مشاوره دبیرستان شهید بهشتی نورآباد دلفان
 
علت هر شکستی، عمل کردن بدون فکر است

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 22
بازدید کل : 166232
تعداد مطالب : 219
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content




 

بر سر دوراهی موندم...!

بر سر دوراهی موندم...!
دوراهی‌ها مانند مسأله می‌مانند و از آن‌جایی که مسائل‌ را بر روی کاغذ حل‌می‌کنند، مسائل ذهنی ‌را هم باید بر روی کاغذ نوشت. پس ...
  شاید این، یکی از دردناک‌ترین و سخت‌ترین کلماتی باشد که هر انسانی در زندگی به زبان می‌آورد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، در زندگی با چنین پدیده‌ای روبه‌رو می‌شویم. 
اول از همه باید درنظر داشته باشیم که سر دوراهی ماندن، نشانه‌ی ضعف و ناتوانی ما در کنترل مسیر زندگی نیست؛ این یک مسأله‌ی عادی‌ست که تمام انسان‌ها با آن مواجه‌شده‌اند اما مسأله‌ی مهم، این است که با این قضیه چطور برخورد کنیم؟
3راه وجود دارد :
1) عقب‌نشینی و پشیمانی از ورود به این راه (معمولاً انسان‌های درون‌گرا)
2) شیرجه در یک ‌راه بدون تفکر و تدبیر (معمولاً انسان‌های برون‌گرا)
3) مسیر تعادل و آرامش، یعنی انسان خودش را توانمند و فهیم در انتخاب مسیرِ درست بداند و با حفظ آرامش، به حل‌کردن مسأله بپردازد.
دوراهی‌ها مانند مسأله می‌مانند و از آن‌جایی که مسائل‌ را بر روی کاغذ حل‌می‌کنند، مسائل ذهنی ‌را هم باید بر روی کاغذ نوشت. پس هروقت گرفتار دوراهی و تضاد شدید، به خودتان فرصت تفکر بدهید. یک جای خلوت و آرام بنشینید. چند نفس عمیق بکشید و از خالق ذهن، راه درست ‌را طلب کنید. چند کاغذ سفید بردارید و شروع کنید به تبدیل‌کردن افکار انتزاعی به افکاری که صورت عینی دارند و بر روی کاغذ دیده می‌شوند.
باید تمام افکارتان‌ را بنویسید؛ وگرنه به عمق افکار اصلی‌تان نمی‌رسید. این‌کار را حتماً در یک فضای مطمئن انجام دهید تا ترسِ متوجه‌شدن دیگران از افکارتان، مانع ورود آن‌ها به ذهن‌تان نشود.
آن‌قدر بنویسید تا به یک ‌نتیجه‌ی ثابت برسید. البته ممکن‌است این‌کار مدت‌ها طول بکشد اما نگران نباشید چون این‌کار، آن‌قدر لذت‌بخش و جذاب است که در این‌راه به یک انسان پرتلاش و علاقه‌مند تبدیل می‌شوید.
 پس بنویسید تا لذت ببرید. 
تهیه شده توسط:مجله شادکامی و موفقیت -    علی لوح موسوی/دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی

 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

به آنچه كه ياد مي‌گيريد فرصت دهيد تا جا بيافتد، يعني تحكيم پيدا كند تا بيشتر در حافظه باقي بماند و زود از بين نرود.

برنامه مطالعه خود را با ديدي واقع‌بينانه طرح ريزي كنيد و مقدار زيادي از كار را براي يك مدت محدود نگذاريد.

به گزارش ايسنا، در وبلاگي آمده است: گاهي كارهاي غيرمنتظره و پيش بيني نشده ممكن است برنامه مطالعاتي شما را بهم بزند، بنابراين براي اين كارها وقت لازم را پيش‌بيني كنيد.
 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

دروغ بگویید، اما نه این 8 تا را !

 

یک نگاه به دور و برتان بکنید. حتما آدمهایی را می‌بینید که همیشه در حال آه و ناله هستند. ما انتظار نداریم بعد از خدای نکرده فوت یکی از عزیزان‌تان یا شکست در یک پروژه تجاری خوشحال باشید اما فرق هست بین یک چنین ناراحت بودنی با اینکه همیشه غمگین زندگی کنید.

مطلب امروز ما درباره چنین آدمهای غمگینی است که فکر می‌کنند کائنات یک ماموریت دارد و آن هم گرفتن حال آنهاست! اگر شما چنین فردی هستید در ادامه با ما همراه باشید.

اگر هم از این آدمهای بسیار شادی هستید که گل هر مجلس و خانواده‌ای می‌شوید بد نیست یک نگاهی به این دروغهای بزرگ بیاندازید. این جوری می‌توانید مطمئن باشید که هیچ کدام از لحظات شیرین زندگی‌تان را از دست نمی‌دهید.

 دروغ شماره یک
شادی صبر می‌کند تا همه چیز رو به راه شود و بعد می‌پرد بیرون !

زندگی بالا و پایین دارد. خیلی از مردم این مسئله را می‌دانند اما فقط آدمهایی مثل من که واقعا دلم پر از شادی است باورش کردیم. می‌دانید چرا می‌گویم دلم پر از شادی است؟ چون شرایطم را همانطوری که هست پذیرفتم و سعی می‌کنم به دنبال دلایلی برای شاد بودن بگردم.

پذیرفتن شرایط یعنی اینکه رویاپردازی را بگذاریم کنار. باور کنیم که حالا اینجا هستیم و تنها کار به درد بخوری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که تلاش کنیم وضع را بهتر کنیم.

دنبال شادی گشتن و یاد گرفتن شاد زندگی کردن سخت‌ترین قسمت است. اما یادتان باشد اگر بخواهید غمگین فکر کنید آن وقتی که به پایین زندگی می‌رسید مشکلات چند برابر می‌شود و شما را غرق در خودش می‌کند.

 

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 18 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

ارتباط خوب روابط را ارتقاء می بخشد، همچنین صمیمیت، اعتماد و حمایت بین طرفین را نیز بیشتر می کند. عکس این مسئله نیز صادق است: ارتباط بد صمیمیت را از بین برده، عدم اعتماد و اطمینان ایجاد می کند و حتی موجب تحقیر و اهانت بین دو طرف می شود. در زیر به چند نمونه از رفتارها و الگوهای ارتباطی ضعیف، منفی و حتی مخرب اشاره می کنیم که هر دعوا و مرافعه ای را بدتر می کند.

1. اجتناب از دعوا به طور کل:
به جای صحبت کردن درمورد مشکلات در یک جو آرام و توام با احترام برخی افراد سعی می کنند هیچ چیز درمورد مشکلات و دلیل ناراحتی خود به طرف مقابل نگویند و بعد آن را یکباره به صورت عصبانیتی وحشتناک بیرون می دهند. این به نظر راهی کم استرس تر می آید-که بخواهید به طور کل از بحث و مشاجره دوری کنید—اما معمولاً استرس بیشتری برای هر دو طرف ایجاد می کند چون با آن انفجار عصبانیت، تنش، خشم و مشاجره بیشتری بین دو نفر ایجاد خواهد شد. پس بهتر این است که به راحتی و با آرامش خاطر درمورد مشکلات خود با هم بحث کنید.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

ایسنا: شناخت افراد معمولا‍ً از طریق گفت‌وگو با آنها حاصل می‌شود؛ اما محققان اخیراً دریافته‌اند که شخصیت انسان‌ها را از بوی آنها نیز می‌توان دریافت.

در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه «وروکلاو» لهستان انجام شده، شرکت‌کنندگان توانستند میزان دقیقی از شخصیت معاشرتی،‌ مضطرب و یا مسلط افراد را با بو کردن لباس‌های آنها تشخیص دهند.

این پژوهش که برای اولین بار به آزمایش ارتباط ویژگی‌های شخصیتی افراد با بوی بدن آنها پرداخته، در مجله اروپایی «پرسونالیتی» منتشر خواهد شد.

در حالی که مطابقت بین پاسخ‌های داوران و افراد آن چنان کامل نبوده، اما محققان بر این باورند که در اولین برداشت، بوی افراد و همچنین تصویر و صدای آنها به ویژگی‌های شخصیتی اشاره دارند.

محققان در پژوهش خود از افراد خواستند که پیراهن‌های سفید نخی پوشیده و از استعمال هرگونه عطر و خوشبوکننده، مصرف سیگار و غذاهای معطر خودداری کنند. در این حالت از آنها آزمایش شخصیت‌شناسی نیز به عمل آمد.

این پیراهن‌ها سپس در پلاستیک‌های غیرشفاف به گروه دیگری داده شد تا از بوی آنها پنج ویژگی شخصیتی فرد پوشنده لباس را ابراز کنند.

داوری این گروه در سه ویژگی منطبق بود: برون‌گرایی (تمایل به معاشرت و اجتماعی‌بودن)، روان‌آزردگی‌گرایی (تمایل به اضطراب و ترشرویی) و تسلط (تمایل به رهبری).

ویژگی‌های شخصیتی، تا حدی به لحاظ فیزیولوژیکی از جمله احساسات فرد ظاهر می‌شوند. به عنوان مثال افراد متمایل به «روان آزردگی گرایی» در زمان تنش از تعرق بیشتر برخوردار بوده که بوی خاصی به آنها می‌بخشد. همچنین ممکن است این ویژگی‌ها با میزان هورمون بدن افراد نیز مرتبط باشد که از آن جمله می‌توان به میزان بیشتر تستوسترون در بدن افراد متمایل به رهبری اشاره کرد.

 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

نقاشی های سه بعدی بسیار زیبا

حتما ببنید



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه 11 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

هفت شماره را میگیریم ......

(ایمان ،عشق ،محبت ،صداقت، ایثار ، وفاداری ، عدل)

 

ادامه مطلب....

 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 9 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

 خوشبختی چیست


قانون های ذهنی می گن خوشبختی یعنی رضایت. مهم نیست ... چی داشته باشی یا چقدر، مهم اینه که از همونی که داری راضی هستی یا نه؟! چون یه وقتهایی آدم خیلی چیزها داره اما باز هم احساس خوشبختی نداره! و بر عکسش ... پس یه قانون وجود داره، که می گه:

میزان خوشبختی = میزان رضایت

حالا این سوال مهم پیش می یاد که چه طوری میشه در کل زندگی احساس رضایت کرد؟
زندگی مجموعه ای از لحظه هاست! چون پشت این لحظه، لحظه ی بعدیه و پشت اون لحظه ی بعدی و بعدی و ... پس، اگه می خوای در کلیت بزرگ زندگی راضی باشی اول باید تمرین کنی تا در لحظه راضی باشی. استاد می گفت:

"اگه کسی تصمیم بگیره فقط توی لحظه ی اکنون راضی باشه، بعد، به لحظه ی بعدی، که رسید، باز در لحظه ی اکنون راضی باشه و بعد به لحظه ی بعدی که رسید باز ... می دونی چی می شه؟

اون فقط برای راضی و شاد بودن در یک لحظه تلاش کرده، اما یک دفعه می بینه پنج ساله که راضی و خشنوده! اگه کسی از لحظه ی اکنونش ناراضی باشه، بعد، از لحظه ی بعد هم ناراضی باشه، بعد ... یکهو به خودش می یاد و می بینه پنجاه سالشه و همه ی این پنجاه سال رو نا راضی بوده!"

به همین دلیل دانشمندان ذهنی به لحظه ی اکنون می گن: لحظه ی ابدی اکنون.
شرط رضایت اینه که در لحظه ی ابدی اکنون راضی و شاد باشی

اصلا" مهم نیست داری در لحظه ی اکنون چی کار می کنی، فقط تصمیم بگیر مراقبه کنی که از هر کاری که داری در لحظه انجام میدی احساس رضایت و شادی کنی. به این کار می گن مراقبه ی لحظه ی ابدی اکنون. این کار، اتفاقا" بر خلاف تصور، کار خیلی راحتی نیست. دانشمندان ذهنی معتقدند در هر عمل و کاری که انجام میشه یه مقداری انرژی نهفته است و ما فقط در صورتی که روی اون کار مراقبه داشته باشیم میتونیم اون انرژی رو دریافت کنیم.

ببینین، مثلا" من از صبح شروع می کنم. از خواب بیدار می شیم، می ریم مسواک می زنیم و در همون حال به صد تا چیز فکر می کنیم غیر از مسواک زدن. بعد می ریم صبحونه می خوریم در حالی که فکرمون هزار جای دیگه است غیر از صبحانه خوردن. بعد... در واقع هر کاری که داریم انجام می دیم به همه چیز فکر می کنیم غیر از همون کار. این باعث می شه انرژی پنهان کارها رو دریافت که نمی کنیم، هیچ! کلی هم انرژی ذخیره شده مان را الکی خرج می کنیم!

شاید از مراسم چای در چین یا ژاپن شنیده باشین. اون در واقع یه جور مراقبه در لحظه ی ابدی اکنونه.
تمرین هایی برای درک و لذت بردن در لحظه ی ابدی اکنون:

تمرین 1
برای خودتون یه استکان چای بریزین. با دقت سعی کنید فقط به کاری که دارین می کنین، فکر کنین. بعد در یه جای آروم بنشینید و با آرامش چای رو میل کنید. به این فکر کنید که با هر جرعه ی چای، همه ی انرژی موجود در آن را دریافت می کنید و لذت می برید. به لحظه لحظه ی خوردن چای دقت کنید. (اگه فکر دیگه ای اومد توی ذهنتون، خودتون رو شماتت نکنید. فقط آروم سعی کنید دوباره به خوردن چای برگردید.) بعد از اتمام، حتما" در دفتر مراقبه از خودتون تشکر کنید.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 دفترچه راهنماي كنكور 91 منتشر شد

 

         برای دریافت دفترچه راهنمای آزمون سراسری سال 1391 اینجا را کلیک نمایید

 

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

علاوه بر اينها خواب خيلي زياد يا خيلي كم يك نشانه معمول ديگر افسردگي است. بسياري از بيماران افسرده نيز از احساس دائمي خستگي و رخوت رنج مي‌برند. اكثر آنها يك حس دائمي از خستگي را تجربه مي‌كنند و فاقد انگيزه كافي براي كامل كردن كارهاي روزانه دارند.
روانپزشكان مي‌گويند: با اين حال علائم افسردگي در مردان مي‌تواند متفاوت از علائم اين بيماري در زنان باشد. بعلاوه مردان خيلي به ندرت مي‌پذيرند كه به اين اختلال مبتلا هستند و خيلي كمتر براي بهبود حال خود به يك متخصص مراجعه مي‌كنند.
 
به گزارش روزنامه اكسپرس، متخصصان انستيتو ملي سلامت روان در آمريكا در مطالعه جديدي خاطرنشان كردند: اكثر مردان از علائم جسمي ناشي از افسردگي ناآگاه هستند اما اگر اين اختلال تشخيص داده نشده و درمان نشود، مي‌تواند پيامدهاي بسيار نامطلوب و غيرمنتظره‌اي داشته باشد.
 
برخي از مهمترين و شايعترين علائم و نشانه‌هاي افسردگي در مردان عبارتند از:
-‌ دشواري در تمركز
-‌ عصبانيت و پرخاشگري مداوم و تحريك پذيري
- سوء مصرف مواد به طور مداوم
- از بين رفتن ميل جنسي
- دردهاي مزمن و مشكلات هاضمه‌اي
- بي تعادلي در خواب
- خستگي افراطي و بيش از حد
 
اغلب مردان مبتلا به افسردگي به سختي مي‌تواند روي كار خود متمركز شوند يا اينكه ناخودآگاه بيشتر ترجيح مي‌دهند روي موضوعات و افكار منفي متمركز شوند. افسردگي توان فرد را براي تفكر شفاف و واضح دچار اختلال مي‌كند و مانع از تصميم گيري‌هاي مناسب و يا انجام كارهاي پيچيده مي‌شود. همچنين برخلاف زنان كه با گريه كردن احساس غم و افسردگي خود را بروز مي‌دهند، مردان اين احساس را با خشم و پرخاشگري ظاهر مي‌كنند. در برخي موارد نيز مردان، افسردگي خود را با نشان دادن خصومت نسبت به يك فرد يا يك موقعيت خاص، تشديد مي‌كنند. بعلاوه مردان افسرده در شرايط عادي، تحريك پذيري بالا و غيرمعمولي دارند.
 
علاوه بر اينها خواب خيلي زياد يا خيلي كم يك نشانه معمول ديگر افسردگي است. بسياري از بيماران افسرده نيز از احساس دائمي خستگي و رخوت رنج مي‌برند. اكثر آنها يك حس دائمي از خستگي را تجربه مي‌كنند و فاقد انگيزه كافي براي كامل كردن كارهاي روزانه دارند.

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی

 

 

  حقایقی در مورد مغز انسان
  تاریخ مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسانها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده اند.
آناتومی شناس معروف “گالن” به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت. 


مقدمه
دستگاه عصبی مرکزی قسمتی از دستگاه عصبی است که در درون محفظه‌ای استخوانی به نام استخوان جمجمه و ستون فقرات قرار گرفته است و شامل مغز و نخاع می‌باشد. از نظر ساختمانی در سیستم اعصاب مرکزی دو قسمت به نامهای ماده سفید و ماده خاکستری قابل تشخیص می‌باشد. مغز شامل قسمتهای متنوعی است که هر کدام از آنها در عین حال که با یکدیگر در ارتباط هستند کارهای متفاوتی را انجام می‌دهند.

سطح نیمکره‌های مخ در مهره داران اولیه تا پستانداران اولیه صاف ، ولی در پستانداران عالی بویژه انسان چین خوردگی فراوان دارد. مغز آدمی بزرگترین مغزها نیست اما وزن آن نسبت به جثه آدمی بیشترین است و با در نظر گرفتن سایر شرایط بهترین مغز است. مغز مهره داران در دوران جنینی دارای سه قسمت اولیه به نامهای مغز پیشین ، مغز میانی و مغز تحتانی است. از این قسمتها بتدریج بخشهای مختلف مغز پدید می‌آیند.

 



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 2 آذر 1390برچسب:, توسط غلامی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک