجردی داشت این مساله را از سایرین پنهان کنند ،اما امروز با مدرن شدن سبک زندگی ها  و پیشرفت تکنولوژی ووسایل ارتباط جمعی این مساله در کشور بسیار رایج شده است هر چند که هنوزهم در دیدگاههای سنتی، زندگی مجردی به خصوص برای زنان و دختران جوان مورد نکوهش قرار می گیرد اما تحقیقات نشان از افزایش تمایل بانوان ایرانی برای تنها زندگی کردن و مستقل بودن دارد.
 
روانشناسان و جامعه شناسان اما یکی از مهم ترین دلایل زیاد شدن خانه های مجردیرا افزایش سن ازدواج می دانند چرا که باعث می شود جوانی که نمی تواند ازدواج کند میل استقلال طلبی خود را درخانه مجردی جستجو کند.
 
 
عامل تاثیر گزار بعدی تفاوت نسل ها است. همزمان با بزرگ‌شدن کودکان از نظر سنّي، تفاوتي دردنیای امروز  بين آن‌ها و نسل قبل پيدا مي‌شود که تا حد تعارض جدي است. 
 
نسل جديد افکارش، گرايش‌هايش و علايقش نسبت به مسائل مختلف تغيير کرده و گاهي حتي اين فاصله فاصله‌ قرني است. 
 
در گذشته شايد فصله نسل ها از هم  50 سال بود، اما امروزه فرزندان در مواجهه با سرعت رشدي که در جهان وجود دارد و اطلاعاتي که مدام عرضه مي‌شود، به ‌سرعت از پدر و مادر فاصله مي‌گيرند.
 
مسأله‌ بعدي که در شرايط کنوني بسيار مهم است، مهاجرت‌هاي تحصيلي است.آمارها نشان می دهد بیشتر از نیمی از دانشجویانی که شهر محل زندگی خود را برای تحصیل ترک می کنند به شهر خود باز نمی گردند و به زندگی مجردی ادامه می دهند.
 
این در حالی است که زندگی مجردی معمولا گرایش به اعتیاد، رفتارهای پر خطر جنسی و نا هنجاریهای اجتماعی را افزایش می دهد اما در عین حال خانواده ها نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی از جدا شدن و مستقل شدن فرزندانشان استقبال می کنند تا جایی که شاید روزی برسد که فرزندان خانواده در سن 18 سالگی مانند کشورهای غربی خانواده را ترک کنند که این مساله می تواند بحران جدی برای خانواده و جامعه به وجود بیاورد.
 
بحرانی که از همین امروز باید برای آن چاره ای اندیشید.
 منبع :شفاف

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 مهر 1392برچسب:, توسط غلامی

 10 حرکت متفاوت برای تقویت حافظه                                 

 

روان‌شناسان در زمینه بهبود حافظه مطالعات فراوانی کرده‌اند تا بتوانند به دغدغه‌های افرادی که نگران افت عملکرد حافظه‌شان هستند، پاسخ مناسبی بدهند. ده نکته‌ای که در ذیل ارائه می‌شود، نتیجه تحقیقات روان‌شناسان است که می‌تواند حافظه‌تان را تقویت کند.

بسیاری از افراد به محض آن که نمی‌توانند مطلبی را که مطالعه می‌کنند به ذهن بسپارند به خود انگ می‌زنند و خود را کودن و کم‌هوش می‌دانند، اما به یاد‌نیاوردن مطالبی که یک دانشجو یا دانش‌آموز به خاطر سپرده است، می‌تواند دلایل متـــعددی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این دلایل رعایت نکردن مواردی است که می‌تواند حافظه و یادسپاری مطالب را بهبود بخشد.
۱ـ توجهتان را بر مواردی که مطالعه می‌کنید، متمرکز کنید.
توجه، یکی از مولفه‌های مهم حافظه است. برای انتقال حافظه از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت نیاز است که شما به ‌صورت فعال به اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید، توجه کنید. سعی کنید در مکانی مطالعه کنید که چیزهایی مثل تلویزیون،‌ موسیقی و تفریحات دیگر وجود نداشته باشد که بتواند حواس شما را پرت کند.
۲ـ با در نظر گرفتن ساعت‌های منظم برای مطالعه از باشتاب یادگرفتن اجتناب کنید.
به گفته ژورک، روان‌شناس تربیتی، مطالعه در چند جلسه به شما زمان کافی برای پردازش اطلاعات می‌دهد. محققان نشان داده‌اند دانشجویانی که به صورت منظم مطالعه می‌کنند بهتر از دانشجویانی که در یک جلسه طولانی و ماراتنی مطالعه می‌کنند، اطلاعات را به خاطر می‌آورند.
۳ـ اطلاعات مورد مطالعه را سازماندهی کنید.
سعی کنید مفاهیم و اصطلاحات مشابه را با هم گروه‌بندی کنید یا طرح کلی از یادداشت‌هایتان و آنچه خوانده‌اید داشته باشید تا به گروه‌بندی‌کردن مفاهیم مرتبط کمک کنید.
۴ـ از شیوه‌های حفظ‌کردن برای یادآوری اطلاعات استفاده کنید.
شیوه‌های حفظی تکنیکی هستند که اغلب توسط دانشجویان و دانش‌آموزان برای کمک به یادآوری اطلاعات استفاده می‌شوند. این شیوه صرفا روشی برای یادآوری اطلاعات هستند. برای مثال، ممکن است اصطلاحی که نیاز دارید یادتان باشد، به یک مورد رایج که برایتان بسیار آشناست ارتباط دهید. بهترین روش‌های حفظی‌ آنهایی هستند که از تصویرسازی، شوخی یا ابتکار مثبت استفاده شده باشد.
۵ـ‌ اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید تکرار کنید و آن را برای خودتان شرح دهید.
برای یادآوری اطلاعات نیاز دارید آنچه مطالعه می‌کنید در حافظه بلندمدت‌تان رمزگذاری کنید. یکی از سودمندترین روش‌های رمزگذاری مرور ذهنی مشروح است. یک نمونه از این روش وقتی است که بخواهید تعریف یک اصطلاح کلیدی را بخوانید، ابتدا تعریف آن اصطلاح را مطالعه کنید و سپس یک توصیف مفصل‌تر از آنچه آن اصطلاح معنی می‌دهد بخوانید. بعد از تکرار این فرآیند در چند دفعه، بهتر می‌توانید اطلاعاتی که خوانده‌اید به یاد بیاورید.
۶ـ اطلاعات جدید را به چیزهایی که قبلا می‌دانسته‌اید ارتباط دهید.
موقعی که اطلاعات ناآشنایی را مطالعه می‌کنید، زمانی را صرف این کنید که چگونه این اطلاعات به چیزهایی که در حال حاضر می‌دانید ارتباط دارد. با ایجاد روابط بین ایده‌های جدید و ایده‌های قبلی می‌توانید احتمال یادآوری اطلاعاتی که بتازگی آموخته‌اید، افزایش خیره‌کننده‌ای دهید.
۷ـ مفاهیم را تجسم کنید.
بسیاری از افراد معمولا از تصویرسازی اطلاعاتی که مطالعه می‌کنند سود می‌برند. به شکل‌ها، نمودارها و دیگر طرح‌ها در کتاب یا مقاله‌ای که مطالعه می‌کنید، توجه کنید. اگر مطلبی که می‌خوانید اشاره‌های تصویری که کمکتان کند، نداشته باشد، سعی کنید خودتان شکلی را بکشید. نمودارها یا شکل‌هایی را در حاشیه یادداشت‌تان ترسیم کنید یا از ماژیک‌های برجسته‌کننده در رنگ‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید ایده‌های مرتبط با هم را گروه‌بندی کنید.
۸ ـ مفاهیم جدید را با شخص دیگری بیاموزید.
تحقیقات نشان داده‌اند که خواندن موارد مختلف با صدای بلند به طرز معناداری به یادسپردن آن مواد را افزایش می‌دهد. متخصصان علوم تربیتی و روان‌شناسان همچنین در یافته‌اند دانشجویانی که واقعامفاهیم جدید را به دیگران یاد می‌دهند فهم‌شان و یادآوری‌شان را افزایش می‌دهند. شما می‌توانید از این رویکرد با آموزش مفاهیم و اطلاعات جدید به یک دوست یا همکلاسی استفاده کنید.
۹ـ بر اطلاعات دشوار توجه مضاعف داشته باشید.
آیا تا به حال ملاحظه کرده‌اید چگونه گاهی اوقات در آغاز یا پایان یک فصل، یادآوری اطلاعات ساده‌تر است؟ محققان دریافته‌اند که نوع اطلاعات می‌تواند در یادآوری آن نقش داشته باشد. هنگام مطالعه اطلاعات دشوار ‌می‌توانید با صرف زمان بیشتری برای تکرار اطلاعات بر آن غلبه کنید. راهکار دیگر دوباره سازماندهی کردن اطلاعات است؛ به صورتی که برای یادآوری ساده‌تر شود.
۱۰ـ شیوه عادی مطالعه‌تان را تغییر دهید.
روش مهم دیگر برای افزایش یادآوری این است که گاهی اوقات شیوه مرسوم مطالعه‌تان را تغییر دهید. اگر به مطالعه در یک مکان خاص عادت کرده‌اید، سعی کنید به یک جای دیگر برای مطالعه بروید. اگر در غروب مطالعه می‌کنید، سعی کنید هر صبح چند دقیقه را صرف مرور اطلاعاتی کنید که شب قبل مطالعه کرده‌اید. با افزودن یک عنصر تازه به دوره‌های مطالعه‌تان می‌توانید سودمندی تلاش‌هایتان را افزایش دهید و به طرز معناداری یادآوری بلندمدت‌تان را ارتقا دهید.
 
منبع: افکار

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 مهر 1392برچسب:, توسط غلامی
متن مصوبه و اصلاحات
جزئیات قانون جدید کنکوری برای داوطلبان سال آینده

قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که چندی پیش به تصویب نمایندگان و امضای رئیس مجلس رسید شامل 11 ماده است که زمان اجرای آن با توجه به اجرایی شدن یک بند از مواد از سال تحصیلی آینده خواهد بود.

آفتاب: پس از کش و قوسهای فراوان، کلیات سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید.

به گزارش مهر،جزئیات کامل این قانون که در 11 ماده به تصویب رسیده است، به شرح ذیل است:

قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده 1- اصطلاحات به کار رفته در این قانون به شرح زیر تعریف می شوند:

الف - سابقه تحصیلی: نمرات دروس سه سال آخر دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

ب- آزمون عمومی: آزمون سراسری از میان دروس عمومی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره آموزش متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

پ- آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره متوسطه است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

ت- رشته محل: رشته های تحصیلی که داوطلب بر اساس محل تحصیل (دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی) انتخاب می کند و به ادامه تحصیل می پردازد.

ماده 2- به منظور برنامه ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه ای و دکتری پیوسته «شورای سنجش و پذیرش دانشجو» که از این پس در این قانون «شورا» نامیده می شود با ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)

ب- وزیر آموزش و پرورش

پ- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ت- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

ث- معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش

ج- معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

چ- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)

ح- یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر

خ- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و روسای دو دانشگاه دولتی از دانشگاه های زیر مجموعه وزارت خانه های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» به انتخاب وزرای مذکور بدون حق رای

د- روسای مرکز سنجش آموزش و پرورش و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون حق رای

تبصره - عضویت اعضاء در «شورا» قابل تفویض به غیر نمی باشد و «شورا» با حضور حداقل پنج نفر از اعضای غیرناظر رسمیت می یابد.

ماده 3- وظایف و اختیارات «شورا» به شرح زیر می باشد:

الف- برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها

ب- تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون ها

پ- اتخاذ تصمیم در مورد مقررات روش پذیرش دانشجو در دانشگاه ها مندرج در ماده (5)

ت- اتخاذ تصمیم در مورد میزان تاثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

ث - تصمیم گیری در امور مرتبط با سنجش و پذیرش دانشجو برای داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی

ج- بررسی، ارزشیابی و تایید گزارش سازمان سنجش آموزش کشور در مورد کیفیت و رعایت مقررات قانونی آزمون سراسری حداکثر چهارماه پس از اعلام نتایج نهائی و ارسال گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس

تبصره - «شورا» می تواند برای انجام وظایف محوله کارگروه های تخصصی تشکیل دهد.

ماده 4- شورا موظف است در اجرای این قانون، سیاست های کلی نظام، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی را رعایت نماید.

ماده 5- پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به روش ظرفیت رشته - محل و تقاضای داوطلبان بر اساس «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و آزمون (عمومی یا عمومی - اختصاصی)» صورت می گیرد.

تبصره 1- وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای دانش آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را بر عهده دارد. وزارت آموزش و پرورش موظف است در اجرای این تبصره تغییرات لازم را در تشکیلات اداری خود به تصویب مراجع ذی ربط برساند.

تبصره 2- سازمان سنجش آموزش کشور مسئولیت سنجش داوطلبان را برعهده دارد.

تبصره 3- تعیین روش پذیرش دانشجو در دانشگاه بر اساس ظرفیت رشته - محلها و تقاضای داوطلبان به صورت سالانه تعیین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور قبل از ثبت نام اعلام می گردد.

تبصره 4- در پذیرش دانشجو تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد پنج درصد (85 %) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

تبصره 5- در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می باشند حداقل بیست و پنج درصد (25%) می باشد.

ماده 6- دانشگاه ها می توانند حد نصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته - محلهای خود را به «شورا» پیشنهاد دهند و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام شود. وظیفه هماهنگی در امر پذیرش بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده 7 - سهمیه های مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پذیرش دانشجو کماکان به قوت خود باقی است.

ماده 8- داوطلبانی که بر اساس این قانون در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می شوند بر اساس مقررات پیشنهادی ستاد کل نیروهای مسلح که به تصویب فرماندهی کل قوا می رسد از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می شوند.

ماده 9- آیین نامه اجرایی این قانون توسط " شورا " تهیه می شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

ماده 10- این قانون از سال تحصیلی 1394-1393 در صورت اجرایی شدن تبصره 5 ماده 5 لازم الاجرا می باشد.

ماده 11- از زمان لازم الاجرا شدن این قانون، پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1386.8.9 به جز احکام مرتبط مذکور در ماده 20 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در مدت اجرای برنامه لغو می گردد.

قانون فوق مشتمل بر یازده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ دهم شهریورماه یکهراز و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1392.6.20 به تایید شورای نگهبان رسید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:, توسط غلامی

 

25+1 توصیه برای جلسه خواستگاری

 

خودتان باشید. در هنگام صحبت كردن با فرد مورد نظر در اولین جلسه بنا را بر صداقت و یكرنگی بگذارید و متعهد شوید كه آنچه می گوئید كاملاً از سر صدق و صفا باشد و به این تعهد خود نیز پای بند شوید. سعی كنید مجسمه نباشید و تا حدی راحت بنشینید. صداقت در رفتار و گفتار، اضطراب شما را به شدت كاهش خواهد داد.
خواستگاری رفتن مهم ترین قرار زندگی شماست که احتمالا تجربه زیادی درباره آن ندارید. بنابراین با خواندن این توصیه ها می توانید بهتر برای این شب مهم آماده شوید.
1.گفت و گو پس از انجام خواستگارى رسمى از طرف خانوادها و تحقیق و آگاهى از بعضى شرایط كه در مرحله تفحص به دست مى آید، انجام گیرد نه در ابتداى آشنایى. به عبارت دیگر، در واپسین مراحل تحقیق و قبل از مراسم عقد باید گفت و گو تحقق یابد.
2.گفت و گو باید خونسردانه و با آمادگى قبلى و در فضایى آرام و بدون خوف و فشار از طرف دیگران صورت گیرد.
3.شیك، تمیز و معطر باشید. زمانی كه به خواستگاری می روید، زیباترین لباسهایتان را به تن كنید و پوششی شیك و مناسب داشته باشید. اولین دیدارها همیشه در اذهان باقی می مانند. عده ای با لباس های نامناسب و نه چندان تمیز به خواستگاری می روند و تصورشان این است كه این شخص باید وضعیت زندگی مرا بداند در صورتی كه این وضعیت خاطره خوشی به جا نمی گذارد.
4.اگر در تحقیقات خود قبل از مراسم خواستگاری به علایق دخترخانم در مورد رنگ، عطر یا گل پی برده اید، او را با آنها مجذوب كنید. البته افراط نكنید تا شخصیتی وابسته از خود نشان ندهید.
5.خودتان باشید. در هنگام صحبت كردن با فرد مورد نظر در اولین جلسه بنا را بر صداقت و یكرنگی بگذارید و متعهد شوید كه آنچه می گوئید كاملاً از سر صدق و صفا باشد و به این تعهد خود نیز پای بند شوید. سعی كنید مجسمه نباشید و تا حدی راحت بنشینید. صداقت در رفتار و گفتار، اضطراب شما را به شدت كاهش خواهد داد.
6.متین باشید. در تمام طول مراسم خواستگاری متانت و وقار باید از ناحیه هر دو خانواده مراعات شود و رفتارهای نامناسب و جلف، ذهنیت های بدی را رقم می زنند. جلف بازی، شما را بانشاط، سرزنده و اجتماعی نشان نمی دهد!
7.چشم چرانی ممنوع. اجازه ندهید احساس كند چشمانتان مانند یك شكارچی، او را خیره وار وارسی می كند. گاهی (فقط گاهی) كه احساس می كنید به شما نگاه می كند به او نگاه كنید تا احساس كند برای زیبائی او ارزش قائلید.
8.حد و مرز خود را حفظ كنید. چه از لحاظ شرعی و چه از لـحاظ اجـتـماعی نباید تا زمانی كه با همسر آینده خود محرم نشده اید او را لمس نمایید. سعی نكنید دست او را بگیرید و یا چسبیده به او بنشینید.
9.فاصله مجاز را رعایت كنید. نه آنقدر از یكدیگر دور بنشینید كه مجبور باشید بلند صحبت كنید و نه آنقدر نزدیك كه جسور به نظر برسید. فاصله مناسب، ارتباط عاطفی را قوی تر خواهد نمود.
10.جهت نشستن مهم است. كاملا روبروی هم نباشید. كمی متمایل باشید طوری كه وقتی خواستید یكدیگر را ببینید مجبور باشید كمی سرتان را برگردانید. البته نه آنقدر كه از دایره دید بیرون باشید و چهره یكدیگر را كامل نبینید. خوب است اگر صندلی ها فاصله یا جهت مناسبی ندارد، آنها را تنظیم كنید.
ساده آغاز كنید. بهتر است به عنوان اولین سۆال از فرد مقابل بخواهید خودش را كامل معرفی كند. به عبارت دیگر از او بخواهید خلاصه ای از گذشته زندگیش برای شما بگوید. خوب است بدانید او بر نكاتی تكیه خواهد كرد كه برایش مهم است .
11.خوب بشنوید و زیبا بگویید. هنگام صحبت كردن فرد مورد نظرتان، سراپا گوش باشید، دقت لازم را به عمل آورید تا مطالب گفته شده را بهتر بتوانید به خاطر بسپارید و گاهی با بیان عباراتی چون «بله»، «عجب»، «چه جالب» و ... متناسب با صحبت های او، نشان دهید كه به حرف هایش دقت دارید. هنگامی كه خودتان صحبت می كنید نیز سعی كنید سنجیده حرف بزنید. از این شاخه به آن شاخه نپرید و روده درازی را كنار بگذارید.
12.ساده آغاز كنید. بهتر است به عنوان اولین سۆال از فرد مقابل بخواهید خودش را كامل معرفی كند. به عبارت دیگر از او بخواهید خلاصه ای از گذشته زندگیش برای شما بگوید. خوب است بدانید او بر نكاتی تكیه خواهد كرد كه برایش مهم است. خودتان نیز متقابلاً خلاصه ای از سرگذشت خود را مطرح نمایید.
سرگذشت و بیوگرافی شامل این موارد می شود:
معرفی كامل نام و نام خانوادگی، شغل، سن، شغل پدر و مادر، میزان تحصیلات هر یك از آنها، وضعیت شغلی و تحصیلی و سنی دیگر افراد خانواده، و این كه شما در چه خانواده ای و با چه شرایطی بزرگ شدید و مسائل خاص زندگی شما در گذشته چگونه بوده است. دروغ نگویید اما لازم نیست هرچیزی را هم بگویید.
13.فقط روی مفاهیم كلی بحث نشود و به نمودها، مصادیق و مثال های عینی آن توجه شود. سعی كنید با مثال هایی، طرف مقابل را در موقعیت های عینی و واقعی قرار دهید.
14.از آنجا كه هر كس مطابق با ذهنیت و تصورات به سۆالات جواب می دهد و چه بسا ممكن است برداشت دیگران از یك مفهوم، با برداشت شما مغایرت داشته باشد و عدم توجه به این نكته، در آینده مشكلاتی را برای شما ایجاد نماید و حمل بر نداشتن صداقت شود لذا بهتر است در چنین مواردی قبل از طرح سوال مورد نظر، ابتدا از طرف مقابلتان، در مورد این گونه مفاهیم توضیح خواسته و سپس سۆال اصلی را مطرح كنید.
15.دقت داشته باشید كه اصل جواب ها و كیفیت آنها، نشان دهنده نوع شخصیت و دیدگاه های طرف مقابل شما و نیز نشان دهنده میزان رشد فكری و عقلی اوست. لذا جواب ها را كنار یكدیگر قرار دهید تا به یك جمع بندی مناسبی برسید.
16.اگر در موردی شك دارید كه طرف مقابل صداقت داشته است یا خیر، موضوع را در قالب دیگری بپرسید و جواب ها را كنار یكدیگر قرار دهید.
17.جوگیر نشوید. وعده ها و قول هایی كه با امكانات شما نمی خواند و امكان برآورده شدنش نیست ندهید. بگویید همیشه برای بهتر شدن زندگی مادی و معنویتان، تلاش خواهید كرد ولی قول های نابه جا ندهید.
18.درباره زنان دیگر صحبت نكنید: چه لزومی دارد دائم از خواهر، مادر یا زن دیگری نقل قول كنید؟!
19.از آسمان نیفتاده اید، پس فخر فروشی نكنید. چه به آنچه دارید و چه به آنچه لاف آن را می زنید. حواستان باشد كه خواستگاری در درجه اول، احترام و اكرام به جنس مۆنث است.
20.گفتگو را ملایم و مثبت نگاهدارید. برخی اوقات مردان بدون فكر كردن و حتی بدون اینكه بدانند چه كار می كنند، صحـبت را به موضوعاتی سـنگین و منفی می كشانند. هیچ دلیل مفید و سازنده ای بـرای اینـكار وجود نداشته و تنها باعث از بین بردن لطف گفتگو و كاهش اشتیاق طرف مقابل خواهد شد. باور كنید این كاری رومانتیك نیست! صحبت از تحقیقات ناسا و حوادث پس از انتخابات، شما را فردی آگاه و روشنفكر نشان نمی دهد.
21.در مورد مسائل جنسی صحبت نكنید. زنان از شنیدن صـحبـت های جنسی متنفرند. برخی از مردان این كار را انجام می دهند ولی شما قرار نـیـست بـه ایـن عـمـل مـبـادرت ورزیـد. چون می خواهید متفاوت باشید. زن ها به دنبال قهرمان جنسی نیستند. اگر در ملاقات آغازین با شریك آینده زندگی خود مسائل جنسی را پیش بكشید در حقیقت به احساس راحتی و آرامش او حمله خواهید كرد.
22.هر حرفی را نزنید. هرچند دروغ گفتن جایز نیست اما هر راستی را نیز لازم نیست بگویید. اشتباهی كه بعضی از دختران و پسران در جلسه خواستگاری مرتكب می شوند این است كه همه گذشته خود را (كه بعضا همراه با رفتارها، صفات یا ارتباطات غلطی بوده است كه اكنون از آنها پشیمانند) به بهانه صداقت یا جلب اعتماد طرف مقابل، مطرح می كنند حال آنكه این عمل در بسیاری موارد اثر عكس دارد كه نتیجه منفی آن در همان زمان (با از بین بردن تمایل فرد به این ازدواج) یا در زندگی مشترك (به شكل سوءظن، مشاجره های فراوان و طلاق)، دامنگیر طرفین خواهد شد.
23.صبور باشید. از او نخواهید همانجا به شما پاسخ گوید یا اصرار نكنید در همان جلسه تاریخ عقد و عروسی مشخص شود. او این گونه احساس خواهد كرد به نظر او اهمیت نمی دهید.
24.به زمان جلسه دقت كنید. اجازه ندهید آنقدر طولانی و خسته كننده باشد كه تاثیرش را از دست بدهید یا ملا ل آور گردد. 25.شاید همه آنچه باید، در یك جلسه خواستگاری نتوان مطرح كرد، هیچ اشكالی ندارد تعداد جلسات خواستگاری را اضافه نمایید، مشروط به این كه حسن نیت داشته باشید. این مطلب را با او درمیان بگذارید و تصمیم را به عهده بزرگترها بگذارید.
مسلماً در جلسه اول خواستگارى، چشم‌هاى خواستگار جستجوگر است و خوش لباسى بدون جوگیر شدن معقول ترین حالت است. اما اگر دخترى متوجه شایستگى هاى خواستگار شد، بهتراست در جلسات بعدى تدبیر به خرج دهد و علاوه بر خوش لباسى و متانت، رفتارهاى نرم‌ترى از خود نشان دهد
یک توصیه زنانه
خیلی از مواردی که در بالا ذکر شد هم به کار دخترها می آید و هم به کار پسرها. اما در این مورد، می خواهیم یک موضوع درگوشی را با دختر خانم ها در میان بگذارید. یک عبارت ساده اما بسیار مهم که باید در جلسات خواستگاری رعایت کنید این است که سعی کنید دلنشین باشید. مسلماً در جلسه اول خواستگارى، چشم‌هاى خواستگار جستجوگر است و خوش لباسى بدون جوگیر شدن معقول ترین حالت است. اما اگر دخترى متوجه شایستگى هاى خواستگار شد، بهتراست در جلسات بعدى تدبیر به خرج دهد و علاوه بر خوش لباسى و متانت، رفتارهاى نرم‌ترى از خود نشان دهد. مسلماً در تیپ شخصیتى شما، او نباید به این نتیجه برسد که شما هیچ بلد نیستید و جذاب بودن را نمى فهمید.
خوش سخن گفتن، عاقل بودن، لبخند به موقع داشتن، تیپ مناسب داشتن، گهگاهى تأیید کردن مرد و.... خداوند ظرفیت دلبرى حلال را در وجود شما گذاشته و باید در وقت خودش از آن بهره ببرید. اما مراقب باشید تا وقتى خواستگار جدى نیست و تا وقتى به دل شما و خانواده شما ننشسته است گوهر طنازى و دلبرى خود را در معرض حراج قرار ندهید. ممکن است طرف سوء تفاهم کند و اشتباه برداشت نماید و یا برعکس، سوء استفاده نموده و ضربه بزند.
منبع: پرسمان، کتاب اگر کتاب خواستگار نیاید (نوشته حسن سهرابی)
 

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی

 

15 راه برای صمیمی شدن با فرزندتان

سیمرغ - یکی از معضلات اصلی برای خانواده ها نحوه برخورد و ارتباط برقرار کردن با جوانان و نوجوانان خود می باشد.
اولین و مهمترین مساله این است که پدر و مادر فکر می کنند که برقرار کردن رابطه دوستی با فرزندان مشکل می باشد، در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرفهای بچه هایشان گوش دهند مسلما خیلی  از گره هایی که  بایستی با دندان باز شود را با دست باز می کنند. وقتی جوانان احساس امنیت کنند می توانند با پدر و مادر خود صحبت کنند بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند. در این صورت آن جوان یا نوجوان، پدر و مادر خود را محرم اسرار دانسته و ارتباط خوبی بر قرارمی کند. البته این اولین و اساسی ترین  قدم است.
یک مثال واضح این که خود ما چرا با یک دوست راحت صحبت می کنیم ولی با پدر و مادر یا حتی با خواهر و برادر نمی توانیم به راحتی صحبت کنیم؟ چون یک دوست فقط به حرفهای ما گوش می دهد و درنهایت برای این که ما را آرام کند، همدردی می کند و حتی یک راهکار هم جلوی پای ما می گذارد، چه درست و چه نا خواسته غلط. ولی پدر و مادرها به محض اینکه بچه صحبت می کند چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرفهای تحریک آمیز می کنند، البته ناخواسته و نمی دانند که این حرف ها فاصله ها را بیشتر می کند و بچه برای اینکه جایگاه خود را درخانه از دست ندهد ومورد سرزنش قرار نگیرد، ترجیح می دهد با همان دوست راحت باشد ودردودل کند، به همین راحتی!!.
اما راهکارهایی کاربردی برای حل این مساله و دوستی عمیق با فرزندان:
1- اولین راهکاراین که اگر توانستید تحمل کرده و با آرامش به حرفهایشان گوش کرده بدون اینکه خود را در جایگاه پدر یا مادر بدانید، بلکه خود را یک دوست صمیمی و هم سن و سال او بدانید و راهنمایی اش کنید. بدون اینکه ترسی داشته باشید اولین قدم و بزرگترین قدم را برداشته اید.
2- فرزندان خود را همان طوری که هستند بپذیرید، بدون مقایسه  با فرزندان دیگران، اگر می خواهید واقعا آنها را از دست ندهید.
3- علاقه خودمان را به صورت جملاتی شیرین اما نه چرب زبانی و شیوه های غیر کلامی محبت آمیز و عملی به فرزندمان ابراز کنیم.عزیزم تو عشق من هستی!!
4- با جوانان و نوجوانان به زبان دل آنها و مناسب با زمان زندگی آنها سخن بگوییم، درقالب احترام وتشویق در فرزندانمان ایجاد امنیت روانی و انگیزه مثبت کنیم.
5- فاصله روحی خود را با دردودل کردن و تعریف خاطرات کودکی با فرزندان تان کم کنید و با این کار رشد معنوی را در آنها تقویت کنید.
6- اشتباهات فرزندان خود را با بزرگواری بدون پرده دری و ایجاد جسارت در آنها رفع نمایید.
7- به صورت دستوری با آنها صحبت نکنیم و نام فرزند خود را با احترام به ویژه در حضور دیگران صدا کنیم.
8- دادن هدیه های کوچک به بهانه مناسبت های مختلف به صورتی که آنها را پر توقع نسازد و برای هر کار کوچکی از شما انتظار پاداش و جایزه نداشته باشند.
9- ایجاد حس مسئولیت و اعتماد به نفس در فرزندان با تعیین وظایف درخانواده و دادن یک حس مالکیت به آنها.
10- نسبت به دوستان فرزند خود حساسیت و شناخت بالایی داشته باشید، زیرا گرایش او بر پذیرش شما در گروه همسالان و مشابهت آنان از عوامل اصلی تربیت نوجوانان و جوانان است و این کار وقتی آسان می شود که با فرزندانمان دوست باشیم که مطمئنا به دوستان آنها نیزمی توانیم نزدیک شویم.
11- اهمیت جایگاه فرزندتان را در خانواده به اوتفهیم کنید که در حفظ و رشد شخصیت خود کوشا باشد.
12- توقعات و انتظارات خود را به صورت دقیق و در حد توان و با محبت برایشان توضیح دهید.
13- در مواقع انتقاد، شخصیت او را زیر سوال نبرده بلکه حداقل از چند خوبی او تعریف کرده و سپس عمل ناپسند او را انتقاد کنید.
14- درمقاطع دشوار سعی کنید کنارش باشید و با اواحساس همدردی کنید، امابه او بفهمانید کاری که شما انجام داده اید وظیفه او بوده و عادت نکند.
15- در آخر فرزندانمان را با سختی و محرومیت آشنا کنیم تا دارای روحیه ای قوی و محکم شوند.
با دقت این راهکارها را مطالعه کرده، بپذیرید و انجام دهید. مطمئن باشید گاهی صمیمیت و مهربانی به موقع شر را به خیر تبدیل کرده و دردسرهای آینده ی فرزند شما برایتان از بین خواهد رفت.

نوشته شده در تاريخ جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی
 
هفت نکته برای خوش اخلاقی
 
بدون تکیه به اراده، هیچ کس نمی تواند زندگی سالم و طولانی داشته باشد؛ گاهی اوقات تغییر اخلاق این احساس را به ما می‌دهد که زندگی‌مان خیلی طولانی‌تر شده است.
 
 
به گزارش ميگنا؛ بد اخلاقی نه تنها باعث افسردگی‌تان می‌شود، بلکه عملکرد سیستم ایمنی‌تان را نیز پائین می‌آورد، و منجر به بیماری شما می‌شود. در اینجا چند رهنمون برای ارتقا حوصله، روح و روان و سلامت شما آورده شده است.
1- یک موضوع خنده دار  (خنده درمانی)، توسط نرمن کازنیز پایه گذاری شده، تا مفهوم واقعی آن به سرانجام برسد. تحقیقات نشان داده است که شادی و خنده عملکرد سیستم ایمنی بدن را تعالی می‌بخشد. خصوصا تولید سلول‌هایی که بطور طبیعی به حفاظت بدن از بیماری و سرطان کمک می‌کنند. خنده آزاد شدن اندورفین را نیز در مغز افزایش می‌دهد- ترکیبی که به شما احساس خوب بودن می‌دهد. بدون شک، مردم شاد سالم‌تر و طولانی‌تر زندگی می‌کنند. بنابراین مطالب خنده‌دار دلخواه‌تان را بخوانید، فیلم‌های کمدی مورد نظرتان را ببینید و بخندید.
۲- یک آمینو اسید برای نظم دادن به مغز  وقتی یک عدم تعادل یا نقصان باعث بد اخلاقی می‌شود، اروپایی‌ها از یک ترکیب طبیعی مکمل که در سلول‌های بدن انسان یافت می‌شود برای تنظیم اخلاق و حوصله و تنظیم سلامت مغز استفاده می‌کنند. (SAMe (S-adenosil-L-methionine از میتونین بدست می‌آید، که اسید آمینه‌ای است که نقشی در تولید انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتنین و دفامین بازی می‌کند. یک مطالعه نشان داد که SAMe روی بیمارانی که نتایج ناموفق در ارتباط با ضد افسردگی عادی داشتند کارگر بود. برای کمک گرفتن از SAMe، مکملی از ترکیب با ویتامین، B6 و B12 بدست آورید.
۳- بدست گرفتن تندرستی  تماس با مردم تولید اندورفین را افزایش می‌دهد. هورمن رشد و DHEA، زندگی را طولانی‌تر و اثرات منفی استرس را کمتر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند بیمارانی که بطور منظم ارتباط داشته‌اند سریع‌تر از دیگرانی که تنها بوده‌اند بهبود یافته‌اند. بنابراین در آغوش گرفتن و احساسات برقرار کردن با شخصی دیگر باعث بهبود اخلاق هر دوی شما می‌شود.
۴- هورمون‌های جوانی‌تان را تقویت کنید  برای جاری کردن سیل جوانی هورمونهای رشد در بدن‌تان نیازی به قرص ندارید. تحقیقات نشان داده‌اند چمباتمه زدن و فشردن پا تولید طبیعی هورمون جوانی را بشدت زیاد می‌کند. افزایش هورمون رشد به ترفیع حوصله و اخلاق در بین دیگر امتیازات بدنی تعبیر می‌شود. آن را با تمرین وزنه، خم کردن زانو، شنای سوئدی و پاروزدن بالا نگه دارید.
۵- یک نفس نیرو بخش بگیر  نفس کشیدن به طور صحیح برای از بین بردن مواد سمی و زاید، بسیار مهم می‌باشد. در حقیقت تخمین زده شده است که هر انسانی در حدود ۳۰ درصد از مواد سمی بدن خود را از طریق روده‌ها دفع می‌کند، اما بقیه مربوط به دستگاه تنفسی می‌باشد. همچنین از طریق نفس کشیدن ذهن و فکر باز می‌شود، انرژی افزایش پیدا می‌کند و خلق و خو بهبود پیدا می‌کنند.
۶- با بوییدن احساس سرخوشی پیدا کنید  تحقیقات حاکی از آن است که بوییدن، تاثیر مستقیمی روی بدن و ذهن انسان دارد. وقتی شخص اعصاب بویایی خود را تحریک می‌کند، سیستم limbic مغز خود را فعال می‌سازد که با حافظه و روحیه شخص در ارتباط می‌باشند. این موضوع برای بودرمانی مفید می‌باشد، که یک سنت سلامتی طبیعی است و از طریق استفاده بوی گیاهان صورت می‌گیرد. بودرمانی، معالجه افسردگی به وسیله یاسمن، انبساط خاطر با اکالیپتوس، شادمانی و هوشیاری به وسیله گریپ فروت را توصیه می‌کند. روغن این گیاهان را روی شقیقه، گردن یا نقاطی دیگر از بدن خود بمالید. روشی دیگر، این داروهای گیاهی را بجوشانید و بخار آنها را با بینی استنشاق کنید.
۷- به وسیله گل‌ها سرحال شوید  دلیلی وجود دارد که از گلها به زیبایی یاد می‌شود. گل‌های رنگارنگ تاثیر قدرتمندی روی ذهن دارند. آنها می‌توانند سبب ترفیع خلق و خوی بیمار شوند، حتی در زمان استرس زیاد. یک تحقیق نشان داد که افرادی که در حین تایپ کردن ۵ دقیقه در کنار یک دسته گل هستند راحت‌تر این کار را انجام می‌دهند، نسبت به افرادی که در زمان تایپ کردن فقط کنار شاخ و برگ گیاهان می‌نشینند.
منبع بیترین

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی
 

تأمین نور کافی کلاس های درس و محیط های آموزشی باعث ایجاد رغبت بیشتر به درس خواندن در دانش آموزان و دانشجویان می شود.

 
 
به گزارش وب دا؛ کارشناس مسئول واحد بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: یکی  از اصول مهم در طراحی فضاهای آموزشی، تأمین آسایش بصری است که این امر با تأمین نور کافی کلاس ها و محیط های آموزشی امکان پذیر می باشد. این مهم علاوه بر تأمین آسایش بصری دانش آموزان و دانشجویان، به ایجاد رغبت به درس خواندن در آنان نیز مؤثر است.
مهندس جلال ملتجی ادامه داد: تأمین آسایش بصری برای کودکان و نوآموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نور کلاس باید بگونه ای تنظیم شود که دانش آموزان و نوآموزان بتوانند تخته سیاه و تابلو را بخوبی ببینند و نور محیط باعث خیرگی چشم آنان نشود.   وی افزود: بهترین نور، نور طبیعی خورشید است که از طریق پنجره ها تأمین می گردد و در صورتیکه تأمین نور طبیعی امکان پذیر نباشد، می توان از نور مصنوعی استفاده کرد.
منابع نور مصنوعی در غیاب نور طبیعی و یا در ترکیب با آن بکار می روند.   کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان با بیان عوامل مؤثر در تامین نور کلاس ها خاطر نشان کرد: ابعاد پنجره های نور گیر، رنگ دیوارها، رنگ و همچنین شفافیت وسایل موجود در کلاس در تأمین روشنایی و نور مورد نیاز آن مؤثر می باشند.
ملتجی ادامه داد: حفظ سلامت چشم و قدرت بینایی، کاهش خستگی اعصاب و در نهایت اثر مطلوب در کیفیت آموزشی از جمله موارد مثبت نور مناسب در فضاهای آموزشی است. برخی اوقات با اقدامی بسیار ساده و عملی می توان میزان روشنایی کلاس ها را افزایش داد که می توان به گردگیری به موقع لامپ ها و چراغ ها، تعویض لامپهای سوخته، استفاده از رنگ های روشن در دیوارهای کلاس و نظافت پنجره ها اشاره کرد.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 27 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی
روش های غلبه بر خود ارضایی
خود ارضایی عادتی است که به سرعت ایجاد می شود و می تواند تاثیر نامطلوبی بر مردان و زنان تمامی سنین داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده خودارضایی اثرات منفی جسمی و روانی متعددی بر افراد می گذارد. اگر شما در تلاش هستید تا بر این عادت غلبه کنید، مطمئن باشید که ممکن است (اگرچه مثل هر عادتی نیاز به تلاش و زمان دارد).
به گزارش دکترمن:

تصمیم گیری اولین قدم است. شما باید تصمیم بگیرید این کار را کنار بگذارید. زمانی که این تصمیم را گرفتید، مشکل تا حد زیادی حل شده است.این تصمیم گیری باید فراتر از یک امید یا آرزو باشد. باید واقعا یک تصمیم باشد. به یاد داشته باشید شما انسان هستید . انسان دچار اشتباه می شود و دارای تمایلات جنسی است. هیچ یک از این چیزها شما را به یک آدم بد تبدیل نمی کند. خودتان را ببخشید و به خاطر داشته باشید که شما بزرگتر از مشکلتان هستید. در ادامه راهکارهایی ارائه شده است که به شما کمک می کند کنترل بیشتری بر تمایلات و عادات خود به دست آورید:
1- تنبیه و سرزنش خود را متوقف کنید: اگر شما مدام در حال تنبیه و سرزنش کردن خود برای انجام خودارضایی هستید، هم چنان در حال فکر کردن به این مسئله به صورت تمام وقت هستید. به جای سرزنش کردن، به این فکر کنید که این موضوع یک مسئله است و شما تصمیم دارید که برای آن راه حلی پیدا کنید.

2- هر چیزی که شما را برای خودارضایی وسوسه می کند ، حذف کنید.

برخی از این عوامل عبارتند از: - دسترسی به مضامین پرونوگرافی: اگر شما عکس ها یا فیلم های تحریک کننده دارید باید آنها را دور بریزید. اگر در کامپیوتر خود تصاویر، فیلم ها یا آدرس سایت های پرونوگرافی دارید ، آنها را حذف کنید.

- وسایل جنسی: اگر بازیچه ها و وسایل تحریک کننده در دسترس دارید، آنها را دور بریزید. - زمان های خاصی از شبانه روز: اگر در زمان های خاصی بیشتر وسوسه به خود ارضایی می شوید، برای آن زمان برنامه ای را تنظیم کنید . مثلا اگر در پایان شب بیشتر وسوسه می شوید، تا زمانی که به شدت خواب آلوده نشده اید به اتاق خواب و تخت خواب خود نروید. سعی کنید با دیدن تلویزیون، کتاب یا مجله خواندن یا انجام کارهای مورد علاقه ، خودتان را سرگرم کنید.

- کسالت: اگر کارهای کمی برای انجلم دادن دارید و این باعث می شود ذهنتان مدام به افکار جنسی مشغول شود، برای خودتان برنامه پرکاری تنظیم کنید. تعیین کردن هدف های روشن برای آینده تاثیر فراوانی دارد.شما خواهید دید که در صورت مشغول بودن به کارهای مختلف، کمتر دچار وسوسه برای خودارضایی خواهید شد.

- تنهایی : اگر شما به دلیل زیاد تنها بودن دچار خودارضایی می شوید به دنبال راه هایی برای پرکردن تنهایی تان باشید. افزایش ارتباطات با دوستان و خویشاوندان، شرکت در دوره ها و جلسات عمومی، رفتن به پارک برای پیاده روی از راه های پرکردن تنهایی است.

3- فعالیت های دیگری برای صرف زمان و انرژی تان پیدا کنید: زندگی تان را با فعالیت های مختلف پر کنید. هیجان کارهای مختلف می تواند جایگزین تمایل به خودارضایی شود و باعث شود دفعه بعدی که دچار وسوسه خود ارضایی می شوید، روشی برای پرت کردن حواس خود داشته باشید. برخی از گزینه های زیر را امتحان کنید: - خلاق باشید : فعالیت های هنری مثل نقاشی، موسیقی و نمایش تا حد زیادی به تغییر مسیر تمایلات جنسی و قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و سازندگی کمک می کند.

- ورزش کردن: ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید و آن را پیگیری کنید. - تغذیه سالم: استفاده از میوه ها و سبزیجات و غذاهای طبیعی قدرت کنترل شما را افزایش می دهد.

- یک سرگرمی جدید پیدا کنید یا مهارت جدیدی را فرا بگیرید: یاد گرفتن چیزی که نیازمند تلاش و وقت گذاشتن است تمرکز ذهن شما را به جای لذت زودهنگام حاصل از خودارضایی بر لذت تاخیر یافته ی حاصل از دستیابی به اهداف قرار می دهد. مهارت هایی مثل آشپزی، باغبانی، نجاری،موسیقی ،سخنرانی و ... را امتحان کنید.

 

- کارهای داوطلبانه و خیریه انجام دهید: انرژی خود را به کمک به مردمی اختصاص دهید که نیاز به کمک شما دارند. عضویت و فعالیت در گروه ها و انجمن های مردم نهاد و خیریه علاوه بر اینکه در شما حس مفید بودن ایجاد می کند ، باعث می شود در محیط اجتماعی قرار بگیرید و دوستان زیادی پیدا کنید.

4- صبور و مقاوم باشید: متوقف کردن اعتیاد به خودارضایی به آسانی خاموش کردن یک چراغ نیست. بلکه یک فرایندی است که نیازمند تعهد است و ممکن است شما در مراحل مختلف دچار برگشت یا اشتباه بشوید. مهم این است که بر تصمیم و تعهد خود باقی بمانید و در هر نقطه دوباره آغاز کنید.

5- یک سیستم پاداش قرار دهید: با خودتان قرارداد ببندید که به ازای هر روز که خود ارضایی نکنید هزار تومان در یک صندوق بیندازید و در پایان هفته با پول آن چیزی را که دوست دارید برای خود بخرید.

راهکارهای زیر هم به شما کمک خواهد کرد: - اگر با دوستانی ارتباط دارید که آنها هم عادت به خودارضایی دارند ارتباطتان را کمتر کنید. - زیاد در آینه خود را نگاه نکنید و دیدن خودتان را فقط محدود به نظافت و مرتب کردن در حد معمول بکنید. - زمانی که به تخت خواب می روید لباس هایی بپوشید که درآوردن آنها دشوار باشد.

- ذهن خود را به مطالب مفید و آموزنده مشغول کنید. فهرستی از کتاب ها، مجلات و سایت های مورد علاقه خود تهیه کنید و آنها را در دسترس خود قرار دهید. هر روز زمانی را به مطالعه کتاب ها، مجلات و رمان های موردعلاقه تان اختصاص دهید. رمان به شما کمک می کند در طول روز به داستان آن فکر کنید.

- دعا و عبادت کنید: البته در دعاهایتان زیاد با مشکلتان مشغله ذهنی نداشته باشید. چون می خواهید کمتر به آن فکر کنید. بلکه از خدا بخواهید به شما کمک کند حقایق زندگی را بهتر درک کنید و رفتار و گفتار نیک را پیشه کنید.

- یک لیست از کارهای لذت بخش تهیه کنید (مثلا تماس تلفنی به یک دوست، رفتن کنار پنجره و نوشیدن یک لیوان چای یا قهوه، قدم زدن تا پارک نزدیک خانه ، گوش دادن به یک موسیقی) و آن را درجایی از اتاقتان نصب کنید. زمانی که دچار وسوسه خود ارضایی می شوید دستهایتان را به هم بزنید و با صدای بلند یک کلمه یا عبارت را بگویید ( مثلا: پاشو، بسه ، استوپ و ...) و به لیست کارهای مورد علاقه تان نگاهی بیندازید و یکی از آنها را انتخاب کنید.

- به رشد شخصی خود بپردازید: شناخت ویژگی های خود و تلاش در جهت بهبود آنها تاثیر ویژه ای در کاهش عادات و رفتارهای منفی می گذارد.

- در ذهن خود، خود ارضایی را با یک تصویر یا کار ناخوشایند تجسم کنید . یعنی خودتان را در حالت خود ارضایی تجسم کنید در حالی که در یک جوی آب کثیف و پر از لجن خوابیده اید و لجن ها روی صورت شما را پر کرده است. این صحنه را بارها و بارها تجسم کنید. خواهید دید که به تدریج لذت خودارضایی در شما از بین خواهد رفت.
 
منبع: بیتوته

 

برچسب‌ها: روانشناسي, مشاوره, آسيب هاي اجتماعي


نوشته شده در تاريخ جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, توسط غلامی

پذیرش دوره کاردانی فنی و دوره کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

 

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور درباره شرايط و ضوابط پذيرش دوره كارداني فني و دوره كارداني حرفه اي نظام آموزش مهارتي دانشگاه جامع علمي - كاربردي مهرماه سال 1392

1392/05/27

سازمان سنجش آموزش كشور بدين وسيله به اطلاع كليه متقاضيان پذيرش در دوره كارداني فني و دوره كارداني حرفه اي نظام آموزش مهارتي دانشگاه جامع علمي - كاربردي مهرماه سال 1392مي‌رساند كه ثبت نام براي پذيرش در واحدهاي مذكوراز طريق سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org  از روز يكشنبه مورخ 27/05/92 شروع و در روز يكشنبه مورخ 03/06/92 پايان مي پذيرد:

1- شرايط پذيرش داوطلبان 2-1) شرايط عمومي:    نداشتن عناد با نظام جمهوري اسلامي ايران. توضيح: مصاديق عناد عبارتند از: - مبارزه مسلحانه با نظام جمهوري اسلامي ايران. - داشتن وابستگي تشكيلاتي به گروهك‌هاي محارب. - پرداخت كمك مالي به گروهك‌هاي محارب يا هواداري تشكيلاتي از آن‌ها و يا عضويت در آن گروهك‌ها. - تبليغ ماترياليسم و اديان ساختگي.  نداشتن فساد اخلاقي. توضيح: مصاديق فساد اخلاقي شامل اعتياد به مواد مخدر و اشتهار به فحشا مي‌باشد. 2-2) شرايط اختصاصي:  داشتن ديپلم سه‌ساله نظام جديد (فني و حرفه‌اي، كاردانش و نظري) و يا ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه (چهارساله يا شش‌ساله نظري و فني و حرفه‌اي).  داشتن ساير شرايط اختصاصي اعلام شده توسط هر يك از مراكز آموزش تحت نظارت دانشگاه جامع علمي ـ‌كاربردي براساس جدول شماره (4).  برخورداري از توانايي جسمي لازم متناسب با رشته‌هاي انتخابي.  داشتن شرايط مربوط به وظيفه عمومي براي داوطلبان ذكور، طبق بند (2-3) مندرج در اين دفترچه.

بقيه مطالب را در ادامه مطلب بخوانيد



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

منابع کنکور سراسری سال 93 اعلام شد

 
 
 
 
 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش از اعلام منابع کنکور سراسری سال ۹۳ خبر داد.

خبرگزاری فارس: منابع کنکور سراسری سال ۹۳ اعلام شد+جدول

 

 

 

 

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: منابع کنکور سراسری سال ۹۳ تعیین شده است تا داوطلبان کنکور سال آینده بتوانند برای مطالعه دروس برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: منابع و مآخذ طراحی سؤالات آزمون سراسری سال ۹۳ به واحدهای آموزشی دوره متوسطه و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شده است.

سحرخیز تصریح کرد: این منابع بر اساس توافق بین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان سنجش تأیید شده است.

 

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

 راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1392

 

فهرست مطالب

 

1

مقدمه و نکات مهم

2

توضيحات و شرايط و ضوابط كلي پذيرش دانشجو:

مطالعه   "توضيحات و شرايط و ضوابط كلي پذيرش دانشجو" براي داوطلبان همه  گروههاي آزمايشي كه مجاز به انتخاب رشته شده اند، الزامي است

شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو

كارنامه نتايج علمي (اوليه)

گزينش دانشجو

انتخاب رشته

3

جدول زيرگروه ها، ضرايب،  ظرفيت و کدرشته هاي تحصيلي گروه آزمايشي علوم رياضي و فني

جدول زيرگروه ها، ضرايب، ظرفيت پذيرش

رشته محل هاي تحصيلي دوره روزانه

رشته محل هاي تحصيلي مناطق محروم

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم  سابق)

رشته محل هاي تحصيلي دوره نيمه متمركز

رشته محل هاي تحصيلي دوره نوبت دوم (شبانه)

رشته محل هاي تحصيلي دوره هاي نيمه حضوري

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور (پذيرش صرفاً بر اساس  سوابق تحصيلي)

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي (پذيرش  صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي)

4

جدول زيرگروه ها، ضرايب،  ظرفيت و کدرشته هاي تحصيلي گروه آزمايشي علوم تجربي

جدول زيرگروه ها، ضرايب، ظرفيت پذيرش

رشته محل هاي تحصيلي دوره روزانه

رشته محل هاي تحصيلي مناطق محروم

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان   (مراكز تربيت معلم سابق)

رشته محل هاي تحصيلي دوره نيمه متمركز

رشته محل هاي تحصيلي دوره نوبت دوم   (شبانه)

رشته محل هاي تحصيلي دوره هاي نيمه حضوري

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي  غيرانتفاعي

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور   (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي)

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي  غيرانتفاعي (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي)

5

جدول زيرگروه ها، ضرايب،  ظرفيت و کدرشته هاي تحصيلي گروه آزمايشي علوم انساني

جدول زيرگروه ها، ضرايب، ظرفيت پذيرش

رشته محل هاي تحصيلي دوره روزانه

رشته محل هاي تحصيلي مناطق محروم

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم  سابق)

رشته محل هاي تحصيلي دوره نيمه متمركز

رشته محل هاي تحصيلي دوره نوبت دوم (شبانه)

رشته محل هاي تحصيلي دوره هاي نيمه حضوري

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور   (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي)

رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي  غيرانتفاعي (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق تحصيلي)

6

جدول زيرگروه ها، ضرايب،  ظرفيت و کدرشته هاي تحصيلي گروه آزمايشي هنر 

جدول زيرگروه ها، ضرايب، ظرفيت پذيرش

رشته محل هاي تحصيلي دوره روزانه   رشته محل هاي تحصيلي مناطق محروم   رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم سابق) رشته محل هاي تحصيلي دوره نيمه متمركز   رشته محل هاي تحصيلي دوره نوبت دوم (شبانه) رشته محل هاي تحصيلي دوره هاي نيمه حضوري   رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور   رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور (پذيرش صرفاً بر  اساس سوابق تحصيلي) رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق  تحصيلي)

7

جدول زيرگروه ها، ضرايب،  ظرفيت و کدرشته هاي تحصيلي گروه آزمايشي زبان هاي خارجي 

جدول زيرگروه ها، ضرايب، ظرفيت پذيرش

رشته محل هاي تحصيلي دوره روزانه   رشته محل هاي تحصيلي مناطق محروم   رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه فرهنگيان (مراكز تربيت معلم سابق) رشته محل هاي تحصيلي دوره نيمه متمركز   رشته محل هاي تحصيلي دوره نوبت دوم (شبانه) رشته محل هاي تحصيلي دوره هاي نيمه حضوري   رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور   رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي

رشته محل هاي تحصيلي دانشگاه پيام نور (پذيرش صرفاً بر  اساس سوابق تحصيلي) رشته محل هاي تحصيلي مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي (پذيرش صرفاً بر اساس سوابق  تحصيلي)

8

پيوست ها:

جداول کارايي لازم اعضاء در رشته هاي  مختلف تحصيلي

شرايط و ضوابط پذيرش دانشجو براي شركت در  رشته هاي تحصيلي مورد نياز آموزش و پرورش در دانشگاه ويژه فرهنگيان (مراكز تربيت  معلم) و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي تهران

جداول شهريه هاي دوره ها و دانشگاه هاي  مختلف

شرايط و ضوابط عمومي و اختصاصي دانشگاه ها  و مؤسسات آموزش عالي

شرايط و ضوابط عمومي و اختصاصي دانشگاه ها  و مؤسسات آموزش عالي که به شیوه متمرکز دانشجو مي پذیرد

شرايط و ضوابط عمومي و اختصاصي دانشگاه ها  و مؤسسات آموزش عالي غیرانتفاعی و غیردولتی

جداول نام واحدها و مراکز دانشگاه هاي  پيام نور و شهرستان هاي تحت پوشش هر مركز يا واحد

فرم پيش نويس انتخاب رشته آزمون سراسري  سال 1392

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

 

9 کلید طلایی آرامش در لحظات سخت

 

 

در طول دهه گذشته من و یکی از دوستانم مراحل سخت و دشواری را طی نمودیم از جمله مرگ ناگهانی یکی از اقوام درجه یک ، از دست دادن یکی از دوستان صمیمی بر اثر بیماری و یا مشکل تامین خرج و مخارج در اثر بیکاری تجربیاتی بی رحمانه بودند که با آنها دست و پنجه نرم می کردیم. هر کدام از این تجربیات به طرز ی باور نکردنی برای برهه ای از زمان روحیه ما را حسابی به زمین زد. اما این تجربیات ما را قوی تر کرده و ما را به سوی آینده سوق داد و باعث شد که برای زندگی ارزش بیشتری قائل شویم.در ادامه شما را با چند درسی که در زندگی فرا گرفتیم آشنا کرده و به شما روش های به آرامش رسیدن در زمان بروز سختی ها را نشان می دهیم.

 1- همواره به خود اعتماد کنید 

گاهی وقتها بد نیست که به این مساله فکر کنید که باید به خود اعتماد داشته باشید این فکر روحیه شما را بهتر کرده و به شما آرامش می دهد. این مساله را همیشه صبح ها به خود یاد آوری کنید. برای اینکهاعتماد ، در نهایت تنها چیزی است که به شما کمک می کند. با همه اعتماد به نفسی که دارید همه سعی و تلاش خود را انجام دهید . و سپس یک قدم با اعتماد بنفس به سمت آینده بردارید. زندگی شما را رها نمی کند. عشق ، پشتکار و تلاش زیاد در صورتی که با همدیگر همراه شوند به ندرت یک شخص را در مسیر زندگی تنها می گذارند.اگر به توانایی های خود اعتماد داشته باشید، اگر مسیر درستی را انتخاب کرده باشید، اگر همه اشتیاق خود را به مرحله عمل برسانید, در نهایت به مقصود و هدف خود خواهید رسید. به عبارت دیگر به محض اینکه به خود اعتماد کنید ، یاد می گیرید که چگونه از پس مشکلات خود بر آیید و به مسیر رشد وارد شوید.
 2- روی آن چیزهایی که فرا گرفته اید، تمرکز کنید 

اشتباهات و عقب نشینی کردن می توانند شکلی از تمرین کردن درس های زندگی باشند. اگر مسیر زندگی ساده و بدون خطر باشد ، احتمال رفتن به مسیر اشتباه زیاد می شود. مشکلات مسیر هر آنچه که نیاز دارید را به شما یاد می دهد . بعضی وقتها برای رسیدن به راه درست باید از مسیر سخت عبور کنیم.بعضی وقتها لازم است که قبل از حرکت یک یا دو تایر ماشین را عوض کنیم. قرار نیست سفر شما خیلی آسان باشد ، باید جوری باشد که ارزشش را داشته باشد. درگیر نشدن با مشکلات مساوی است با درجا زدن و رشد نکردن. هیچ مسیر صاف و همواری وجود ندارد که ارزش زیادی داشته باشد.

 3- سطح توقعات خود را پایین بیاورید. 

زندگی هیچ تعهدی ندارد که هر آنچه که می خواهید را به شما بدهد. و به ندرت اتفاق می افتد که خواسته هایتان را درست به همان صورتی که توقع داشتید به دست آورید. نقره را به خاطر به دست آوردن طلا از دست ندهید. باید چیزها را به همان شکلی که هستند بپذیرید نه اینکه پایبند آرزو ها و خواسته های خود باشید. اینکه دست آوردهای شما شبیه آرزوهایتان نیستند ، به این معنی نیست که در نهایت به آنچه که می خواهید نرسید.

 4- آغوشتان را به سوی کسی که به آن اعتماد دارید باز کنید 

شما تنها نیستید ؛ اجازه دهید در زمان سختی ها شخصی باشد که به شما کمک کند. شما می دانید که این شخص دقیقا چه کسی است. نباید توقع داشته باشید که این فرد مشکلات شما را حل کند. فقط اجازه دهید در زمان بروز مشکلات در کنار شما باشد. این اجازه را بدهید که در کنار شما بایستد . نباید لزوما شما را از داخل تاریکی بیرون بکشد فقط در حدی که کمی روشنایی به شما بدهد تا مسیر درست را پیدا کنید. فراتر از این مسائل مهم است که همواره تنها نبودن را به خود یاد آوری کنید. اصلا مهم نیست که وضعیتی که در آن قرار گرفته اید چقدر پیچیده و یا عجیب غریب شده است ، کسی در زندگی شما هست که در همان موقعیت قرار گرفته و می خواهد شما را راهنمایی کند. زمانی که به خود می گویید :" من تنها هستم " . زمانی است که احساس نا امنی شما سعی می کند به شما این دروغ را بقبولاند.

 5- از امید برای فعالیت های مثبت استفاده کنید. 

تنها در تاریکی می توانید ستاره ها را ببینید. ستاره ها همان امیدهایتان هستند. به دنبال آنها باشید. کمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که حواستان باشد که به دنبال چه هستید و بیشترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به همان اندازه که آرزوی چیزی را می کنید سعی در بدست آوردن آن نیز داشته باشید. اینکه آرزوی دست نیافتنی داشته باشید زیاد افتخاری ندارد بلکه رسیدن به آن مایه افتخار است. درگیر رسیدن به چیزی شدن باعث می شود که به خواسته هایتان برسید، تنها امیدوار بودن شما را از نا امیدی نمی رهاند. امیدواری باعث می شود که به سمت مقصد حرکت و تلاش کنید و جاده ای که با امید ساخته شده است دلپذیر تر از جاده ای است که با ناامیدی بنا شده باشد ؛ حتی اگر هر دو جاده شما را به یک مقصد رهنمون شوند. اما این مسیر که با امیدواری طی می شود باعث رشد شما در رسیدن به مقصد نهایی خواهد شد. همه این مسائل به داشتن تعادل در زندگی برمی گردد – سعی کنید واقعیت را بدون درنظر گرفتن نیازهایتان بپذیرید تا به هدف نهاییتان دست پیدا کنید.

 6- به جای فرار کردن ، به سمت جلو گام بردارید  

زمانی که درباره چیزی ذهنتان را متمرکز می کنید، در واقع دیگر به آن فکر نمی کنید. همین فلسفه برای آزاد کردن ذهنتان از افکار منفی گذشته صدق می کند. تلاش فراوان برای دور شدن از چیزهای نامطلوب باعث می شود که شما بیش از حد به آن چیزها فکر کنید جوری که باعث می شود تمامی مشکلات ناشی از بروز آن را احساس کنید. اما اگر انرژی خود را روی رسیدن به خواسته هایتان متمرکز کنید، نا خود آگاه از چیزهایی که نمی خواهید فاصله خواهید گرفت. به عبارت دیگر : به جای متمرکز شدن روی حذف نکات منفی ، روی ایجاد نکات مثبت تلاش کنید. (که باعث می شود افکار منفی جایش را به افکار مثبت بدهد)

 7- خود را از دور نگاه کنید  همه چیز از دور متفاوت به نظر می رسد. بعضی وقتها نیاز دارید که به خودتان از دور نگاه کنید تا همه چیز را بهتر ببینید. شما بیش تر از آن هستید که چیزی بخواهد شما را دچار مشکل کند. بخشی از واقعیت شما فراتر از نگرانی ها وشک و تردیدها و مشکلات و ناکامی هایتان است. در هر لحظه ای که چیزی را تجربه می کنید سعی کنید خود را از منظری دورتر بنگرید. در حال زندگی کنید. ذهن شما با مشکلات مواجه می شود ولی همچنان شما با مشکلی روبرو نمی شوید. همین حالا به بزرگترین معضلی که با آن مواجه بودید فکر کنید . فکر کنید آن معضل برای شخص دیگری مثل یک دوست صمیمی اتفاق افتاده است. شما چه نصیحتی به او می کردید؟ اگر می توانستید به عقب برگردید و آن مشکل برای شما رخ نداده بود چه کار متفاوتی انجام می دادید؟ به نصیحتهایی که ممکن بود به دوستتان بکنید فکر کنید. آیا شما اکنون از بهترین نصایح خود پیروی می کنید؟ سعی نکنید که مشکلات فعلی شما افکارتان را تیره کند. کمی از دور به خود نگاه کنید و به خودتان چند نصیحت یا پیشنهاد عالی بدهید.

 8- به خودتان زمان بدهید   هر چقدر که لازم است به خودتان زمان بدهید. درمان عاطفی نیازمند طی کردن مسیر خود است. در آن مسیر عجله نکنید.به دیگران هم اجازه چنین کاری ندهید. عبور از چنین مشکلاتی یک روزه طول نمی کشد بلکه تشکیل شده از گام های کوچکی است که شما را قادر می سازد تا ازپل هایی که پشت سرتان خراب کرده اید خود را رها کنید. امروز هر نفسی که می گذرد همانند یک گام برای شماست. اجازه ندهید که مشکلات دیروز امروزتان را خراب کند. فقط به این خاطر که دیروزتان غم انگیز بوده دلیل این نیست که امروزتان نیز قرار است غم انگیز تمام شود. زخم های ما اغلب ما را به سمت بهترین و زیباترین بخش زندگیمان هدایت می کنند. امروز این وقت را دارید که این بخش های درونی تان را کاوش کنید. زمان کافی به خود بدهید و به خود اجازه دهید که بهبود پیدا کنید.

 9- هر پایان سرآغاز شروعی دیگر است  

روزی شخصی گفت : " هر شروع تازه ای ،در پایان شروع های دیگر ایجاد می شود. " . امروز یک شروع تازه است با آن چنین رفتار کنید : دست از فکر کردن به اینکه چه خواهد شد بردارید و به این فکر کنید که چگونه می تواند بشود. با خودتان بگویید :" گذشته عزیزم از تو بابت همه درسهایی که از گذشته به من دادی متشکرم . آینده عزیزم ، من برای هر چیزی حاضرم !" برای اینکه یک شروع فوق العاده درست در زمانی رخ می دهد که شما فکر می کنید همه چیز به پایان رسیده است. اکنون نوبت شماست، چه چیزی در زمان سختی ها به شما آرامش هدیه می کند؟ نظرتان را  با ما در میان بگذارید....


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

مافیای انتخاب رشته کنکور در کمین داوطلبان!

 
 بازار داغ سودجویان در مسیر دانش آموزان/ پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش قابل اعتمادتر و ارزان تر از همه جا
 
 
همزمان با آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری بازار مراکز و موسسات خصوصی این انتخاب سرنوشت ساز، داغ بوده و حتی افرادی نیز از این فرصت سود جویی می کنند.
به گزارش مهر، سالهاست حتی کسانی که در این موضوع سررشته و تخصصی ندارند، از هیجان جامعه کنکوریان به نفع خود استفاده کرده اند.  به گفته متخصصان انتخاب رشته در مشهد، کسانی که با رشته های غیر مرتبط خویش، با انواع ترفندها،خانواده ها را مجاب می کنند تا نتیجه 4 سال تلاش فرزندانشان را به نابلدی ایشان سپره و با اخذ مبالغ هنگفت،4 سال دیگر عمر جوانانشان را به بازی تجارت خویش بکشنند.
از آفتهای انتخاب رشته دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور، موارد بارزی از ورود افراد غیر زبده در این وادی و بازی با سرنوشت داوطلبانی است که نا آگاهانه به این کارشناس نماها مراجعه و پس از ایجاد مشکل نظیر عدم علاقه به رشته قبول شده، اشتباه در انتخاب کدرشته محلها یا شهرهای دوری که پذیرش شدند، آنان را به مراکز معتبر می کشاند که صد البته پس از ارائه فرم و ثبت در سایت سنجش دیگر امکان بازگشت نبوده و لاجرم باید سرنوشت رقم خورده را پذیرفت.
انتخاب آگاهانه، انتخاب         
 
در شاخه ریاضی رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و صنایع، در تجربی، پزشکی، دندان، دارو و دام و در انسانی، حقوق، روانشناسی و حسابداری 60 درصد پذیرش بومی و 40 درصد آزاد است این درحالی است که در سایر رشته ها،80 درصد بومی و 20 درصد پذیرش آزاد است.
 
برتر اداره مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی با برگزاری همایش های انتخاب برتر، ضمن آگاه سازی خانواده ها و داوطلبان، جوانان را در این راه کمک می کند. یک کارشناس ارشد علوم تربیتی در این خصوص می گوید: من مُراجعی داشتم که ده جا مشاوره رفته و پنج جا انتخاب رشته کرده  بود، آخرش هم با استرس فراوان به مرکز آموزش و پرورش آمد و استمداد خواست.
بهروز باغستانی می افزاید: کسانی که دست به انتخاب رشته می زنند، باید عوامل موثر بر این انتخاب را بشناسند با دانشگاهها آشنا بوده و ادامه تحصیل رشته ها را بدانند.  وی که 19 سال در کار کنکور بوده است، ادامه می دهد: متاسفانه مدتی است باند مافیای تحصیلی با هدف درآمد زایی، داوطلبان را سردرگم کرده است.  این مشاور تصریح می کند: داوطلب باید به رتبه در سهمیه و کشور توجه خاص داشته و در زیرگروهها ببیند کدام نمره کل وی ستاره دار شده که به معنای تاثیر مثبت سوابق تحصیلی وی است. وی به داوطلبان توصیه می کند: علاقه مندان به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان، می توانند با خرید کارت اعتباری 2 هزار و 900 تومان از سایت سنجش، علاقه مندی خود را اعلام و سپس در اولویتهای صدگانه خود لحاظ کنند.  وی در خصوص رشته های نیمه متمرکز این گونه توضیح می دهد: نتیجه  قطعی این انتخاب در دی ماه اعلام می شود وقتی داوطلب در مصاحبه و معاینه از میان سه برابر ظرفیت اعلام شده برگزیده شود. وی در مورد کارنامه قطعی می گوید: این کارنامه در نیمه دوم مهر ماه اعلام می شود و اگر کسی در رشته دیگری قبول و تمایل به تغییر رشته داشت می تواند با موافقت روسای دانشگاههای مبدا و مقصد به آن رشته وارد شود.
سه خطای بزرگ انتخاب رشته  وی از سه اشتباه رایج در انتخاب رشته یاد می کند و تاکید دارد: اشتباه اول داوطلب آن است که کد رشته را از دفترچه مربوطه نادرست استخراج می کند و یا کافی نت مربوطه اشتباه ثبت می کند که در صورت قبولی و عدم تحصیل در آن کدرشته دانشگاه روزانه، داوطلب از یکسال محرومیت در دانشگاه رنج خواهد کشید و دیگر این که در فرم پیش نویس بااشتباه دید، مشکل دار شده است.
باغستانی در مورد نحوه پذیرش رشته های پرطرفدار شاخه های مختلف تحصیلی ابراز می دارد: در شاخه ریاضی رشته های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و صنایع، در تجربی، پزشکی، دندان، دارو و دام و در انسانی، حقوق، روانشناسی و حسابداری         
 
نرم افزار انتخاب رشته امکان می دهد داوطلب با توجه به وضعیت علمی و نمره ای که در آزمون 92 کسب کرده خود را با داوطلب مشابه در سال گذشته سنجیده و ببیند در کدام کد رشته امکان قبولی دارد.
 
60 درصد پذیرش بومی و 40 درصد آزاد است این درحالی است که در سایر رشته ها،80 درصد بومی و 20 درصد پذیرش آزاد است. وی در خصوص دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی، نیمه حضوری مجازی و بین الملل می گوید: دو دانشگاه اخیر پذیرش کشوری دارد، شبانه 80 درصد بومی، غیردولتی،80 درصد ناحیه ای و نیمه حضوری 80 درصد استانی پذیرش می کند.  وی به داوطلبان توصیه می کند: کد رهگیری و رسید ثبت نام خود را تا آخر بهمن ماه نگه داشته و از پیش نویسهای انتخاب رشته نیز کپی تهیه کنند. این کارشناس انتخاب رشته با تاکید بر این که باید هنگام انتخابها به توضیحات جلوی رشته ها دقت کرد می افزاید: برخی رشته ها فقط داوطلب زن یا مرد جذب می کند، برخی دیگر شرایط خوابگاه ندارد.  باغستانی به خانواده ها اذعان می دارد: به محل انتخابی فرزندان خود به لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم، آب و هوا، داشتن راه آهن و جاده های دوطرفه امن و سطح علمی دانشگاه توجه کافی و اطلاعات جمع کنند تا در آینده با مشکلی مواجه نشوند. 
انتخاب رشته کاری تخصصی اما پیچیده نیست محمد ثوابی دیگر کارشناس کلینیک مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در خصوص انتخاب رشته دانشگاهها می گوید: ثبت نام بدون آزمون دانشگاه آزاد از 5 مرداد آغاز شده است و نتایج نهایی کنکور نیمه دوم شهریور اعلام می شود. وی با بیان این که یک میلیون و 86 هزار و 613 نفر در کنکور شرکت داشته اند، می افزاید: از این تعداد650 هزار نفر خانم و 450 هزار نفر، آقا بوده همچنین 163 هزارو 371 نفر نیز غایب بودند. وی انتخاب رشته را برای گروه هنر تا 10 هزار کشوری و برای سایر گروهها تا 75 هزار می داند و ادامه می دهد: در 5 روز فرصت انتخاب رشته، به 3 شیوه می توان این سرنوشت را رقم زد اول از طریق دفترچه های کنکور، که امسال دو بخشی است یکی برای گروهای مختلف و دوم برای افرادی که می خواهند از سوابق تحصیلی استفاده کنند دوم از طریق ویژه نامه انتخاب رشته سال 92، با سبک و سیاق جدید و با تمرکز بر نیازهای داوطلبان، والدین و         
 
ثوابی به داوطبانی که قصد انتخاب رشته های غیرمتمرکز را دارند توصیه کرد: این رشته ها را قبل از متمرکز ها انتخاب کنند چرا که در غیر این صورت اگر در متمرکز قبول شوند دیگر کد غیر متمرکز برایشان اعلام نخواهد شد.
 
مشاوران و دیگر از طریق ویرایش پنجم کتاب انتخاب رشته و انتخاب آینده که از طریق سایت سنجش قابل دریافت است.
وی با بیان این که نرم افزار انتخاب رشته هم تهیه و به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته داده خواهد شد، ادامه می دهد: این نرم افزار امکان می دهد داوطلب با توجه به وضعیت علمی و نمره ای که در آزمون 92 کسب کرده خود را با داوطلب مشابه در سال گذشته سنجیده و ببیند در کدام کد رشته امکان قبولی دارد. ثوابی به داوطبانی که قصد انتخاب رشته های غیرمتمرکز را دارند توصیه کرد: این رشته ها را قبل از متمرکز ها انتخاب کنند چرا که در غیر این صورت اگر در متمرکز قبول شوند دیگر کد غیر متمرکز برایشان اعلام نخواهد شد. وی با اشاره به سهمیه گزینشی اعلام کرد: رشته های بومی به استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم شده و غیر بومی به معنای کشوری است.  ثوابی اذعان می کند: کشور به 9 ناحیه تقسیم شده که خراسان رضوی و دو خراسان دیگرجز ناحیه 8 هستند.  وی با بیان این که در 5 قطب، خراسانها و سیستان و کرمان در قطب دو هستیم، می افزاید: در انتخاب رشته های کشوری رقابت سخت تر است چرا که همه داوطلبان می توانند آن رشته ها را انتخاب کنند. وی در خصوص سهمیه رزمندگان با اشاره به این که اگر این سهمیه خالی بماند به بومی همان استان تعلق می گیرد، تصریح می کند: در فرایند انتخاب رشته، با پیش آمادگی تمایلات را باید بررسی کرد، سپس به جمع آوری اطلاعات برخاست و آن گاه انتخاب را به انجام رساند فهرست نهایی باید بر اساس ایده آلها، تعادل و کف قابل قبول، چک شود. این مشاور کنکور با بیان تحقیق انجام شده در دانشگاه شهید بهشتی که بسیاری از دانشجویان یا از رشته خود بی اطلاع یا علاقه ندارند، اظهار می دارد: 200 تا 300 رشته محل وجود دارد که هر داوطلب می تواند فهرستی کوتاه از آنها را تهیه دانشگاهها، شهرها، سهمیه ها و رتبه ها را عملیاتی سازد تا جایی که بر اساس این مطالعه و تحقیق بتواند با ادله قابل قبول بگوید؛ بنا به این دلایل رشته اول انتخابی ام را به 99 ترجیح می دهم. نتیجه : مناسب ترین،مطمئن ترین و ارزانترین مکان برای انتخاب رشته شما داوطلبین گرامی، مراجعه به پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش منطقه محل زندگی خود می باشد .

نوشته شده در تاريخ جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

 

50 نکته برای ازدواج موفق

گردش، تفریح سالم و فعالیت های مشترک که موجب افزایش صمیمیت، علاقه و همدلی با همسر می شود را فراموش نکنید.
فراموش نکنید که ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو بایستی نقش و وظیفه ی خود را برای تداوم آن به نحو شایسته انجام داده و آمادگی لازم را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب نمایند.
ویژه زوج های جوان از نشانه های او این است که برای شما از جنس خودتان جفت هایی آفرید تا به وسیله آنان آرامش پیدا کنید و دوستی و محبت میان شما (زوج) قرار داد. همانا در این، نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند. قرآن کریم - سوره روم - آیه 25
برادر و خواهر گرامی آغاز زندگی جدید را به شما تبریک عرض می کنیم. امیدواریم با یاری حق تعالی و بهره گیری از اطلاعات و مهارت های لازم برای زندگی مشترک بتوانید ازدواجی موفق و سرشار از خوشبختی و شادکامی داشته باشید. فراموش نکنید که ازدواج پیوند و تعهدی متقابل بین زن و مرد است و هر دو بایستی نقش و وظیفه ی خود را برای تداوم آن به نحو شایسته انجام داده و آمادگی لازم را برای برخورد با مشکلات زندگی کسب نمایند.
متنِ حاضر حاوی نکاتی است که برای زندگی سالم و موفق شما بسیار ضروری است. آن را به دقت مطالعه نموده و در زندگی مشترک خود به کار ببندید.
1- نسبت به همسر خود نگرشی مطلوب و متعالی داشته باشید و او را امانت الهی بدانید و در حفظ و نگهداری این ودیعه الهی تلاش کنید.
2- به همسر خود احترام گذاشته و با وی محترمانه صحبت کنید. در ارتباط با او از عواطف سرشار و محبت بسیار دریغ نورزید.
3- حقوق متقابل خود و همسرتان را بشناسید و در ایفای حقوق وی تلاش نمایید.
4- از رفتارهای پر خطر (مصرف مواد مخدر، ارتباط با افراد ناباب و....) که زندگی شما را با مشکل جدی مواجه می سازد خودداری نمائید.
5- فراموش نکنید که والدین اولین الگوی رفتاری و اجتماعی فرزندان خود هستند. بنابراین صمیمیت شما روی رفتار فرزندان تأثیر مثبتی دارد.
6- گردش، تفریح سالم و فعالیت های مشترک که موجب افزایش صمیمیت، علاقه و همدلی با همسر می شود را فراموش نکنید.
7- فراموش نکنید که احترام و ارتباط مناسب با خانواده ی خود و همسرتان می تواند در خوشبختی شما بسیار مؤثر باشد از آنها دوری نکنید.
8- به پیشرفت و رشد شخصیت همسر خود علاقه مند باشید و زمینه را برای تحقق این امر فراهم نمایید.
9- زمینه را برای پرورش احساسات مثبت و عواطف سازنده نسبت به همسر خود فراهم سازید.
10. محبت خود را به همسرتان به صورت عملی نشان دهید و سعی کنید در روز تولد او، سالروز ازدواج و یا مناسبتهای دیگر به او هدیه دهید و از این طریق محبت خود را ابراز نمایید.
11- سعی کنید فهرستی از قابلیتها و صفات مثبت همسر خود را در نظر بگیرید و از صفات برجسته و مثبت او تعریف کنید.
12- به نیازهای اساسی همسر خود از جمله نیازهای جسمانی، امنیت خاطر، احترام و دوست داشته شدن توجه کنید.
13- چنانچه در زندگی با مشکلی مواجه شدید سعی کنید از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.
14- در هنگام گفتگو با همسرتان با دقت به گفتار او توجه کنید و اجازه دهید که مطالب خود را کاملاً بیان کند.
15- باور کنید که همسرتان انسانی است منحصر به فرد و واجد ویژگیهای شخصیتی مثبت و منفی، لذا از مقایسه او با دیگران به شدت بپرهیزید و تغییرات رفتاری و پیشرفت فکری و اخلاقی وی را تحسین نمایید.
16- سعی کنید حالات و روحیات و علایق همسر خود را بشناسید و در تأمین علایق منطقی وی خود را ملزم نمایید.
17. حریم یکدیگر را مراعات کرده و از جر و بحث با یکدیگر خودداری کنید. در رفتارهای خود صادقانه عمل نموده و از پنهان کاری و دروغگویی پرهیز کنید تا موجب احساس سوء ظن، شک و تردید در زندگی نشوید.
18- باور کنید که هر کلمه و گفتار شما در بردارنده بار عاطفی و روانی است که در وجود شنونده تأثیر مثبت و منفی دارد؛ لذا سعی کنید از زبان گرم، ملایم و توام با احترام و محبت استفاده کنید.
19. برای دست یابی به تفاهم و خوشبختی بیشتر و ارتباط با همسرتان از صداقت و راستی استفاده کنید. مطمئن باشید که رمز خوشبختی در صادقانه زیستن و بهره گیری از این صفت برجسته انسانی است.
20. به مدیریت کانون خانواده اهمیت دهید و سعی کنید در تصمیم گیری و هدایت زندگی از هماهنگی لازم برخوردار شوید.
21- احترام به قوانین، هنجارها و ارزش های اجتماعی را در کلیه مراحل زندگی خود مد نظر قرار دهید.
22- هرگز اجازه ندهید افکار مأیوس کننده و منفی بر وجود اعضای خانواده شما سایه افکنده و ریشه های شادکامی و شادابی شما را از بین ببرد.
23- از لجاجت و رقابت ناسالم با همسرتان جداً پرهیز کنید و جای آن را به یکدلی، یکرنگی، صمیمیت و رفاقت بدهید. باور کنید یکی از عوامل تزلزل در بنای خانواده لجبازی و عدم پذیرش یکدیگر است.
24. سعی کنید در صدد تملک کامل همسرتان نباشد و از مرز تعادل خارج نشوید.
25. هیچگاه خود را برتر و بالاتر از همسرتان احساس نکنید بلکه او را شریک زندگی بدانید.
26. به اصل مشارکت در زندگی خانوادگی معتقد باشید و در انجام امور از همسر و فرزندانتان کمک بگیرید و با مشارکت فضای خانه را به فضای بالنده و ثمربخش تبدیل سازید.
27. شرایط کاری و شغلی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی، وضع جسمانی و روانی و سنی همسرتان را بخوبی بشناسید و به تناسب آن از یاری به او در داخل و خارج از خانه دریغ نورزید. در شرایطی نظیر بیماری همسر، بارداری، مسافرت، مأموریت شوهر، تحصیل زن و یا مرد و... به کمک همدیگر بشتابید و به سهولت به امور زندگی و شادی و شادکامی و رفاه هم کمکم نمایید.
28. همیشه به همسرتان متذکر شوید که نقش او به ویژه در خانه برای شما با ارزش است. این امر در تقویت روحیه و مبانی خانواده تأثیر زیادی دارد.
29. اگر به دلیل کار زیاد و تعهدات بیرون از منزل قادر نیستید عملاً به همسرتان کمک کنید، علاقه خود را به کمک و همکاری با او ابراز نمائید و از حمایت خود، وی را مطمئن سازید.
30. در مدیریت خود از مرد سالاری و زن سالاری خودداری کنید و برای داشتن یک خانواده متعادل از حق سالاری و شایسته سالاری پیروی کنید.
31. در زندگی دهن بین نباشید. و به هنگام اظهارنظر درباره ی هر کس و هر پیام به کسب اطلاعات مستند بپردازید.
32. نارساییها و رنجهای گذشته را مرتباً به یاد نیاورید و مطرح نکنید. سعی کنید نسبت به آینده خوش بین و از لحظه های موجود حداکثر استفاده را بکنید.
33. برای تعادل در زندگی و کامیابی هر چه بیشتر، از خوش خلقی و گشاده رویی و چهره ای پر نشاط استفاده کنید.
34. از تجارب و خاطرات تلخ زندگی دیگران عبرت بگیرید و از تجارب مثبت اطرافیان و خانواده های موفق حداکثر استفاده را بکنید. مطمئن باشید این امر بر نشاط، شادابی و شادکامی زندگی شما خواهد افزود.
35. به منظور جلوگیری از تزلزل خانواده و آسیب های احتمالی، توقعات و انتظارات شما از همسرتان باید متناسب با امکانات و توانمندی وی باشد.میگناir مطمئن باشید که همخوانی خواسته ها و انتظارات منطقی شما روح تفاهم و همدلی و شادابی زندگی را افزون می کند.
36. برای دستیابی به یک زندگی سالم و متعادل از بزرگواری، عفو و گذشت نسبت به یکدیگر غفلت نکنید. در صورتی که مرتکب خطا یا اشتباه شدید. خطای خود را پذیرا باشید و از همسرتان عذرخواهی کنید.
37. از موشکافی و عیب جویی همسرتان و به رخ کشیدن آن ها بپرهیزید و عیب پوشی را سر لوحه مناسبات با همسر خود قرار دهید. این امر دستیابی به امنیت روحی و آرامش روانی را در کانون خانواده ممکن می سازد.
38. در صورتی که مایل هستید از انتقادات سازنده در مورد رفتار همسرتان استفاده کنید، سعی کنید با ذکر یکی از جنبه های مثبت او زمینه را برای ایراد و انتقاد سازنده خود و پذیرش آن مساعد سازید.
39. برای نگهداری حریم خانوادگی و روابط صحیح انسانی و تقویت امنیت و تفاهم در زندگی اسرار درونی خانواده را نزد دیگران بازگو نکنید و از این طریق اعتماد همسرتان را به خود جلب نمایید.
40. در ارتباط و گفتگو با همسرتان از لحن سخن آمرانه و تحکمی خودداری ورزید و نظرات خود را به صورت پیشنهاد به همسرتان مطرح نمایید. این امر پذیرش نظر شما را میسر می سازد.
41. سعی کنید از طریق مطالعه ی کتاب، شرکت در مجالس مذهبی، علمی، اخلاقی و تفکر در زندگی خانواده های موفق و رمز توفیق آنان، اطاعت خود، همسر و فرزندانتان را افزایش دهید.
42. در اثنای گفتگو با همسرتان آرامش خود را کاملاً حفظ کنید در غیر این صورت از ادامه بحث خودداری کنید.
43. هنگامی که عصبانی هستید این گفتار حضرت علی (ع) را مد نظر قرار داده و اجرا کنید. «به هنگام خشم نه تنبیه، نه دستور، نه تصمیم.»
44. نگرانیها و افکار منفی مربوط به محیط کار خود را به محیط خانه منتقل نکنید و از این طریق آرامش و فضای گرم خانه را بر هم نزنید.
45. برای حل مشکلات و تعارضات زناشویی هرگز از پرخاشگری، کتک کاری و اهانت به یکدیگر استفاده نکنید. چون تأثیر ناگواری بر روحیه ی همسرتان به جای می گذارد.
46. سعی کنید آرزوهایی که شاید هرگز روی نمی دهد شادکامی زندگی کنونی شما را بر هم نزند و شما را دچار نگرانی و پیری زودرس نسازد.
47. در برنامه های زندگی خود زمانی را برای گفتگو و ابراز محبت و تبادل نظر با همسرتان اختصاص دهید.
48. به یاد داشته باشید که در زندگی مشترک آراستگی ظاهری یکی از اصول اساسی در حفظ روابط زن و شوهر است. پس سعی کنید در برابر همسر خود به گونه ای ظاهر شوید که برای همسرتان جذاب باشید.
49. در زندگی خانوادگی به برنامه ریز معقتد شوید و باور کنید که با داشتن برنامه و التزام به اجرای آنها می توانید مشکلات زندگی خود را کاهش دهید.
50. در تمام مراحل زندگی و مخصوصاً در ارتباط با زندگی خانوادگی خداوند را در نظر بگیرید و در گفتار، برخورد و رفتار خود با همسرتان و سایر اعضای خانواده نیت خود را خالص گردانید.
نویسنده: سازمان بهزیستی اصفهان

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب:, توسط غلامی

نحوه انتخاب رشته دانشگاه‌ فرهنگیان

 
کلیه داوطلبان علاقه‌مند اعم از اینکه در زمان ثبت‌نام بند 43 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مبنی بر علاقه‌مندی به شرکت در گزینش رشته‌های فرهنگیان را علامتگذاری کرده باشند یا خیر می‌توانند، با توجه به نتیجه اولیه ضمن اعلام علاقه‌مندی و واریز مبلغ 29 هزار ریال به صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب نسبت به انتخاب رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند.
 
 
مشاورعالی سازمان سنجش زمان و نحوه اعلام علاقه‌مندی و انتخاب رشته کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان را اعلام کرد. دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرکت در گزینش کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان در آزمون سراسری سال 92، گفت: داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در گزینش کد رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق و تربیت دبیر شهید رجایی تهران) باید با اعلام نتایج اولیه کنکور 92 در روز شنبه 12 مردادماه در صورتی که بر اساس اطلاعات کارنامه‌ نتیجه اولیه آزمون مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این دوره‌ها باشند، با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط این دانشگاه‌ها نسبت به انتخاب این کد رشته محل‌ها اقدام کنند. 
وی درباره نحوه اعلام علاقه‌مندی به کدرشته محل‌های مذکور، تصریح کرد: کلیه داوطلبان علاقه‌مند اعم از اینکه در زمان ثبت‌نام بند 43 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مبنی بر علاقه‌مندی به شرکت در گزینش رشته‌های فرهنگیان را علامتگذاری کرده باشند یا خیر می‌توانند، با توجه به نتیجه اولیه ضمن اعلام علاقه‌مندی و واریز مبلغ 29 هزار ریال به صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب نسبت به انتخاب رشته محل‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند.  لازم به ذکر است انتخاب رشته آزمون سراسری سال 92 از 17 مرداد آغاز شده و تا 22 مرداد ماه ادامه خواهد داشت.
نقل

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط غلامی

 

ظرفیت 25 هزار نفری رشته‌های علوم پزشکی برای کنکور 92

آموزش > عالی- همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت پذیرش در رشته های علوم پزشکی در کنکور 92 گفت: بیش از 25 هزار نفر ظرفیت پذیرش از سوی وزارت بهداشت به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، بهرام عین اللهی افزود: برای رشته پزشکی 4700 ظرفیت در دانشگاه های دولتی تعیین شده است که از طریق کنکور 92 پذیرش می شوند.

وی افزود: برای رشته دندانپزشکی 1500 نفر و برای رشته داروسازی 1250 نفر ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی درنظر گرفته شده است.

عین اللهی اظهار داشت: امسال به جز رشته فوریت های پزشکی، تمامی دوره های کاردانی در علوم پزشکی حذف شده و ظرفیت رشته های کارشناسی نیز 18 هزار نفر تعیین شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در مجموع 25 هزار و 450 نفر در دانشگاه های علوم پزشکی از طریق کنکور 92 پذیرش می شوند.

به گزارش مهر، امسال تعداد 507 هزار و 575 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند که از این تعداد 339 هزار و 66 نفر زن و 168 هزار و 508 نفر مرد بودند.

سازمان سنجش هر ساله در زمان اعلام نتایج آزمون سراسری 10 درصد بیش از ظرفیت اعلام شده وزارت بهداشت به این سازمان را به دلیل نمرات مشابه به دانشگاه ها معرفی می کند.


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:, توسط غلامی

 

چگونگی محاسبه نمرات کنکور 92

پایان فرایند قرائت پاسخنامه های آزمون سراسری/ آغاز محاسبه نمرات خام، تراز و کل داوطلبان
مشاور عالی سازمان سنجش از پایان فرایند قرائت پاسخنامه های آزمون سراسری سال جاری از امروز خبر داد و مرحله بعدی بررسی پاسخنامه ها را تشریح کرد.
 

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت پاسخنامه های آزمون سراسری سال 92، گفت: از امروز پنجشنبه قرائت پاسخنامه های کنکور سراسری در قرنطینه به اتمام رسیده و مشخص شده داوطلبان در این پاسخنامه ها کدام خانه ها را علامت گذاری کرده یا اینکه به هر سوال یک یا چند پاسخ داده اند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، پاسخنامه ها تبدیل به نوارها یا طیفهای خاصی شده و بعد از این تبدیل با توجه به اینکه نتیجه پاسخنامه داوطلب به معنای واقعی مشخص شده بر حسب مورد در محلهای امنی توسط افراد خاصی نگهداری و کنترل می شود.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش، تصحیح ورقه ها توسط دستگاههای مخصوص، مرحله بعدی است که به زودی آغاز خواهد شد و در این مرحله است که نمرات خام و تراز داوطلبان به دست می آید.

توکلی درباره این مرحله با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه نمرات خام، اظهار داشت: نمرات خام، نمرات درصدی هستند و بر حسب تعریف به این معناست که داوطلب به چند درصد سوالات بعد از کسب نمره منفی پاسخهای غلط یا عدم محاسبه سوالات بدون پاسخ، جواب داده است؛ در این مرحله است که به عنوان مثال می گوییم داوطلب به 96 درصد سوالات پاسخ صحیح داده است.

وی مرحله بعد از محاسبه نمرات خام را تراز این نمرات اعلام کرد و گفت: در اصل، تراز نمرات با استفاده از اطلاعات آماری میانگین و انحراف معیار به دست می شود و سپس نمره کل به دست می آید.

سخنگوی سازمان سنجش درباره نحوه محاسبه نمرات دروس عمومی، اظهار داشت: به عنوان مثال ممکن است داوطلبی به 94 درصد سوالات دروس ادبیات و عربی پاسخ درست داده باشد، این دو نمره خام با هم مساوی هستند اما ممکن است نمرات ترازشان با یکدیگر متفاوت باشد به این دلیل که شاید در یک درس جامعه داوطلبان قوی تر یا ضعیف تری قرار گرفته باشند.

توکلی با بیان اینکه هر درسی دارای یک ضریب است، ادامه داد: نمره تراز به دست آمده در ضریب چهار درس ادبیات فارسی ضرب می شود سپس به اضافه سایر ضرایب دروس عمومی و در نهایت تقسیم بر مجموع ضرایب خواهد شد که نمره کل از این طریق در آزمون عمومی به دست می آید.

وی با اشاره به نحوه محاسبه نمرات کل در آزمون اختصاصی، گفت: در آزمون اختصاصی زیرگروههای متفاوتی لحاظ شده و نمرات تخصصی با یکدیگر متفاوت هستند، به عنوان مثال گروه ریاضی دارای سه زیر گروه است و بدین معناست که داوطلب دارای سه نمره کل اختصاصی است، این نمره کل اختصاصی با کل نمره عمومی جمع نمره آزمون فرد را تشکیل می دهد.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به گزینش داوطلبان و نحوه محاسبه سوابق 25 درصدی تحصیلی، گفت: در گزینش نهایی، 75 درصد نمره داوطلب با 25 درصد سابقه تحصیلی محاسبه می شود، در صورتیکه اعمال سوابق تحصیلی باعث افزایش نمره کل داوطلب شود ( برای دیپلمه های 84 به بعد ) تاثیر خواهد داشت اما در صورتیکه باعث کاهش شود گزینش بر اساس سوابق صورت نمی گیرد.

توکلی خاطرنشان کرد: در کارنامه داوطلب مشخص می شود که گزینش با اعمال سابقه تحصیلی صورت گرفته یا خیر.

نقل ازhttp://www.mehrnews.com/detail/News/2094723

 


نوشته شده در تاريخ جمعه 21 تير 1392برچسب:, توسط غلامی

هدایت تحصیلی فرایندی، جایگزین مدل نقطه ای می شود

کاشان- مدیرکل مشاوره و امورتربیتی وزارت آموزش و پرورش گفت: نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان از مدل نقطه ای به صورت هدایت تحصیلی و شغلی فرآیندی اصلاح می شود.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی آموزش و پرورش کاشان، ˈحسین فرازنده خالدیˈ در بازدید از نمایشگاه آثار دانش آموزان هنرستان ˈحاج امیرکتابچیˈ کاشان اظهار داشت: هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین، به جای ارایه توصیه نامه های سال سوم راهنمایی و اول متوسطه (مدل نقطه ای)، از سال اول ابتدایی انجام خواهد شد.

به گفته وی، در هدایت تحصیلی فرآیندی، از سال اول ابتدایی، پرونده مشاوره ای برای دانش آموزان تشکیل شده و طی سالهای تحصیل این پرونده تکمیل شده و با استفاده از اطلاعات مندرج در آن، دانش آموز به مسیر درست تحصیلی و شغلی هدایت می شود.

وی به اهمیت هفته مشاغل در آگاه بخشی به دانش آموزان در زمینه مشاغل مورد نیاز جامعه اشاره کرد و افزود: هفته مشاغل نباید تنها هفته نمایش آثار باشد، بلکه باید توانمندی دانش آموزان خلاق و توانمند هنرستانها عرضه و معرفی شود.

وی تاکید کرد: در برپایی نمایشگاه ها و آثار هنری هنرجویان، باید پیام هنر را واکاوی و تجزیه و تحلیل و با راهکارهای سازنده و هدفمند در مسیر فرهنگ سازی برای تولید هنر فاخر و متعهد هدایت کرد.

فرازنده خالدی، تصریح کرد: نباید نمره های مرسوم کلاس، ملاک شناخت استعداد دانش آموزان قرار بگیرد.

مدیر هنرستان کتابچی کاشان نیز گفت: اگر دانش آموزان را تشویق به انتخاب رشته های فنی حرفه ای و کار دانش کنیم، آنها پس از دریافت دیپلم به عنوان نیروی متخصص وارد بازار کار شده و در صورت تمایل می توانند در مراکز آموزش عالی ادامه تحصیل بدهند.

ˈاعظم افضلیˈ افزود: تحصیل در هنرستان باعث شکوفایی استعداد دانش آموزان و هدایت آنها به بازار کار و نقش آفرینی موثر در جامعه می شود. 

وی اظهار داشت: به منظور رفع معضل مدرک گرایی و تحصیلکردگان بیکار، توسعه و تجهیز هنرستان ها یک اقدام اساسی و ضروری بوده که باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

55 هزار دانش آموز کاشانی در 330 واحد آموزشی این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

منبع


نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط غلامی

چگونه برای کنکور درس بخوانیم

نويسنده: آيلر قزل
يکي از بزرگترين دغدغه هاي ذهني داوطلبان اين است که به چه روشي بايد براي کنکور، درس بخوانند .
آيا بايد متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند ؟
آيا حتما" بايد از کلاسهاي کنکورو روشهاي تستي استفاده کنند؟
آيا بايد از کتابها و جزوات خاصي استفاده کنند؟
آيا بايد خط به خط مطالب را حفظ کنند؟
آيا بايد شب و روز درس بخوانند؟
آيا بايد از خواب و خوراک و ورزش و تفريح بگذرنند؟
چه بايد کرد ؟ کدام راه به موفقيت در کنکور ختم مي شود ؟ و .....
از اين به بعد سعي مي کنم ، جواب اين سوالات را به همراه مطالب جديد و دانستنيهاي مفيد در هر مقاله بگنجانم .
ولي براي شروع، اضطرار بحث چگونگي درس خواندن ، بيشتر محسوس است .

اولا" به علت مهم بودن معدل در کنکورهاي سال آينده، بايد در طول تحصيل بسيار خوب و عميق درس بخوانيد و با معدل عالي ديپلم بگيريد ، در راستاي همين برنامه سازمان سنجش هم با مفهومي کردن سوالات در يکي دو سال اخير داوطلبان کنکور را به خواندن دقيق کتب درسي و عدم استفاده از روشهاي کوتاه و تستي تشويق کرده است .

اين جملات را شايد خيلي شنيده باشيد :



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:, توسط غلامی
5 نکته طلايي براي کنکوري ها

دانش آموز دوره پيش دانشگاهي در رشته رياضي و فيزيک هستم با اين که امسال کنکور دارم و بايد حسابي درس بخوانم ولي تنبلي و افکار گوناگوني که در ذهن دارم مانع درس خواندنم مي شود، چه کنم؟

دوست من براي موفق شدن در کنکور سراسري چند ايستگاه زماني براي تجديد نظر و شروع دوباره مطالعه وجود دارد و شما و تمامي دوستان سال چهارمي (پيش دانشگاهي) اکنون در ايستگاه زماني مناسب قرار گرفته ايد. توصيه مي کنم اگر قصد داريد براي کنکور آماده شويد و تا به حال اقدام جدي انجام نداده ايد از اين فرصت باقي مانده استفاده لازم را ببريد. از آن جا که بي برنامگي و نبود نقشه راه باعث مي شود گاهي احساس بي انگيزگي کنيم ،توصيه مي کنم با در نظر گرفتن موارد زير يک فرصت دوباره به خود بدهيد:

1- بلافاصله پس از اتمام امتحانات ترم اول يک هفته را به صورت فشرده به جمع بندي و زدن تست مطالب درسي ترم اول اختصاص دهيد و پرونده اين بخش از درس ها را ببنديد.

2- ترم دوم را پا به پاي کلاس درس بخوانيد و به خود مجوز نفهميدن مطالب و مطالعه سطحي را ندهيد و همگام با کلاس پيش برويد. عقب افتادن در دروس ترم دوم گاهي قابل جبران نيست.

3- زمان باقي مانده يعني بهمن و اسفند و دو هفته اول فروردين را به مطالعه دروس پايه اختصاص دهيد؛ به اين صورت که با تقسيم بندي منابع به 5/2 ماه سعي کنيد تا آزمون جامع مرحله اول سازمان سنجش دروس پايه را بخوانيد.

4- شما با اين سه گام و تکنيک مي توانيد خودرا براي کنکور آماده کنيد. يادتان باشد تست زني دوره اي از منابع ترم اول و مطالعه دروس ترم دوم همگام با کلاس را جزو اولويت هاي مطالعه خود قرار دهيد.

5- بالطبع با اين برنامه ساعات بيشتري را بايد به درس خواندن اختصاص دهيد. به هيچ عنوان به خودتان مجوز تعلل و عقب انداختن زمان مطالعه را ندهيد و يادتان باشد که ياد خدا آرامش دهنده قلب هاست.


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 اسفند 1391برچسب:, توسط غلامی

ترک تحصیل اول دبیرستانیها جزو سنوات تحصیلی آنها منظورنمی‌شود

امکان بازگشت ترک‌تحصیل‌کرده‌های اول دبیرستان به مدرسه فراهم شد

» سرویس: اجتماعي - آموزش و پرورش
arash khamooshi (9 of 38).jpg

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان پایه اول متوسطه که به دلیل "غیبت غیرموجه " ترک تحصیل می‌کنند، می‌توانند در سال تحصیلی بعد ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهند.

 

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» ایسنا، با اشاره به تصویب ماده واحده‌ای در هشتصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان پایه اول متوسطه که بعد از امتحانات نوبت اول به دلیل غیبت غیرموجه ترک تحصیل می‌کنند، می‌توانند در سال تحصیلی بعد با رعایت سایر شرایط برای تحصیل ثبت نام کرده و ادامه تحصیل دهند.

 

وی با بیان اینکه ترک تحصیل این قبیل افراد جزو سنوات تحصیلی آنان منظور نمی‌شود، افزود: با تصویب این ماده واحده، تبصره 2 ماده 5 ، ماده 4 و بند 85 و تعاریف مربوط به فصل چهارم ضوابط سنجش و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، آیین نامه آموزش دوره سه ساله متوسطه روزانه سالی واحدی اصلاح شد.

منبع :http://isna.ir


نوشته شده در تاريخ شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, توسط غلامی
به نوشته دیلی میل، معتادان این ماده تا 15 بار در روز از این ماده استفاده می‌کنند، همچنین بسته‌بندی‌های جذاب آن را با طرح‌هایی از شخصیت‌های کارتونی و قیمت 2 دلاری هر بسته، دلیل اصلی استفاده نوجوانان از هرویین پنیری است.
سرنخ: تریاک، هرویین، ماری‌جونا و... اینها مخدر‌های مرگباری هستند که هر روزه در سراسر جهان ده‌ها و صد‌ها انسان را به کام مرگ می‌کشانند، مخدر‌هایی که علت اصلی بسیاری از جنایت‌ها و فجایع هستند اما این مواد مخدر با‌وجود آنکه بسیار مرگبار هستند اما باز هم در مقابل مخدر‌های مرگبار دست‌سازی که قاچاقچیان روانه بازار می‌کنند چندان کشنده به حساب نمی‌آیند. امروزه قاچاقچیان و تبهکاران برای آنکه پول بیشتری به جیب بزنند، انواع مختلفی از مخدر‌های دست‌ساز را در آشپزخانه‌های خانگی ساخته و روانه بازار می‌کنند، مخدر‌هایی که حتی یک بار مصرف آنها می‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند. این گزارشی است از مرگبار‌ترین مخر‌های دست‌ساز دنیا.
کروکودیل

 
در میان داور‌های دست‌ساز و خانگی، کروکودیل یکی از وحشتناک‌ترین آنها به حساب می‌آید. این ماده مخدر تاثیری سه برابر هروئین داشته و قیمت بسیار پایینی دارد.
کروکودیل از ترکیب چند دارو با مواد شوینده خانگی و بنزین ساخته می‌شود. استفاده از این ماده مخدر باعث می‌شود تا رنگ پوست تغییر کرده و پوسته‌هایی مانند پولک روی پوست ایجاد شود و همین دلیل باعث شده تا نام این ماده مخدر کروکودیل باشد.

 
بر اثر استفاده از این ماده، تمام قسمت‌های بدن حتی رگ‌ها پوسیده شده و در مواردی استخوان‌ها نیز نمایان می‌شوند، این ماده مخدر خطرناک‌ترین ماده مخدر در سراسر دنیا اعلام شده است به طوری که میزان مرگباری آن 10 برابر دیگر مواد مخدر است.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 اسفند 1391برچسب:, توسط غلامی

برنامه امتحانات نهایی خرداد 92 کلیه دانش آموزان اعلام شد

برنامه کامل برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه 92 تمامی رشته‌های تحصیلی دوره‌های متوسطه و پیش دانشگاهی (نظری، فنی و حرفه‌ای) از سوی مرکز سنجش آموزش وپرورش اعلام شد.

دانلود برنامه امتحانات خرداد ماه ۱۳۹۲

به گزارش ایسنا، امتحانات نهایی دانش آموزان سال سوم متوسطه نظری سالی واحدی روزانه و نیم سالی واحدی (بزرگسالان)، پیش دانشگاهی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای از 25 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و حداکثر تا 20 خرداد 92 به پایان می‌رسد.


مرکز سنجش آموزش و پرورش، با اعلام این که امتحانات در نوبت صبح و از ساعت هشت آغاز می‌شود، تاکید کرد: امتحان درس ادیان الهی (3) ویژه اقلیت‌های دینی ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه 92 برگزار خواهد شد.


بر اساس این گزارش، امتحانات نهایی خرداد ماه دوره پیش دانشگاهی از روز چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه تا روز چهارشنبه اول خرداد ماه 92 و امتحانات نهایی سال سوم رشته‌های حرفه‌ای از 25 اردیبهشت تا چهارم خرداد ماه برگزار می‌شود و امتحانات نهایی خرداد ماه تمامی رشته‌های فنی که 25 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، روز دوشنبه ششم خرداد 92 به پایان م‌ رسد.
 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, توسط غلامی
  • اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص ثبت نام از داوطلبان متقاضي شركت در آزمون سراسري سال 1392 دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و دانشگاه آزاد اسلامي كه در زمان مقرر ( 16/9/91 لغايت 30/9/91 ) موفق به ثبت نام نشده اند و همچنين ويرايش اطلاعات ثبت نامي آن دسته از داوطلبانيكه در زمان مقرر نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نموده اند
بدين‌وسيله‌ به‌اطلاع‌ كليه‌ داوطلبان‌ متقاضي‌ ثبت‌ نام‌ و شركت‌ در آزمون‌ سراسري‌ براي‌ دوره‌هاي‌ روزانه‌ ، نوبت دوم (شبانه‌) ، نيمه حضوري ، مجازي و بين الملل دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالي‌،دانشگاه آزاداسلامي ،دانشگاه‌ پيام‌ نور(آموزش‌ از راه‌ دور) و موسسات‌ آموزش‌ عالي‌ غيرانتفاعي‌ و غيردولتي‌ سال 1392 مي‌رساند كه‌ ثبت‌نام و ويرايش اطلاعات ثبت نامي ‌ براي‌ شركت‌ در آزمون‌ مذكور از روز دوشنبه 30/11/91 (سي ام بهمن ماه 1391) آغازودر پايان‌ وقت‌ روز پنجشنبه 3/12/1391 (سوم اسفندماه 1391) پايان‌ مي‌پذيرد، لذا داوطلبان‌ مي‌توانند در مهلت‌ فوق‌الذكر براي شركت در آزمون سراسري سال 1392 ثبت نام و يا در صورت ثبت نام نسبت به ويرايش اطلاعات ثبت نامي اقدام نمايند.
دسته اول : داوطلبانيكه درزمان مقررنسبت به ثبت نام درآزمون اقدام نموده اند:
اين دسته ازداوطلبان لازم است باواردنمودن اطلاعات كارت اعتباري نسبت به مشاهده اطلاعات ثبت نامي ودرصورت لزوم نسبت به ويرايش اطلاعات ثبت نامي براساس دستورالعمل به شرح ذيل اقدام نمايند.
1- آندسته ازداوطلبانيكه مشمول سوابق تحصيلي نمي باشند اجازه ويرايش كليه اطلاعات ثبت نامي خودرادارند .
2- آندسته ازداوطلبانيكه مشمول سوابق تحصيلي مي باشند اجازه ويرايش اطلاعات خودراداشته امااجازه ويرايش اطلاعات سوابق تحصيلي رانخواهند داشت
3- در خصوص نحوه اعلام علاقه مندي به پذيرش در دانشگاه آزاد اسلامي از كليه داوطلبان ،در زمان توزيع كارت شركت در جلسه آزمون سراسري سال 1392 از طريق سايت سازمان سنجش اطلاع رساني لازم صورت خواهد پذيرفت

تذكر خيلي مهم: نظر به اينكه داوطلبان علاقه مند به انتخاب كد رشته محلهاي تحصيلي با آزمون سال 1392 دانشگاه آزاد اسلامي، ضرورت دارد براساس ضوابط در آزمون سراسري سال 1392 ثبت نام و شركت نمايند، لذا ايندسته از داوطلبان كه تا اين تاريخ در آزمون سراسري سال 1392 ثبت نام ننموده اند مي توانند از اين تاريخ (30/11/1391) تا پايان روز پنج شنبه 3/12/1391 به سايت سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه و با توجه به مفاد بندهاي «الف» ، «ب» ، «ج» و «د» ذيل براي ثبت نام در آزمون سراسري سال 1392 اقدام نمايند.



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی
 
آگهي استخدام دانشگاههاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران

ارتش جمهوري اسلامي ايران جهت تكميل كادر افسري نيروهاي زميني، قرارگاه پدافند هوايي حضرت خاتم الانبياء(ص)، هوايي، دريايي و سازمان‌هاي تابعه خود از بين جوانان(پسر) مؤمن، متعهد و علاقمند به حرفه نظامي، دانشجو مي‌پذيرد. داوطلبان از بين داوطلبان در حال تحصيل و فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي رياضي‌فيزيك، علوم تجربي، علوم انساني و معارف اسلامي از طريق آزمون اختصاصي و مصاحبه حضوري انتخاب و به منظور فراگيري آموزش‌هاي نظامي كاربردي در دانشگاه‌هاي افسري امام علي عليه السلام، هوايي شهيد ستاري، علوم دريايي امام خميني(ره) و فارابي مشغول به تحصيل خواهند شد.

 

الف) شرايط عمومي:

1- متدين به دين مبين اسلام.

2- تابعيت جمهوري اسلامي ايران (ايراني‌‌الاصل بودن و عدم سابقه تابعيت بيگانه)

3- ايمان به انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران و آمادگي فداكاري در راه تحقق اهداف آن.

4- اعتقاد و التزام عملي به ولايت مطلقه فقيه.

5- فقدان محكوميت مؤثر كيفري و محكوميت ناشي از اقدام عليه امنيت كشور، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران.

6- نداشتن عضويت، يا وابستگي و هواداري از احزاب، گروه‌ها و سازمان‌هاي سياسي.

7- دارا بودن حداقل 17 سال تمام و حداكثر 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازي مدت خدمت ضرورت به حداكثر سن داوطلب اضافه مي‌شود (براي فرزندان شهدا 5 سال به حداكثر سن داوطلبين اضافه مي‌شود.) مبناي محاسبه سن داوطلبان اولين روز تاريخ ثبت‌نام مي‌باشد.

8- حداكثر سن براي رشته خلباني هواپيما 20 سال مي‌باشد.

9- عدم معروفيت به فساد اخلاقي برابر ضوابط گزينش .

10- دارا بودن سلامت جسم و روان (برابر معاينات استخدام).


تبصره:
حداقل قد براي عموم داوطلبان 165 سانتيمتر و ديد چشم براي رشته‌هاي خلباني و ناوبري ده دهم و براي ساير
رشته‌ها هشت دهم مي‌باشد.
 
بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی
نکته بعدی که در فلسفه کاری شخصی شما باید اصلاح شود، قدر و منزلت کارهاست. البته اعتراف می‌کنم که این امر، واقعا سخت است. به فرض اگر قرار باشد که حتی من، به‌عنوان نویسنده این سطرها را سرِ کاری بگذارند که ارزش اجتماعی‌اش کم است، بلاشک باید با شک و تردید بسیاری این کار را انجام بدهم.
سرچشمه گل‌آلود است

چرا خیلی‌ها به کارشان علاقه‌ ندارند؟ به‌راحتی تمام: چون نمی‌دانند برای چه دارند کار می‌کنند. اگر آدمی بداند که برای چه دارد کار می‌کند، آن‌وقت است که می‌تواند به کارش نیز عشق بورزد. کار می‌تواند درآمدزا باشد، می‌تواند درآمدزا نباشد. اولین تلقی از کار که باید اصلاح شود، این است که همه کارها، الزاما درآمدزا نیستند. مادری که خانه را برای بچه‌ها و همسرش مهیا و آماده می‌کند، در حال انجام یکی از سخت‌ترین کارهای جهان است. اما کار او برای او هیچ درآمدی ندارد؛ آن‌هم در حالی که واجب و لازم است. نکته این‌جاست که اگر این کار را، فرد دیگری غیر از او بخواهد انجام بدهد، باید برای انجامش، وقت و هزینه صرف شود؛ اما این کار توسط او، فارغ از هر هزینه‌ای، به سرانجام می‌رسد.

مهم‌ترین نکته در ایجاد علاقه به کار، اصلاح و ایجاد فلسفه کاری است. فلسفه؟ نترسید؛ قرار نیست از کلمات قلمبه‌سلمبه استفاده کنیم. فلسفه، یعنی چرا؛ به همین راحتی. یعنی مدام کلمه چرا را مطرح می‌کنید و به هر حال در حد و قواره خودتان، برای این چراها،‌ جواب‌هایی هم ردیف می‌کنید. مجموعه این جواب‌ها، می‌شود فلسفه شخصی شما. شما برای چه دارید کار می‌کنید؟ خیلی‌ها خواهند گفت برای پول، برای قسط، برای گذراندن زندگی و برای چرخاندن چرخ زندگی. احتمالا اگر کسی را پیدا کنید که برای این سوال، جواب بسیار خوبی داشته باشد و به این جوابش هم علاقه و ایمان کافی داشته باشد، باید کلاه‌تان را هوا بیندازید؛ چون این افراد نه تنها در جامعه ما، که در بسیاری از جوامع دیگر در اقلیت هستند.

اگر جایی هستید و کاری برای انجام دادن دارید ولی علاقه‌ای برای نثار کردن به کارتان ندارید، باید فلسفه کاریتان را بریزید روی کاغذ و اصلاح آن را آغاز کنید؛ چرا که سرچشمه این علاقه نداشتن، همین فلسفه معیوب کاری شماست.


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی

آسیب‌های هفت‌گانه «کنکور»

کنکور به "صنعت" تبدیل شده است/ گردش مالی «مافیای کنکور » آموزش و پرورش را متاثر کرده است

» سرویس: اجتماعي - آموزش و پرورش
erfan-7-9.jpg

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح آسیب‌های هفت‌گانه «کنکور» و با بیان اینکه کنکور فرآیند یاددهی و یادگیری نظام آموزشی را مختل کرده است، گفت: گردش مالی مافیای کنکور، آموزش و پرورش را متاثر کرده است.

 مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره قانون حذف کنکور که این روزها بحث داغ آن به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است، افزود: کنکور از زوایای مختلف قابل بررسی است. در کلان موضوع باید به این نکته توجه داشته باشیم که با چه روشی دانش‌آموزان را برای تصاحب کرسی‌های دانشگاه انتخاب می‌کنیم تا بتوانیم به دو نیاز علاقه‌مندی دانش‌آموزان و نیاز کشور پاسخ دهیم.

  فرآیند هدایت تحصیلی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی معیوب است

  وی ادامه داد: این فرآیند تحت عنوان هدایت تحصیلی تعریف می‌شود، لذا باید پیش از کنکور به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بیندیشیم، این در حالیست که فرآیند هدایت تحصیلی هم در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی معیوب است؛ بنابراین همزمان با اصلاح قانون کنکور باید با اصلاح استعدادسنجی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان این موارد را ساماندهی کنیم.

  



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی

 

ثبت نام کنکور ارشد دانشگاه آزاد شروع شد/ برای ثبت نام کلیک کنید

آموزش - رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 خبر داد و گفت: ثبت‌نام تا 21 بهمن ادامه دارد.

به‌گزارش‌خبرآنلاین؛ دکتر ناصر اقبالی، گفت: داوطلبان برای انجام ثبت‌نام باید به سایت مرکز آزمون به نشانیwww.azmoon.org مراجعه کنند.

به گفته او آزمون کارشناسی ارشد9، 10، 11خرداد ماه سال 92 برگزار می‌شود. منبع : http://khabaronline.ir/detail/273747/society/education

 

براي دريافت دفترچه راهنماي كنكور ارشد92 دانشگاه آزاد اينجا را كليك كنيد

 


برچسب‌ها: كنكور, دانشگاه آزاد


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی
قدرت کلمات را دست کم نگیریم

به جای خسته نباشید؛ بگوییم : خدا قوت

به جای خدا بد نده؛ بگوییم : خدا سلامتی بده

به جای بد نیستم؛ بگوییم :‌ خوب هستم

به جای فراموش نکنی؛ بگوییم : یادت باشه

به جای پدرم درآمد؛ بگوییم : خیلی راحت نبود

به جای دستت درد نکنه؛ بگوییم : ممنون از محبتت، سلامت باشی


به جای ببخشید که مزاحمتان شدم؛ بگوییم : از اینکه وقت خود را در اختیار من گذاشتید متشکرم

به جای گرفتارم؛ بگوییم : ‌در فرصت مناسب کنار شما خواهم بود

به جای دروغ نگو؛ بگوییم :راست می گی؟ راستی؟

به جای قابل نداره؛ بگوییم : هدیه برای شما

به جای شکست خورده؛ بگوییم : با تجربه

به جای فقیر هستم؛‌ بگوییم : ثروت کمی دارم

به جای بدرد من نمی خورد؛ بگوییم : مناسب من نیست

به جای مشکل دارم؛ بگوییم : مسئله دارم

به جای جانم به لبم رسید؛ بگوییم : چندان هم راحت نبود

به جای مسئله ربطی به تو ندارد؛ بگوییم :مسئله را خودم حل می‌کنم

به جای من مریض و غمگین نیستم؛‌ بگوییم :‌ من سالم و با نشاط هستم

به جای زشت است؛ بگوییم :‌ قشنگ نیست

به جای چرا اذیت می‌کنی؛ بگوییم :‌ با این کار چه لذتی می‌بری

به جای غم آخرت باشد؛ بگوییم : شما را در شادی ها ببینم

به جای متنفرم؛ بگوییم : دوست ندارم


به جای دشوار است؛ بگوییم :آسان نیست

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی

آغاز ثبت‌نام کنکور ارشد 92 دانشگاه آزاد از هفته آینده/برگزاری آزمون در هفته دوم خرداد

» سرویس: دانشگاه و حوزه - آموزشي
Multimedia_pics_1388_7_education_40.jpg

مدیر روابط عمومی مرکز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه از هفته دوم بهمن ماه خبر داد.

 

مهرداد ناظری در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه آزاد از هفته دوم بهمن ماه، گفت: داوطلبان برای انجام ثبت‌نام باید به سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org، مراجعه کنند.

 

وی در خصوص زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، اظهار کرد: آزمون کارشناسی ارشد هفته دوم خرداد ماه سال 92 برگزار می‌شود.

منبع http://isna.ir

 


برچسب‌ها: كنكور, دانشگاه آزاد
 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, توسط غلامی
 
مهلت ثبت نام مجدد کنکور سراسری
آغاز ثبت‌نام جاماندگان کنکور 92 از 30 بهمن/
امکان شرکت بدون آزمون‌ها در کنکور با آزمون
خبرگزاری پانا: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه ثبت نام از جاماندگان کنکور 92 از 30 بهمن ماه آغاز می شود، گفت: متقاضیان دوره های بدون آزمون نیز می توانند در کنکور 92 شرکت کنند.

حسین توکلی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: پذیرفته شدگان مرحله بدون آزمون می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی امکان حضور در کلاس های درس را دارند.

مشاور عالی سازمان سنجش با تأکید بر اینکه داوطلبانی که در دوره های بدون آزمون شرکت کرده اند، امکان شرکت در کنکور سراسری سال 92 را نیز دارند، به پانا گفت: این افراد چنانچه در دوره بدون آزمون پذیرفته شوند اما تمایل داشته باشند که در کد رشته محل های با کنکور نیز شرکت کنند و در صورت قبولی در کد رشته محل های با آزمون پذیرش آن ها در کد رشته محل های بدون آزمون لغو می شود.

وی تصریح کرد: مهلت ثبت نام مجدد در کنکور سراسری 92 برای جاماندگان 30 بهمن ماه آغاز می شود و تا روز سوم اسفند ماه نیز ادامه دارد که در این مهلت امکان ویرایش اطلاعات نیز برای متقاضیان وجود دارد.

به گزارش پانا، همچنین مهلت ثبت نام داوطلبان برای پذیرش در دوره های بدون آزمون دانشگاه های پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی روز چهارشنبه 27 دی ماه به پایان می رسد و بر اساس اعلام سازمان سنجش تعداد 86 هزار نفر تا کنون در این مرحله ثبت نام کرده اند


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 28 دی 1391برچسب:, توسط غلامی

 دانلود دفترچه پذیرش بدون آزمون دانشگاه پیام نور

سازمان سنجش و آموزش کشور جزییات ثبت نام بدون آزمون دانشگاه پیام نور را اعلام کرد
به گزارش ميگنا کلیه داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در پذیرش کد رشته محل‌های بدون آزمون دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی برای نیم سال تحصیلی 91-92 می توانند در صورت واجد شرایط بودن پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب‌رشته از فردا دوشنبه 18 دی ماه 91 تا یکشنبه 24 دی ماه به سایت سازمان به نشانی
sanjesh.org مراجعه و نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و انتخاب‌رشته الکترونیکی اقدام نمایند.
داوطلبان می تواند از میان کد رشته محل‌ها حداکثر 50 کد رشته محل را به ترتیب تقدم علاقه انتخاب نمایند. اسامی پذیرفته شدگان نهایی هر یک از کد رشته محل‌های تحصیلی بدون آزمون دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی در هفته آخر بهمن ماه 91 بر روی سایت سازمان سنجش و آموزش کشور قرار داده خواهد شد.

 


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 18 دی 1391برچسب:, توسط غلامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک