مشاوره دبیرستان شهید بهشتی نورآباد دلفان
 
علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 166229
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 برای اینکه خرافات را تعریف کنیم اول باید ببینیم در کاربرد معمول و روزمره به چه چیزهایی خرافات و به چه افرادی خرافاتی می گوییم. حتماَ دیده اید که برخی افراد به ویژه رانندگان تاکسی به اتومبیل خود نعل اسب می چسبانند و عقیده دارند که با این کار حادثه کمتری برایشان اتفاق می افتد. برخی افراد فکر می کنند اگر روزی از خواب بیدار شوند و گربه سیاهی ببینند آن روز اتفاق ناگواری را در پیش خواهند داشت. تعداد زیادی از افراد اگر ببینند کسی از آنها یا نزدیکانشان تعریف میکند سه بار با انگشت روی چوب میزنند و با این کار چشم شور آن فرد را دفع می کنند.اگر ما به این سخن ها و رفتارها اعتقادی نداشته باشیم آنها را خرافی می نامیم پس به نظر میرسد خرافات عقیده یا عملکردی باشد که هیچ توجیه عقلانی ندارد. 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

هندسه تغییر:

زمان تغییر:الان

مکان تغییر: این جا

نقطه آغازتغییر: خودم

زمینه تغییر:شناخت و اعتقاد

محرک های تغییر:تلقین و تکرار

کلیدهای تغییر: دقت در موضوع

سرعت در تغییر:شور و اشتیاق

کنترل تغییر:عقل و دین



نوشته شده در تاريخ یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

 

فرزند چندم خانواده و نوع شخصیت

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

 

چگونه ظرف 5 دقیقه درمورد آدمها قضاوت کنیم؟

اینکه 5 دقیقه به حرفهای کسی گوش دهید برای اینکه تصویر کلی از دیدگاه او به دنیا، امیدها و ترس‌ها و دغدغه‌های روزانه‌شان پیدا کنید، کافی است.


اما چطور می‌توانید با 5 دقیقه حرف زدن با کسی چنین برداشتی داشته باشید؟ بااینکه این موضوع بسیار پیچیده است اما می‌توانیم نکاتی را برایتان مطرح کنیم که به شما در این مسیر کمک کند.

مردم معمولاً بخش خیلی زیادی از خودشان را با کسانی که به تازگی آشنا شده‌اند، درمیان نمی‌گذارند. به همین دلیل باید جواب سوالات خود را از لابلای حرف های آنها برداشت کنید. سوالاتی که ممکن است اگر مستقیماً بپرسید تمایلی به پاسخ دادن به آن نداشته باشند اما بدون اینکه بدانند اشاراتی در حرف‌هایشان به آن می‌کنند. تازمانیکه ندانند چه می‌کنید، می‌توانید بدون اینکه زنگ هشدار "غریبه" را در ذهن آنها به صدا درآورید، کاری کنید که چیزهایی که می‌خواهید را به زبان آورند.

اولین سوالی که باید در ذهنتان ایجاد شود این است:

"اولین و غالب‌ترین حس یا وضعیت احساسی در وجود این فرد چیست؟"
 
بقیه در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

اعتیاد به تلفن ‌همراه و پیامک: آمارهای جالب

این روزها همه تلفن‌ همراه دارند، از بچه‌ها گرفته تا سالخورده‌ها. داشتن تلفن‌همراه خیلی کارها را راحت کرده است چون می‌توانیم هر زمان که خواستیم به هر کسی که دوست داشتیم تلفن کنیم و با این روش همه همیشه در دسترس هستند.

اما برای بعضی افراد، موبایل به یک دوست تبدیل شده است. آنها وقت زیادی را برای بازی کردن، عوض کردن تنظیمات، پیدا کردن و دانلود کردن برنامه و آهنگ، صرف می‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که وقتی فراموش می‌کنند موبایل خود را همراهشان جایی ببرند یا در جایی باشند که گوشی‌همراهشان آنتن ندهد، عصبی شده و احساس آرامش همیشگی را ندارند.
بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

 

10كلك ساده براي تقويت مغز

 دو راه پايه‌اي و اساسي براي اينكه مغزتان را سالم و سرحال نگه داريد وجود دارد: تنوع و كنجكاوي. وقتي هر كاري كه انجام مي‌دهيد از روي عادت‌تان است و زندگي بر يك روال مي‌گذرد، بدانيد كه وقت تغيير است.

 اگر هر شب پيش از خواب جدول حل مي‌كنيد و اين عادت‌تان شده است، وقتش است كه تفريح وقت خوابتان را عوض كنيد و ورزش ديگري براي مغزتان بيابيد. در مورد دنياي دور و برتان كنجكاو باشيد و به جستجوي اين برويد كه بفهميد هر چيزي چگونه كار مي‌كند.

اين تلاش براي فهميدن بيشتر به مغزتان كمك مي‌كند كه سريع‌تر و تاثيرگذارتر عمل كند. 10 كلك ساده هم ما به شما پيشنهاد مي‌دهيم تا با به كارگيري آنها كمي ورزش كنيد:

1. كتاب بخوانيد: يك كتاب انتخاب كنيد. كتابي با موضوعي كاملاً جديد. موضوعي كه تاكنون در مورد آن اطلاعي نداشتيد. هر هفته در يك موضوع جديد كارشناس و خبره شويد. با اين كار نه تنها ورزش مي‌كنيد، بلكه به اين همه ناشر و نويسنده ايراني هم كه بازاري براي فروش كتاب‌هايشان پيدا نمي‌كنند كمك مي‌كنيد.

2. بازي كنيد: بازي راه بسيار خوبي براي مغز شماست كه مهارت‌هايش را به امتحان بگذارد. سودوكو (جدول اعداد)، جدول كلمات، و بازي‌هاي الكترونيكي كه اين روزها در موبايل‌ها به وفور يافت مي‌شوند، مي‌توانند به بالا رفتن مهارت‌هاي مغز شما و تقويت حافظه‌تان كمك كنند.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

تفاوت مغز دختر با پسر

مطالعات اخیر نشان داده که پسرها در برخورد با انواع خاصی از مسائل (مانند امتحانات هجایی یا جدول کلمات) تنها از یک طرف مغزشان استفاده می‏کنند، در حالیکه دخترها از هر دو طرف استفاده می‏کنند.


 

 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

کسب اعتماد به نفس در پنج گام آسان

کسب اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس در پنج گام آسان
همه ما می‌خواهیم که اعتمادبه‌نفس بیشتر و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم در این صورت می‌توانیم به بهترین نحو زندگی کنیم. در اینجا راه‌هایی برای کسب اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس معرفی شده است:
۱) کاری انجام دهید که مستلزم تصمیم‌گیری و به سامان رساندن آن باشد.

آیا تاکنون نوشتن نامه به یکی از بستگان نزدیک خود (مثلا‌ خاله یا عمه) را به تعویق انداخته‌اید؟ آیا دوستی هست که می‌خواستید با او تماس بگیرید؟ ماشین را بشویید، باغ را مرتب یا خانه را تمیز کنید. شما با انتخاب هدف‌های خود (هر چند کوچک) و دنبال کردن آنها اعتماد به نفس به دست می‌آورید.

بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

درمان افسردگی ممکن است موجب بازگرداندن اعتماد به نفس و تقویت ارتباطات عاطفی فرد شود.
بقیه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

 

مسائل و مشكلات مربوط به
 
عدم‌پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان
 

چرا درس نمی‌خوانند؟

آموزش > عمومی - لادن نصیری:
پدر و مادرها معمولاً گزارشی از میزان رشد تحصیلی فرزندانشان در مدرسه تهیه می‌کنند‌.

آنها امیدوارند که کودکشان نتایج خوبی را در تحصیل کسب کرده‌، نمرات بالایی بگیرد و از محیط مدرسه لذت ببرد اما بعضی از والدین‌، احساس می‌کنند که مشکلات کوچک فرزندشان به سادگی حل نمی‌شود‌. آنها نگرانند که چرا فرزندشان از استعداد و توانایی‌های خود در مدرسه استفاده نمی‌کند‌. معمولاً معلمان این کودکان‌، به والدین‌شان می‌گویند که آنها انگیزه و پشتکار خود را در یادگیری از دست داده‌اند اما والدین امیدوار هستند که فرزندشان بتواند از عهده این مسائل و مشکلات برآید.
نداشتن انگیزه و پشتکار در تحصیل یک مسئله همه گیر است و نمونه‌هایی در تمام خانه‌ها و مدارس یافت می‌شود.

برخی عوامل بی‌انگیزگی در مدرسه:

ـ فشار یکسان
ـ کمبود حس رقابت
ـ ناسازگاری با معلمان
ـ آموزش تعریف نشده
- عدم‌شناسایی توانایی‌های کودک
ـ رقابت بیش از حد یا کمتر از حد با سایر دانش‌آموزان

بقیه در ادامه مطلب

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

آزمایشی ساده برای اینکه بفهمید احساستی هستید یا منطقی؟؛ من که خودم هر چی امتحان کردم، فهمیدم احساساتی هستم و هیچ‏جوره امکان پیچاندن خودم نبود! یعنی خودم را نمی‏توانستم گول بزنم و به خودم بگویم آدم منطقی‏ای هستم. با این حال از احساساتی بودنم خیلی هم خوشحالم. شما چه‏طور؟!


این آزمایش ساده به این‏گونه است:
مطابق تصویر (1) دستانتان را در حالی که انگشتان از هم فاصله دارند، بلافاصله و بدون هیچ فکری در هم گره کنید …
(مانند تصاویر (2) و (3))

اگر انگشت شست چپ مانند تصویر (2) روی انگشت شست راست قرار گرفت، شما فرد احساسی هستید و اگر بر عکس انگشت شست راست شما مانند تصویر (3) روی انگشت شست دست چپ قرار گرفت، شما فردی منطقی هستید. اگر کمی دقت کنید، درخواهیدیافت که شما تنها یک حالت انگشتان را می‏توانید به راحتی داشته باشید و اگر بخواهید حالت عکس آن را با انگشتان اجرا کنید، قدری مشکل خواهد بود. حالتی که به راحتی برای شما مقدور است، گویای نوع شخصیت شماست...

خب… حالا که فهمیدی جزء کدام دسته‏ای، می‏توانی در ادامه خصوصیات هر دسته را بخوانی:
انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف) افراد احساسی
ب) افراد منطقی
افراد احساسی افرادی هستند که بر پایه احساسات و عواطف خود، تصمیمات مختلف زندگی‏شان را می‏گیرند. اما افراد منطقی افرادی هستند که براساس عقل و منطق و استدلال خود تصمیم‏گیری می‏کنند. افراد احساسی، نیم‏کره راست مغزشان فعال‏تر است؛ در صورتی که افراد منطقی، نیم‏کره چپ مغزشان فعال‏تر است. افراد احساسی دارای خصوصیاتی هم‏چون خلاقیت، احساسی بودن، کلی‏نگر بودن، بلندپروازی، رؤیایی و دل‏رحم بودن و … هستند. اما افراد منطقی خصوصیاتی هم‏چون: نظم، منطقی بودن، پرداختن به جزئیات، واقع‏گرا بودن، و بالا بودن قوه تحلیل و استنتاج را دارا هستند. افراد منطقی یا احساسی هر کدام به نوبه خود عالی هستند و هیچ‏کدام بر دیگری برتری ندارد. در واقع این دو گروه مکمل یکدیگر در روابط اجتماعی سالم هستند.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

 

 
پیتر تامپسون استاد دانشگاه یورک، در سال ۱۹۸۰ عکس مارگارت تاچر-نخست وزیر وقت انگلیس- را دستکاری کرد و این پدیده را در آن اعمال کرد. این عکس به قدر مشهور شد که به دستکاری‌های اینچنینی عکس‌ها، اصطلاح پدیده یا اثر تاچر اطلاق شد.
 

خوب نگاه كنيد


به عکس‌های بالا دقت کنید، عقیده شما در مورد آنها چیست؟

اصولآ چیز خاصی نظر شما را جلب کرد؟

شما به علت عادتهای ذهنیتان از درک درست این تصاویر ناتوانید. گاهی باورهای ذهنی ما چیزی بیشتر از عادت های فکری مان نیست


باور نمی‌کنید؟!






 

 


باور کنید!

اين همان تصوير است!!

 


بله این هم نمونه دیگریست از خطای پردازش مغز شما و نه چشمتان. (اگر اعتماد نمی کنید مانیتورتان را بلعکس کنید.)

همان مغزی که باورهای شما را میسازد باورهایی که دودستی به آنها چسبیده اید !

پدیده تاچر:

پیتر تامپسون استاد دانشگاه یورک، در سال ۱۹۸۰ عکس مارگارت تاچر-نخست وزیر وقت انگلیس- را دستکاری کرد و این پدیده را در آن اعمال کرد. به گزارش بولتن نیوز این عکس به قدر مشهور شد که به دستکاری‌های اینچنینی عکس‌ها، اصطلاح پدیده یا اثر تاچر اطلاق شد.

درست کردن این عکس‌ها، کار چندان مشکلی نیست. کافی است که عکس خودتان یا کس دیگر را تغییر جهت بدهید ولی قسمت لب و چشم‌ها را تغییر جهت ندهید.

اما چرا این طور می‌شود؟ چرا مغز ما قسمت دهان و چشم‌ها را مثل بقیه قسمت‌های چهره پردازش نمی‌کند؟

توضیحات مختلفی برای این پدیده وجود دارد ولی بهترین توجیه به شرح زیر است:

به گزارش بولتن نیوز مغز ما به وسیله دو فرایند جداگانه اشیا را از هم تمیز می‌دهد. در فرایند اول، ما به اشیا به عنوان یک کل نگاه می‌کنیم و شیء مورد نظر را که می‌تواند چهره یک نفر باشد با نقشه ذهنی که از اشیا و چهره‌های دیگر داریم مقایسه می‌کنیم.

اما در فرایند دوم، مغز ما برای افتراق اشیایی مختلف از هم به جزئیات تمرکز می‌کند و مثلا روی بینی، لب یا چشم‌ها تمرکز می‌کند.

از آنجا که ما به ندرت، عکس‌های بالا پایین شده از چهره را می‌بینیم، مدل‌ها و نقشه‌هایی از این طور عکس‌ها را نداریم، در نتیجه فرایند اول به درستی عمل نمی‌کند و فرایند دوم تشخیص چهره، از انجا که روی جزئیات تمرکز دارد، چیز غیرطبیعی در عکس تشخیص نمی‌دهد و نمی‌تواند کشف کند که چشم‌ها و لب‌ها برعکس شده‌اند.

حقیقت این است که سیستم بینایی ما با دستگاه‌های اپتیک و رایانه‌ای ثبت و پردازش عکس تفاوت زیادی دارد. گاهی با شگقتی هنگامی که متوجه توهمات و خطاهای بینایی خودمان می‌شویم، تازه پی به این مطلب می‌بریم. به گزارش بولتن نیوز این خطاها، جدا از جالب بودن به دانشمندان عصب‌شناس در فهم مکانیسم‌های پیچیده مغزمان کمک می‌‌کنند.

جالب اینجاست که بیماری‌ای به نام پروسوپاگنوزیا، یا کوری چهره وجود دارد که در آن شناخت و تمیز دادن چهره‌ها مختل می‌شود. اگر مبتلایان به این بیماری عکس بالا را نشان بدهید، بلافاصله متوجه مشکل می‌شوند!

به افکارت عادت نکن، از به چالش کشیده شدن باورهایت نترس ، وگاهی از سمت اندیشه های دیگران بیندیش!

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی

تست شخصیت‌شناسی

آیا تا به حال به طور دقیق به انگشتان دستان خود نگاه کرده‌اید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که به کدام یک علاقه بیشتری نسبت به بقیه دارید؟ با دقت نگاه کنید، سپس توضیح مربوط به آن را بخوانید.

البته همان‌طور که می‌دانید این‌گونه تست‌ها جنبه سرگرمی و تفنن آنها بیشتر از جنبه علمی‌شان است. این، بدان معنی نیست که هیچ‌گونه ماهیت علمی ندارند؛ بلکه اگر از نظر علم وراثت و ژنتیک هم چنین چیزی ثابت شده باشد، شمول و فراگیری آن لزوما صد‌در‌صد نیست!

انگشت شصت، اولین انگشت به حساب می‌آید. یعنی شماره‌ها از انگشت شصت آغاز و به ترتیب به اشاره،‌ وسط، انگشتری، و کوچک ختم می‌شوند.
 
انگشت شماره 1 (انگشت شصت)
این انگشت نماد مسائل مادی و ثروت است و کسانی که این انگشت را انتخاب می‌کنند، اقتصاد‌دانان خوبی هستند و معمولا از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار دارند.
 
انگشت شماره 2 (انگشت اشاره)
این انگشت نماد کار است و اشخاصی که به این انگشت اهمیت بیشتری می‌دهند، انسان‌های کاری‌ای هستند و به طور کلی وجدان کاری‌ خوب و موفقیت زیادی در کارهایشان دارند.

انگشت شماره 3 (انگشت وسط)
این انگشت میزان اهمیت به خود فرد را نشان می‌دهد؛ افرادی که این انگشت را انتخاب می‌کنند، در مورد همه چیز اول به خود اهمیت داده و تا حدودی خود‌پرست و خود‌خواه هستند!
 
انگشت شماره 4 (انگشت انگشتری)
این انگشت نماد محبت و عشق است و کسانی که این انگشت را انتخاب می‌کنند، انسان‌هایی احساساتی و عاطفی هستند و همواره به دنبال محبت و خوشحال کردن دیگرانند.

انگشت شماره 5 (انگشت کوچک)
این انگشت نماد خانواده و فرزند است و کسانی که به این انگشت علاقه‌مندند، افرادی هستند که به خانواده پایبند بوده و به زندگی مشترک و به طور کلی روابط بین افراد اهمیت می‌دهند.


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, توسط غلامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک